Page 80 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 80

Geen smeuïge verhaaltjes, zoals er in het geëxposeerde   No lively stories, whereas in the work exhibited there is
        werk ook het tegendeel gebeurt van een emotioneel      also no emotional handling of paint. Here a logical thinker
        weglopen met verf. Hier komt de logische denker aan zijn   comes into it's own, who will immediately be confronted
        trekken, die dan wel onmiddellijk geconfronteerd wordt   with a direct attack on this logic, but more about this later.
        met een rechtstreekse aanval op die logica, maar daarover
        straks.

        Platte vlak                                            The flat surface
        Allereerst is er het platte vlak. Een vlak dat een wereld   First of all there is the flat surface. A surface that is totally
        van verschil uitmaakt met een vlak als drager van een   different from a surface that carries a perspectival image of
        perspectivische afbeelding van iets. Van een landschap   something. Of a landscape for instance, invoked to us as if
        bijvoorbeeld, ons voorgetoverd alsof we door een raam   one looks outside through a window , a phenomenon that
        naar buiten kijken, een verschijnsel dat daarom illusionisme   is called illusionary.
        genoemd wordt. Maria van Elk zegt daarover: “Je kunt   Maria van Elk says about this “there are two ways to look.
        op twee manieren kijken. Daar is de aangeleerde manier   The acquired way is one of them: looking is immediately
        er een van: het kijken dus onmiddellijk vertalen in diepte.   translated in depth. If something is depicted smaller it must
        Als iets kleiner is afgebeeld, is het verder weg. Maar je   be further away.
        kunt een verkleining ook vertalen als iets dat kleiner is dan   However you can also “translate” a diminution as
        iets dat groter is en zich toch in hetzelfde vlak bevindt.   something that is indeed smaller than something larger, but
        Illusionistisch kijken belemmert een bepaalde manier van   in the same plane. Illusionary watching hinders a certain
        waarnemen.” Geen afbeelding van de werkelijkheid dus,   way of observation”.
        maar een werkelijkheid van het materiaal. Materiaal dat   Not an image of reality, but the reality of the material.
        bepalend is voor vorm en compositie.                   Material that determines form and composition.
        “Achteraf denk ik: ik heb waarschijnlijk een heel groot   “Looking back I think: I probably have a great sense of
        gevoel voor eigendom. Ik vind het moeilijk om dingen   ownership. I find it difficult to annex things that are not
        te annexeren die niet van mij zijn. Als je een landschap   mine. When you paint a landscape you annex something.
        schildert, dan annexeer je iets. Je eigent je dingen toe. Dat   You size things in a way.
        vind ik vaak zo onbescheiden. Ik vind dat veel beeldende
        kunst waanzinnig onbescheiden is en daarmee platvloers   Often I find this pretentious. I find a lot of art extremely
        wordt. Wat ik doe is datgene laten zien wat het eigendom   pretentious and gross because of that. What I do is to
        is van het materiaal. Het zijn waarde laten houden, of   show what is the property of the material. Let it keep its
        eigenlijk versterken. Het komt voort uit een sterk besef van   value, or actually amplify it. It originates, I think, from a
        autonomie, denk ik.”                                   strong sense of anatomy”.

        Litho’s                                                Lithographs
        De serie litho’s (zie foto) is daar een goede illustratie van.  The series of lithographs (see above picture) are a good
        Maria van Elk drukte cirkels op papier waarin ze eerst   example of this. Maria van Elk printed circles on sheets of
        vouwen of kreukels legde. Na het afdrukken werd het    paper which she wrinkled and folded before. After printing
        papier weer min of meer glad getrokken en wat dan      the circles the creases were flattened and what remained
        zichtbaar overblijft is een onderbroken of verbrokkelde   visible was an disrupted or crumbled circle. The pressure
        cirkel. De druk van de lithopers blijft aanwezig in de   of the litho press remains visible in the creases, while the
        kreukels, terwijl de onderling verschillende exemplaren in   different copies (18) in a formation of 3x6 clearly show that
        een formatie van 3x6 duidelijk laten zien dat nummer één   number 1 is clearly different from number 18.
        uit de oplage anders is dan nummer 18.                 Like the folding may be considered as a find to emphasise
        Zoals de vouw een vondst genoemd mag worden als men    the fact that a lithograph is a picture printed on a press,
        wil onderstrepen dat een litho een op de pers gedrukte   likewise, the circle proved to be the optimal form to do
        prent is, zo blijkt de cirkel het meest optimale middel   justice to reproducibility, the fundamental property of
        om de reproduceerbaarheid – de meest fundamentele      graphical art.
        eigenschap van de grafische kunst – tot zijn recht te doen
        komen.
        Het succes van dit uit de gegevens van de grafiek geboren   The success of this, from the essence of an in graphics
        idee ligt in de efficiënte verwerking. Als meeropbrengst   born idea, lies in the application of it. As surplus it
        levert het zowel een speelsheid als een monumentaliteit   produces both restiveness and monumentality, how
        op, hoe tegenstrijdig die twee ook lijken.             contrary these two may seem. The visual delight that can
        Dat er visueel veel vreugde aan te beleven valt, vloeit   be experienced follows according to Van Elk from the focus
        volgens Van Elk voort uit de beperking tot het materiaal.   on the material.
        “Er komt niets bij dat ergens anders vandaan komt, het   “Nothing is added from anywhere else, it is fine because it
        is mooi omdat het goed is, omdat het bij elkaar hoort en   is good, and it belongs only to itself and nothing is foreign
        er niets vreemds in zit. Ik denk dat het mooi is omdat het   in it. I think it is beautiful because it is itself”.
        helemaal zichzelf is.”
        Eerlijkheid, het is de frisse lucht voor haar artistiek   Integrity, it is the fresh air for her artistic breathing.
        ademhalen.

                                                            72
   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85