Page 74 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 74

Brief van Martien de Voigt aan NRC Handelsblad        Letter from Martien de Voigt to NRC Handelsblad
           naar aanleiding van de recensie van Paul Groot               in response to Paul Groot’s review




        Maria van Elk                                          Maria van Elk

        Aangezien de reusachtige uitglijer van Paul Groot      Because the blunder of Paul Groot in the column
        in de rubriek “Galerie” ditmaal een uiterst boeiende   “Galerie” concerns a fascinating exhibition by Maria van
        tentoonstelling in het Stedelijk Museum van Maria van Elk   Elk in the Stedelijk Museum this time, I would like to
        betreft wil ik graag enkele misverstanden rechtzetten.  correct a few misunderstandings.
        De schrijver (P.G.) geeft reeds in de eerste zin een   Already in the first sentence the writer (PG) gives a
        intentieverklaring af aan de hand van de begeleidende   declaration of intent on the basis of the accompanying
        teksten die Coosje van Bruggen verzorgde bij de        texts that Coosje van Bruggen wrote for this exhibition
        tentoonstelling en de catalogus. Deze worden door      and the catalogue. These are qualified by him as “bone
        hem gekwalificeerd als “gortdroog”. Inderdaad is er    dry”. Indeed, Maria van Elk and Coosje van Bruggen
        door Maria van Elk en Coosje van Bruggen alles aan     went out of their way to avoid anecdotes. Because of
        gedaan om anekdotes te vermijden. Hierdoor wordt P.G.   this P.G. is forced to focus only on the work, and he
        gedwongen zich uitsluitend tot het werk te bepalen en   apparently breaks down on the elementary issues that
        loopt kennelijk stuk op de elementaire zaken die aan   are used. Therefore, he thinks he can reduce all the work
        de orde worden gesteld. Daarop meent hij al het werk   to a consistently applied methodology, and consequently
        te kunnen herleiden tot een consequent toegepaste      therefore of little interest. The misconception that is
        methodiek, dus weinig interessant. Het misverstand dat   bothering him is that Maria van Elk applies a consistent
        hem parten speelt is dat Maria van Elk een consequente   philosophy on cause and effect and elaborates that
        filosofie toepast op oorzaak en gevolg en dat uitwerkt   with a surprising variety of methods. She reasons from
        met een verrassende verscheidenheid aan methoden.      universal concepts and looks for a harmony between
        Zij gaat uit van universele begrippen en zoekt naar een   extremes that form a duity then.
        harmonie tussen uitersten die dan een duïteit vormen.

        Bij het verfrommelen, plooien en vouwen van papier     In the review it is not pointed out that by the crumbling,
        wordt in het artikel niet gesignaleerd dat zij hiermee een   wrinkling and folding of paper she has achieved a
        doorbraak in de lithografie heeft bereikt; namelijk het   breakthrough in lithography; namely, the production of
        produceren van een serie unieke drukken uitgaande      a series of unique prints based on the same starting
        van eenzelfde uitgangsvorm. P.G. vindt het resultaat   form. P.G. apparently considers the result uninteresting
        klaarblijkelijk oninteressant vanwege het “minimale”   on account of the “minimal” nature. His criteria for
        karakter. Zijn criteria van strenge selectie en zelfkritiek   strict selection and self-criticism apparently apply to
        slaan blijkbaar op “een te verbrokkeld geheel in formaat,   a “too fragmented whole in size, textural material and
        textuur materiaal en uitvoering”. Inderdaad gelukt het   implementation”. Actually, Maria van Elk succeeds in
        Maria van Elk het elementaire en minimale karakter     keeping the elementary and minimal character and still
        te bewaren en toch een veelheid aan nieuwe visuele     evoke multiplicity of new visual experiences with a rich
        ervaringen op te roepen met een rijke schakering aan   variety of visual resources.
        beeldende middelen.

        Laat ik dit toelichten aan de hand van enkele voorbeelden   Let me explain this by a few examples that are
        die zo nadrukkelijk in de “recensie” ontbraken. Identieke   emphatically missing from the “review”. Identical
        processen worden gevisualiseerd op papier (~50 x 50 cm)   processes are visualized on paper (~50 x 50 cm) as on
        zowel als op linnen (~7 x 1.50 m) in zwart wit en in kleur.  linen (~7 x 15 m) in black, white and colour.

        Een gesloten cirkellijn, gedrukt op gevouwen papier    A closed circular line, printed on creased paper, expands
        expandeert tot een open vorm van cirkelsegmenten die   to an open form of circle segments that keep their
        hun onderlinge samenhang behouden over de vouw         mutual coherence beyond the greases; in the form of
        heen; in de vorm van de zwarte lijn of in de continuïteit   the black line or in the continuity of colour. A straight
        van de kleur. Een rechte lijn beweegt zich over vijf   line moves over 5 canvasses along the diagonal of
        doeken volgens de diagonaal van de omschrijvende       the circumscribing rectangle and misses the vertices
        rechthoek en mist toch de hoekpunten vanwege de vouw.   because of the fold. By this the above mentioned duity
        Hierdoor ontstaat de bovenvermelde duïteit tussen de   arises between the opposites large and small, that arise
        tegendelen groot en klein, die gelijktijdig ontstaan uit   simultaneously from the material itself. After all, the
        het materiaal zelf. Immers de verkleining van de doeken   reduction of the canvasses is caused by the increasing
        wordt veroorzaakt door de toenemende vouwdiepte        depth of the fold by which the spaces between the
        waardoor de onderlinge afstand tussen de doeken zich   canvasses have to enlarge in order to maintain the
        moet vergroten om de continuïteit van de vouwlijn te   continuity of the fold.
        behouden.

                                                            66
   69   70   71   72   73   74   75   76   77   78   79