Page 81 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 81
Deuren dicht Close the doors
Dat Van Elk tijdens haar academietijd in Groningen wrevelig That Van Elk was disgruntled with the COBRA inspired
werd over de toen gedoceerde Cobra-trant, ligt precies instruction she got at the Academy Minerva in Groningen
in haar lijn. De abstract-expressionistische schilderijen is precisely in her line. These abstract-expressionistic
leenden zich voor allerlei duidingen en deze vaagheid paintings are open to all sorts of interpretations, and this
dreef haar al spoedig in de hoek van de heldere figuratie. vagueness pushed her soon in the direction of a clear
Niet op de traditionele manier, met olieverf op doek, maar figuration. Not in the traditional way, with oil paint and
met materialen waarin ze duidelijker de geslotenheid en canvas, but with materials with which she could attend
begrenzing van kleurvlakken als probleem kon stellen. better the problems of the limitation and delimitation of
Maar het bleef niet bij die fase, steeds weer voelde ze colour planes. However, it did not stop at this phase, time
de behoefte om de probleemstelling verder te verleggen. and again she felt the urge to push the problem further.
Een afgebeeld landschap kun je niet binnen gaan en via One can not (physically) enter an image of a landscape.
een landschap waarin je wel zo binnen kon stappen, een Via an environment (a soft living room covered with
environment (een soort kamertje, met kunstbont bekleed, artificial fur in which one actually could enter and in which
waarin men zich in een landschap kon wanen), groeide one could imagine oneself in a landscape) it became
haar besef dat ze het goede spoor nog niet te pakken clear to her that she was not yet on the right track. The
had: de environments waren een geweldig succes, maar environments were an enormous success, but the public
het publiek ging totaal voorbij aan wat Van Elk had willen neglected totally what Van Elk had tried to express with
duidelijk maken. these environments.
Voor haar zoeken naar de werkelijkheid had ze nog niet Apparently, in her search for reality she had not yet found
het juiste middel gevonden. Dat stelde haar teleur en ze the right tool.This disappointed her and she looked for
keek om naar een ander medium. Met taal zouden er another medium. With language (as medium) errors would
geen vergissingen mogelijk zijn. Ze zou willen beschikken be impossible. She would like to have at her disposal
over een zuiver begrippenapparaat en wendde zich tot pure concepts, and she looked for these in philosophy.
de filosofie. Door omstandigheden echter gedwongen om However, forced by circumstances she had to terminate
deze studie af te breken, vond ze zich nog eenmaal oog in her studies, and found herself once again face to face
oog met de beeldende kunst. with the visual arts.
“Ik dacht bij mezelf: als ik dan toch verder moet in die “I thought by myself: if I have to continue in art, then only
kunst, dan absoluut op mijn eigen voorwaarden. Maar on my own conditions. But although I intuitively felt that a
terwijl ik intuïtief voelde dat er een andere werkelijkheid different reality existed, I did not know in what form and
was, wist ik niet welke vorm die had en hoe die eruit zag. what it looked like. Consequently, I abandoned everything
Dus liet ik alles los dat vertrouwd en bekend was. Dat wilde that was familiar and well-known. That I longed for
ik ook heel bewust. Het afbeelden, het imitatieve, daar consciously. I wanted to get away from the figuration, the
wilde ik van af. Maar ik belandde gewoon in een zwart gat. imitative. However, in reality I ended up in a black hole. At
Toen heb ik gewoon mijn deuren dichtgedaan. Om mijn this point I simply closed my doors. In order to discover
eigen werkelijkheid, mijn eigen visie te ontdekken, had my own reality, my own viewpoint, it was necessary not
ik het nodig om niet weer allerlei beelden in mijn buurt to get near all sorts of images of which I thought: this
te krijgen waarvan ik dacht: dat is het misschien. Nee, ik may be it. No, I thought, that way it will be the same as
dacht: dan ben ik weer net zover als ik eerst was. Ik moet before. I have to be completely on my own and figure
helemaal alleen zitten en het in mijn eentje uitzoeken. Me it out on my own. To concentrate on the plane, on the
concentreren op het vlak, op de betekenis van het papier, meaning of paper and on what a line looks like”
op hoe een lijn er uit ziet.”
Het is 1973, Een kunsthistorische periode voltrekt zich It is 1973. An art historical period occurs to this artist
aan deze kunstenares als een persoonlijk gebeuren. Haar as a personal happening. Her pencil walks over paper
potlood loopt over het papier en volgt de grenzen van het and follows the boundaries of the plane, explores the
vlak, verkent de horizontale richting én de verticale en loopt horizontal and vertical directions and also once leaves the
ook nog even van dit vlak af. plane altogether.
Dan krijgt het rechthoekig vel papier een getekende recht- Next ,a drawn rectangle, or a curved line is put on a sheet
hoek te dragen. Of een kromme lijn, als tegenrijm met de of paper, as a rhyme against the borders. Or a line with
rand van het papier. Of een lijn met een verdikt stuk dat als a thickened part that functions as a large projection of
een grote projectie van die lijn, dat zich op zijn beurt weer that line which in turn behaves as a plane. This way an
gedraagt als een vlak. Zo ontstaat een prille serie. Een serie early series develops. A series in which Van Elk returns to
waarin Van Elk teruggaat naar de basis en waarmee ze zich the foundations, and with which she builds for herself an
inzicht verschaft in vlak en lijn. Maar ook een serie die in de insight in the plane and the line. But also a series which
kiem behelst wat uitlopers in latere jaren expliciet maken. contains the germ that will be more explicit in later years.
Atelierrevolutie Studio revolution
Op dat moment is ze erin geslaagd om bevrijd te zijn van At that moment she has freed herself from all images that
welk beeld dan ook dat naar de werkelijkheid zou kunnen could refer to reality. “Now I can discuss more easily the
verwijzen. “Nu kan ik dat afzien van een verwijzing naar renouncing of citations to anything beyond reality more
73