Page 30 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 30
Misschien ben ik veel te idealistisch, maar ik ben er altijd Maybe I am to idealistic but I have always assumed that
van uitgegaan dat kunst iets is wat voorbij de buitenkant art is something that goes beyond the outside and I do not
gaat en daar bedoel ik niks magisch of mystieks mee. suggest anything magical or mystical with that.
Hoe kun je je werk aan een groter publiek laten zien zonder How do you show your work to a larger public without a
dat er tegelijk een banaliserende bijwerking optreed. trivial side effect occurring at the same time.
Moet je dat passief over je heen laten komen? Do you have to let it come over you passively?
Maar ik heb geen passieve aard. But I do not have a passive nature.
Vroeger dacht ik dat je naarmate je ouder wordt een Formerly I thought that when you get older you would get
beter inzicht krijgt in de structuur van het leven en minder a better insight into the structure of life and become less
kwetsbaar en gevoelig wordt. vulnerable and sensitive.
Inderdaad krijg je meer inzicht maar dat inzicht veroorzaakt Indeed you get more insight but that insight causes the
het tegenovergestelde je wordt steeds kwetsbaarder en opposite and you get more vulnerable and sensitive
gevoeliger omdat je zo haarscherp gaat zien hoe alles in because you come to see razor sharp how everything is
elkaar zit en hoe mensen zijn. put together and how people are.
Eerst is dat intuïtief en dan kan je het af en toe vergeten At first this is intuitive and you can forget it now and then
maar zodra je je daarvan bewust bent kan je het nooit but as soon as you become aware of this you can never
meer vergeten. forget it anymore.
Oorzaak en gevolg zijn zo onlosmakelijk met elkaar Cause and effect are so inextricably linked.
verbonden.
Dat is iets dat ik in mijn werk heel dicht bij elkaar heb That is something I brought very close together in my work
gebracht. .
Ik wil niet leven in illusies, met verwachtingen in een I do not want to live in illusions, with expectations in an
actie – reactie patroon omdat dat niet bevrijdend maar action – reaction pattern because that does not work
belemmerend werkt. liberating but hindering.
Ik ben niet bezig met of kunstenaar of huisvrouw te zijn of I am not concerned whether to be an artist or a housewife
moeder te zijn of onderwijzeres te zijn. a mother or a teacher.
Ik heb een levensopvatting die in al die activiteiten tot I have an outlook on life that is expressed in all these
uitdrukking komt en ik wens niet mee te doen aan de activities and I do not want to participate in the need
behoefte van iedereen om een hiërarchie aan te brengen in of everyone to apply a hierarchy in these activities or
deze activiteiten of wat dan ook. whatever.
Het denken in superlatieven is mij volkomen vreemd. Thinking in superlatives is absolutely strange to me
Ik heb veel tijd nodig gehad om al deze activiteiten met I needed a lot of time to balance these activities with each
elkaar in evenwicht te brengen, onderling en met mijzelf. other and with myself.
Je kunt zeggen, ik leef en dat is een gevolg daarvan en het You can say, I live and that is a result of it and belongs
hoort erbij. to it.
Ik heb wel voorkeuren en ik kies steeds omdat ik mij I do have preferences and I choose all the time because I
bewust ben van oorzaak en gevolg, maar tegelijk dienen am aware of cause and effect, but at the same time new
er zich steeds nieuwe situaties aan waarin ik geen ervaring situations arise of which I do not have experience and
heb dus heel voorzichtig moet zijn met mijn reacties. therefore have to be careful with my reactions.
Maria van Elk Maria van Elk
14 december 1979 December 14th, 1979
Lieve Coosje, Dear Coosje,
Woorden, woorden, woorden net zo belangrijk als het Words, words, words as important as the image. To
beeld. Woorden te vinden die aansluiten bij het beeld. Ik find words that are in balance with the image. I haven’t
ben er nog lang niet uit. figured it out yet.
Ik hoop dat ik heel oud word. Dat ik genoeg tijd krijg I hope I will be very old, so that I will have enough time
om datgene wat ik denk om te zetten te objectiveren in to convert and objectify that what I think into material, to
materiaal, om alles sluitend te maken. make everything in balance.
Omdat mijn leven alweer een hele tijd zeer gecompliceerd Because my life has been very complicated already for a
is ben ik zeer op mijn hoede dat ik geen stappen long time I am very much alert not to take steps that take
onderneem die mij in de verkeerde richting brengen. me in the wrong direction.
Door die tentoonstelling in het Stedelijk wordt ik weer Because of the exhibition at the Stedelijk I have been
betrokken in een manier van kijken, formuleren en denken drawn into a way of looking, formulating and thinking
over kunst waar ik als de dood voor ben. Een soort about art which I am terrified of. Some sort of easy
gemakkelijke geconditioneerde esthetische benadering conditioned aesthetic approach that rubs me the wrong
die mij tegen de haren in strijkt. way.
22