Page 79 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 79
De wekker en het The alarm clock and
houtskool, of … the charcoal, or ...
Tekenen 1973-1980 Drawing 1973-1980
Maria van Elk Maria van Elk
Maria van Elk heeft voor alle duidelijkheid begin- en eindtijd Maria van Elk has, for the sake of clarity, indicated the start
vermeld op haar vijf-minutentekeningen. Daarmee maakte and end time on her “ 5 minute drawings”. With that she has
ze een element zichtbaar dat zelden uit een kunstwerk is af made visible the element of time, which is seldom verifiable
te lezen, namelijk de tijd die er in zit. in an piece of art, namely the time it took to make it.
Ze stelde haar wekker in en startte met houtskool op papier She set her alarm clock and started with charcoal to make
een frotterende beweging. Naar beneden, naar boven en rubbing movements on paper. Down, up and down again
weer naar beneden, tot de vijf minuten om waren. Deze until 5 minutes passed. She repeated these movements
handeling herhaalde ze met conté, daarna met potlood with drawing chalk, with pencil and finally with Indian ink.
en nog eens met Oost-Indische inkt. Vier tijdtekeningen, Four time-drawings of which the first covers almost the
waarvan de eerste grotendeels is volgetekend en de laatste whole surface, while the last one covers only a minimal
maar een miniem kolommetje biedt. column.
‘De ene keer teken je snel en de andere keer teken je weer “One-time you draw fast, and another time you draw slow,
langzaam, dat kun je natuurlijk best een beetje sturen. you can of course steer this to a certain extent. But as an
Maar als idee, als concept vond ik het heel spannend, dat idea, as concept, I found it interesting that each material
ieder materiaal zijn eigen tijd heeft, want daar komt het dan has its own time, because that is the essence of it”.
eigenlijk op neer.’
Het Stedelijk Museum toont tot 6 april een overzicht Until April the 6th the “Stedelijk Museum Amsterdam”
van het werk van Maria van Elk, geboren in 1943 in shows a retrospective of the work of Maria van Elk, born
Amsterdam. Tekenen heet deze tentoonstelling en niet – in Amsterdam. This retrospective is called “Drawing” and
dat zou meer voor de hand liggen – tekeningen. Het is de not, as would be more obvious, “Drawings”. It is the act,
handeling, het bezig zijn met papier en potlood, waar het dealing with pencil and paper, that matters in her work; the
op aankomt in dit werk; het belang van het resultaat hangt importance of the result is directly related to how the act
rechtstreeks samen met de mate waarin de handeling is expressed. Thinking, and the material form of thinking
tot uitdrukking komt. Denken en de materiële vorm van coincide.
denken vallen volledig samen. In twee bovenzalen van In two halls of the Stedelijk Museum monumental oil
het museum hangen monumentale oliepasteldoeken in pastel paintings are shown alternately with subtle pencil
afwisseling met subtiele potloodtekeningen op papier. De drawings.
draad die door het hele werk loopt is te herleiden tot twee The thread that runs through this work can be reduced to
dingen: a. werken met de eigenschappen van het materiaal two aspects:
en b. spelen met geometrische vormen. En daarmee is dit a. working with the properties of the materials used
een ingetogen gebeuren als je een vergelijking zou willen b. playing with geometrical forms
trekken met de uitbundig schilderende jonge Italianen, With these 2 points this is a subdued affair if you want
die eerder deze zalen bevolkten. De rijkdom in Van Elks to compare it with the exuberant paintings of the young
tekeningen is veel subtieler en pas bij goed kijken valt dat Italians who exhibited in the same hall previously. The
op. wealth of Van Elks' drawings is more subtle and this
Er hangen kleine wandtekstjes bij waarop een nauwkeurige stands out only after you look attentively.
definiëring te lezen is over wat er met het potlood, papier, The works are accompanied by a text in which is described
doek of oliepastel gedaan is en waarom. Het zijn de accurately what has been done with pencil, paper, cloth
teksten uit het boek Maria van Elk: tekenen 1973-1980, dat or oil pastel, and why. These texts originate from the
als catalogus dienst doet. book “Maria van Elk drawing 1973-1980” which serves
Geschreven door Coosje van Bruggen, een kunsthistorica as a catalogue. This catalogue was written by Coosje van
die haar woordgebruik perfect heeft laten parallel lopen Bruggen, an art historian, who managed in her usage of
met de beeldende kunst. Evenmin als in de tekeningen words to make a perfect parallel between text and art.
zitten er in de tekst dubbelzinnigheden, verwijzingen of Nor in the drawings, nor in the text you will find
beeldspraak. ambiguities, references or metaphors.
71