Page 82 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 82

iets dat buiten de realiteit ligt veel gemakkelijker bespreken   easily than before. Because, if you have not experienced it,
        dan toen. Want als je het niet ervaren hebt, als je het niet   it has no form and no meaning. In that case it becomes
        gedaan hebt, dan heeft het geen vorm en geen betekenis.   difficult to decide what can and what cannot be done.
        Het is dan zo moeilijk om voor jezelf te bepalen wat je wel   I wanted something of which I could think afterwards: Yes
        en wat je niet kunt doen. Ik wilde iets waarvan ik achteraf   this is timeless. The moment you remove your own moods,
        denk: ja, dat is heel tijdloos. Zodra je je stemmingen eruit   you are left with something more stable and less subject to
        haalt, houd je iets over dat stabieler is en minder onderhevig   temporary preferences”
        aan tijdelijke voorkeuren.”                            Slowly, step by step, this studio-revolution took place.
        Langzaam, stap voor stap voltrok zich deze atelierrevolutie.   In 1974 oil paste was introduced, and the pencil lines
        In 1974 doet het oliepastel zijn intrede. Letterlijk overheerst   are dominated literally by this oil paste. In Van Elk's own
        het de potloodlijn. In Van Elks eigen handschrift, de heen   personal handwriting, the back and forth scratching
        en weer krassende beweging waarop ook de tijdtekeningen   movement, on which also the time-drawings are based, she
        zich baseerden, brengt ze met wit oliepastel een dikke baan   applies a thick trace of oil paste on the paper. This series is
        aan op het blad.                                       called “Line on and under”. The pencil line is abruptly cut
        Lijn op en onder heet deze serie. De potloodlijn wordt cru   by the oil paste and sometimes does emerge again further
        afgesneden door het pastel en kan een eind verder weer   on. Interesting is the discovery the same year, that a card,
        opluiken. Sensationeel is datzelfde jaar de ontdekking dat   put under the surface of a paper sheet, reappears after
        een krassende beweging op een papier waar een kaartje   scratching the surface of the sheet without actually having
        onderligt, de vorm van dat kaartje aangeeft zonder dat   drawn the form of the underlying card. A child may discover
        het getekend is. Ieder kind heeft dat al eens uitgevonden,   the same technique but usually a coin is used. However,
        meestal met een munt. Maar voor een filosoof die al maar   for a philosopher interested in limits this may have a lot of
        bezig is met begrenzingen betekent dit een reeks van   consequences. Because it is such a curious paradoxical
        consequenties. Want het is zo’n wonderlijke paradoxale   movement: again and again the movement is off the plane
        beweging: steeds van het vlak afgaan en er weer opkomen   and on the plane again negating and underlining its limits.
        en daarmee de kaders zowel ontkennen als onderstrepen.  The pencil seems to make a sort of caper.
        Het potlood maakt dan steeds wat je een luchtsprong zou   Later, Van Elk used this idea (the pencil making a caper)
        kunnen noemen. Dat gegeven pikte Van Elk er later uit.   at a larger scale, on a canvas of 140 x 140 cm with a
        Ze blies het op tot een canvas van 140 x 140 cm waarin   deep horizontal fold. Because the woof on the right was
        ze een flinke horizontale vouw legde. Aan de rechter kant   smaller than the on the left, the square shape was lost. She
        een kleinere inslag dan aan de linker kant, waardoor de   recovered the square again, including the fold, and drew
        vierkante vorm verloren gaat. Deze herstelde ze, met   the new square with black oil paste (this oil paste is a not
        inbegrip van de vouw en tekende het nieuwe vierkant vol   shiny compliant chalk that looks like oil paint, but does not
        met oliepastel. Zwart (Dit oliepastel is een niet-glanzend   coalesce, so that the pressure of the hand seems moulded
        willig krijt. Het lijkt op olieverf, maar versmelt niet, zodat   in it).
        de drukkende handbeweging erin geboetseerd lijkt). Als de   When the fold is unfolded it permeates the black area as an
        plooi weer opengelegd wordt, doorbreekt hij als een niet   untreated blind area, and splits the square with its added
        behandeld blind vlak het zwart en laat met zijn toegevoegde   surface. The lower part revolves to the right and hangs clear
        oppervlak het vierkant barsten. Het onderste deel maakt   from the lead.
        een zwenking naar rechts en hangt definitief uit het lood.   In 1977, a more substantial enlargement resulted in a
        Een veel verdergaande vergroting resulteert in 1977 in   monumental five-parts work that is the high-light of this
        een monumentaal vijfluik dat een hoogtepunt is van de   exhibition. In this work however, the fold remains closed.
        tentoonstelling. De vouw blijft hier dicht. Lopend van het   The fold, going from zero in the upper-left corner diagonally
        nulpunt in de linkerbovenhoek, diagonaal over de vijf delen   across the 5-parts to the lower-right part, looks like a white,
        naar de rechterbenedenhoek, vertoont hij zich als een witte   but also a black line on the canvas covered with oil paste.
        en zeer zwarte lijn in het met oliepastel bedekte canvas.   The white line however is not drawn, but appears at that
        De witte is geen getekende lijn, maar een fractie van het   part of the canvas that is not touched by oil paste because
        onbeschilderde canvas in de luwte van de plooiverdikking,   of the fold. The reverse side of the fold picks up extra oil
        daar waar het oliepastel niet gepakt heeft. De rugzijde van   paste with frottage, creating the black line.
        de vouw pakt bij frottage juist extra het zwarte oliepastel:   These two complementing “zero lines” take their shape
        Deze elkaar completerende ‘nullijnen’ zijn dus niet    directly from the material and are not drawn.
        aangegeven, maar ontstaan uit het materiaal.           Because the depth of the fold increases gradually from
        Doordat de diepte van de plooi-inslag geleidelijk afneemt   the part on the left-side to the part on the right-side, the
        tot niets, wordt het oppervlak naar evenredigheid groter.   remaining square decreases in size gradually. With this a
        Daarmee zet zich een spel in beweging van een vergroting   simultaneous movement of enlargement and diminution
        die een verkleining tot gevolg heeft; een maatritmiek rond   is set into motion: a measure rhythm with diagonals that,
        de diagonalen die, hoewel het ‘toevallige’ restlijnen zijn, hier   although they have come about as accidental leftover
        juist fungeren als de stabiele constanten. Een omgekeerde   lines, function in this case as stable constants. An inverse
        logica. Het werk zit vol met dit soort paradoxen. Ze   logic. Her work abounds with these paradoxes. These
        zijn ook zichtbaar in het twee-lagenvierkant waarbij   paradoxes are also visible in the two-layer square in which
        het uitgevouwen, onbewerkte canvasvlak in het zwarte   the unfolded, crude canvas sheet, that remains in the sheet
        oliepastel immers het eerste-fase-restant is in het vierkant   covered with black oil paste, is the first-phase remnant in
        van de tweede fase.                                    the second phase square.

                                                            74
   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86   87