Page 33 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 33
In deze periode zat ik of beëindigde ik het In this period, I was on or was terminating the
avondgymnasium (1972 – 1973). gymnasium evening school (1972 – 1973).
1973 was het jaar van mijn scheiding ik heb toen een 1973 was the year of my divorce. Then I did a number of
aantal dingen gelijktijdig gedaan. things simultaneously.
Ik ging niet meer naar het avondgymnasium omdat ik van I stopped going to the gymnasium evening school
de ene op de andere dag kostwinster werd. because overnight I had become the provider.
Ik werd voor een voldongen feit geplaatst hoe ik verder I was put before a fait accompli how to shape my life.
aan mijn leven vorm moest geven. I had to orientate anew on art of which I had kept aloof
Ik moest mij opnieuw oriënteren over kunst waar ik mij for quite some time.
geruime tijd afzijdig van gehouden had. Since everything is shapeless you fall back in panic fear
Omdat alles dan vormloos is grijp je door panische angst on old certainties.
bevangen terug naar oude zekerheden.
From September 1973 until the beginning of 1974, I
Ik heb vanaf september 1973 tot begin 1974 zeer have worked alternately in a dialogue with myself.
wisselend gewerkt in een dialoog met mezelf. On the one hand I was able to free myself completely
Enerzijds was ik in staat mij volledig vrij te maken en and follow new insights. Hence the simultaneous
nieuwe inzichten te volgen. Vandaar het gelijktijdig formation of embroidered lines and free drawings.
ontstaan van geborduurde regels en vrije tekeningen.
Deze periode heeft maar een paar maanden geduurd. This period lasted only a few months.
Al vrij snel kwam ik erachter waar mijn irritaties die ik Soon I found out where my irritations which I had had in
al jaren sluimerend had, op vastzaten en daar heb ik slumber for years stuck on and I drew my conclusions
mijn conclusies uit getrokken voor het stellen van een from that for determining a very large number of starting
zeer groot aantal uitgangspunten in mijn werk en in de points in my work and in society as concerning the
maatschappij, wat betreft het vervolg naar buiten toe op follow up to the outside of my work.
mijn werk.
De keuze dat je je kunstenaarschap of hoe je het noemen The choice that you do not question your artistry or
wilt niet meer ter discussie stelt dat dit iets is wat voor whatever you may call it that this is something that is of
jezelf van levensbelang is en dat je dat in de eerste plaats vital importance for yourself and that you yourself have
zelf voor 100% moet accepteren. to accept for 100%.
Het was in ieder geval iets waarvan ik merkte dat ik er It was anyway something of which I noticed that I could
niet onderuit kwam. not get out of.
Ik had mijn best gedaan in het verleden om onder dat In the past I did my best to get out of artistic choice.
kunstenaarschap uit te komen.
Op een gegeven moment zie je in dat je er niet aan At a certain moment you realize that you cannot get out
ontkomt en dan is het maar het beste er ook 100% of it and then the best is to stand behind it for 100%
achter te staan. too.
Dat acceptatieproces van jezelf is te vergelijken met That acceptance process of myself is comparable with
bijvoorbeeld het geboren worden met twee benen en for instance being born with two legs and becoming
je ervan bewust te zijn dat je die keuze niet zelf gedaan aware that you did not make that choice yourself and
hebt en dat je uit verzet tegen het moeten lopen op die that you out of opposition to having to walk on these
twee benen blijft zitten tot je het gevoel hebt dat er een two legs you sit on them until you feel the moment has
moment is gekomen waarop je zelf besluit en bedenkt dat come on which you yourself decide and imagine that
je met die benen kunt lopen. you can walk with these two legs.
Hetzelfde is mij overkomen in de kunst, het was allemaal The same thing happened to me in art, it was all too
te vanzelfsprekend en te veel de enige manier waarop ik self – evident and too much the only way on which I
noodzakelijk in een geestelijk evenwicht bleef. necessarily remained in a mental balance.
Hoe moet ik het zeggen kunst was voor mij geen vlucht How do I have to explain this art for me was no escape
van mijzelf af, maar juist een voortdurende confrontatie from myself, but just a continuous confrontation with
met mijzelf en daar was ik dan juist vanaf als ik geen myself and I was away from it by not making art.
kunst meer maakte. Er komt een moment in je leven There is a moment in life on which you acknowledge
dat je voor jezelf erkent dat het bij je hoort zoals je twee that it belongs to you as your two legs belong to you
benen bij je horen en dat werkt enorm bevrijdend, dan and this worked enormously liberating, then you have a
heb je een enorm gebied en mogelijkheden voor je. large area and possibilities in front of you.
Maria van Elk Maria van Elk
25