Page 81 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 81

Deuren dicht                                           Close the doors
            Dat Van Elk tijdens haar academietijd in Groningen wrevelig   That Van Elk was disgruntled with the COBRA inspired
            werd over de toen gedoceerde Cobra-trant, ligt precies   instruction she got at the Academy Minerva in Groningen
            in haar lijn. De abstract-expressionistische schilderijen   is precisely in her line. These abstract-expressionistic
            leenden zich voor allerlei duidingen en deze vaagheid   paintings are open to all sorts of interpretations, and this
            dreef haar al spoedig in de hoek van de heldere figuratie.   vagueness pushed her soon in the direction of a clear
            Niet op de traditionele manier, met olieverf op doek, maar   figuration. Not in the traditional way, with oil paint and
            met materialen waarin ze duidelijker de geslotenheid en   canvas, but with materials with which she could attend
            begrenzing van kleurvlakken als probleem kon stellen.   better the problems of the limitation and delimitation of
            Maar het bleef niet bij die fase, steeds weer voelde ze   colour planes. However, it did not stop at this phase, time
            de behoefte om de probleemstelling verder te verleggen.   and again she felt the urge to push the problem further.
            Een afgebeeld landschap kun je niet binnen gaan en via   One can not (physically) enter an image of a landscape.
            een landschap waarin je wel zo binnen kon stappen, een   Via an environment (a soft living room covered with
            environment (een soort kamertje, met kunstbont bekleed,   artificial fur in which one actually could enter and in which
            waarin men zich in een landschap kon wanen), groeide   one could imagine oneself in a landscape) it became
            haar besef dat ze het goede spoor nog niet te pakken   clear to her that she was not yet on the right track. The
            had: de environments waren een geweldig succes, maar   environments were an enormous success, but the public
            het publiek ging totaal voorbij aan wat Van Elk had willen   neglected totally what Van Elk had tried to express with
            duidelijk maken.                                       these environments.
            Voor haar zoeken naar de werkelijkheid had ze nog niet   Apparently, in her search for reality she had not yet found
            het juiste middel gevonden. Dat stelde haar teleur en ze   the right tool.This disappointed her and she looked for
            keek om naar een ander medium. Met taal zouden er      another medium. With language (as medium) errors would
            geen vergissingen mogelijk zijn. Ze zou willen beschikken   be impossible. She would like to have at her disposal
            over een zuiver begrippenapparaat en wendde zich tot   pure concepts, and she looked for these in philosophy.
            de filosofie. Door omstandigheden echter gedwongen om   However, forced by circumstances she had to terminate
            deze studie af te breken, vond ze zich nog eenmaal oog in   her studies, and found herself once again face to face
            oog met de beeldende kunst.                            with the visual arts.
            “Ik dacht bij mezelf: als ik dan toch verder moet in die   “I thought by myself: if I have to continue in art, then only
            kunst, dan absoluut op mijn eigen voorwaarden. Maar    on my own conditions. But although I intuitively felt that a
            terwijl ik intuïtief voelde dat er een andere werkelijkheid   different reality existed, I did not know in what form and
            was, wist ik niet welke vorm die had en hoe die eruit zag.   what it looked like. Consequently, I abandoned everything
            Dus liet ik alles los dat vertrouwd en bekend was. Dat wilde   that was familiar and well-known. That I longed for
            ik ook heel bewust. Het afbeelden, het imitatieve, daar   consciously. I wanted to get away from the figuration, the
            wilde ik van af. Maar ik belandde gewoon in een zwart gat.  imitative. However, in reality I ended up in a black hole. At
            Toen heb ik gewoon mijn deuren dichtgedaan. Om mijn    this point I simply closed my doors. In order to discover
            eigen werkelijkheid, mijn eigen visie te ontdekken, had   my own reality, my own viewpoint, it was necessary not
            ik het nodig om niet weer allerlei beelden in mijn buurt   to get near all sorts of images of which I thought: this
            te krijgen waarvan ik dacht: dat is het misschien. Nee, ik   may be it. No, I thought, that way it will be the same as
            dacht: dan ben ik weer net zover als ik eerst was. Ik moet   before. I have to be completely on my own and figure
            helemaal alleen zitten en het in mijn eentje uitzoeken. Me   it out on my own. To concentrate on the plane, on the
            concentreren op het vlak, op de betekenis van het papier,   meaning of paper and on what a line looks like”
            op hoe een lijn er uit ziet.”

            Het is 1973, Een kunsthistorische periode voltrekt zich   It is 1973. An art historical period occurs to this artist
            aan deze kunstenares als een persoonlijk gebeuren. Haar   as a personal happening. Her pencil walks over paper
            potlood loopt over het papier en volgt de grenzen van het   and follows the boundaries of the plane, explores the
            vlak, verkent de horizontale richting én de verticale en loopt   horizontal and vertical directions and also once leaves the
            ook nog even van dit vlak af.                          plane altogether.

            Dan krijgt het rechthoekig vel papier een getekende recht-  Next ,a drawn rectangle, or a curved line is put on a sheet
            hoek te dragen. Of een kromme lijn, als tegenrijm met de   of paper, as a rhyme against the borders. Or a line with
            rand van het papier. Of een lijn met een verdikt stuk dat als   a thickened part that functions as a large projection of
            een grote projectie van die lijn, dat zich op zijn beurt weer   that line which in turn behaves as a plane. This way an
            gedraagt als een vlak. Zo ontstaat een prille serie. Een serie   early series develops. A series in which Van Elk returns to
            waarin Van Elk teruggaat naar de basis en waarmee ze zich   the foundations, and with which she builds for herself an
            inzicht verschaft in vlak en lijn. Maar ook een serie die in de   insight in the plane and the line. But also a series which
            kiem behelst wat uitlopers in latere jaren expliciet maken.  contains the germ that will be more explicit in later years.

            Atelierrevolutie                                       Studio revolution
            Op dat moment is ze erin geslaagd om bevrijd te zijn van   At that moment she has freed herself from all images that
            welk beeld dan ook dat naar de werkelijkheid zou kunnen   could refer to reality. “Now I can discuss more easily the
            verwijzen. “Nu kan ik dat afzien van een verwijzing naar   renouncing of citations to anything beyond reality more

                                                                73
   76   77   78   79   80   81   82   83   84   85   86