Page 79 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 79

De wekker en het                                       The alarm clock and



            houtskool, of …                                        the charcoal, or ...


            Tekenen 1973-1980  Drawing 1973-1980



            Maria van Elk                                          Maria van Elk







            Maria van Elk heeft voor alle duidelijkheid begin- en eindtijd   Maria van Elk has, for the sake of clarity, indicated the start
            vermeld op haar vijf-minutentekeningen. Daarmee maakte   and end time on her “ 5 minute drawings”. With that she has
            ze een element zichtbaar dat zelden uit een kunstwerk is af   made visible the element of time, which is seldom verifiable
            te lezen, namelijk de tijd die er in zit.              in an piece of art, namely the time it took to make it.

            Ze stelde haar wekker in en startte met houtskool op papier   She set her alarm clock and started with charcoal to make
            een frotterende beweging. Naar beneden, naar boven en   rubbing movements on paper. Down, up and down again
            weer naar beneden, tot de vijf minuten om waren. Deze   until 5 minutes passed. She repeated these movements
            handeling herhaalde ze met conté, daarna met potlood   with drawing chalk, with pencil and finally with Indian ink.
            en nog eens met Oost-Indische inkt. Vier tijdtekeningen,   Four time-drawings of which the first covers almost the
            waarvan de eerste grotendeels is volgetekend en de laatste   whole surface, while the last one covers only a minimal
            maar een miniem kolommetje biedt.                      column.

            ‘De ene keer teken je snel en de andere keer teken je weer   “One-time you draw fast, and another time you draw slow,
            langzaam, dat kun je natuurlijk best een beetje sturen.   you can of course steer this to a certain extent. But as an
            Maar als idee, als concept vond ik het heel spannend, dat   idea, as concept, I found it interesting that each material
            ieder materiaal zijn eigen tijd heeft, want daar komt het dan   has its own time, because that is the essence of it”.
            eigenlijk op neer.’

            Het Stedelijk Museum toont tot 6 april een overzicht   Until April the 6th the “Stedelijk Museum Amsterdam”
            van het werk van Maria van Elk, geboren in 1943 in     shows a retrospective of the work of Maria van Elk, born
            Amsterdam. Tekenen heet deze tentoonstelling en niet –   in Amsterdam. This retrospective is called “Drawing” and
            dat zou meer voor de hand liggen – tekeningen. Het is de   not, as would be more obvious, “Drawings”. It is the act,
            handeling, het bezig zijn met papier en potlood, waar het   dealing with pencil and paper, that matters in her work; the
            op aankomt in dit werk; het belang van het resultaat hangt   importance of the result is directly related to how the act
            rechtstreeks samen met de mate waarin de handeling     is expressed. Thinking, and the material form of thinking
            tot uitdrukking komt. Denken en de materiële vorm van   coincide.
            denken vallen volledig samen. In twee bovenzalen van   In two halls of the Stedelijk Museum monumental oil
            het museum hangen monumentale oliepasteldoeken in      pastel paintings are shown alternately with subtle pencil
            afwisseling met subtiele potloodtekeningen op papier. De   drawings.
            draad die door het hele werk loopt is te herleiden tot twee   The thread that runs through this work can be reduced to
            dingen: a. werken met de eigenschappen van het materiaal   two aspects:
            en b. spelen met geometrische vormen. En daarmee is dit   a. working with the properties of the materials used
            een ingetogen gebeuren als je een vergelijking zou willen   b. playing with geometrical forms
            trekken met de uitbundig schilderende jonge Italianen,   With these 2 points this is a subdued affair if you want
            die eerder deze zalen bevolkten. De rijkdom in Van Elks   to compare it with the exuberant paintings of the young
            tekeningen is veel subtieler en pas bij goed kijken valt dat   Italians who exhibited in the same hall previously. The
            op.                                                    wealth of Van Elks' drawings is more subtle and this
            Er hangen kleine wandtekstjes bij waarop een nauwkeurige   stands out only after you look attentively.
            definiëring te lezen is over wat er met het potlood, papier,   The works are accompanied by a text in which is described
            doek of oliepastel gedaan is en waarom. Het zijn de    accurately what has been done with pencil, paper, cloth
            teksten uit het boek Maria van Elk: tekenen 1973-1980, dat   or oil pastel, and why. These texts originate from the
            als catalogus dienst doet.                             book “Maria van Elk drawing 1973-1980” which serves
            Geschreven door Coosje van Bruggen, een kunsthistorica   as a catalogue. This catalogue was written by Coosje van
            die haar woordgebruik perfect heeft laten parallel lopen   Bruggen, an art historian, who managed in her usage of
            met de beeldende kunst. Evenmin als in de tekeningen   words to make a perfect parallel between text and art.
            zitten er in de tekst dubbelzinnigheden, verwijzingen of   Nor in the drawings, nor in the text you will find
            beeldspraak.                                           ambiguities, references or metaphors.

                                                                71
   74   75   76   77   78   79   80   81   82   83   84