Page 29 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 29
Brieven aan Coosje | Letters to Coosje
19 november 1979 November 19th, 1979
Lieve Coosje Dear Coosje,
De laatste serie tekeningen uit 78 – 79 waar jij de cirkel The last series of drawings from ‘78 – ‘79 of which you
van hebt is ontstaan uit de ervaring dat als je een lijn zet have the circle originated from the experience of when you
op papier dat je er niet aan ontkomt dat zo’n lijn altijd een put a line on paper that you do not escape from it that such
monumentale vorm veroorzaakt op het papier en dat zo’n a line always produces a monumental form on paper and
monumentale vorm en die lijn in geen enkele relatie staat that this monumental form and the line are in no relation to
tot het papier. the paper.
Bovendien wilde ik dat iedere lijn zijn eigen vlak of gebied Moreover I wanted each line to have his own area and
had en tezamen met andere aparte vlakken weer een together with the other separate areas to become a unity
eenheid zou vormen. again.
Daar komt nog bij dat ik niet afhankelijk wilde zijn van On top of that I did not want to be dependent on the limited
het door de winkelier geleverde beperkte formaat van het format of the paper that the shopkeeper could supply.
papier.
Door vlakken van verschillende afmetingen bij elkaar By combining areas of different dimensions I got a larger
te voegen kreeg ik een groter oppervlak dan ik area than I originally had on each plane.
oorspronkelijk had. On each plane I put a diagonal since with the horizontals
Op ieder vlak had ik een diagonaal gezet omdat binnen and verticals of the plane that was the only direction
de horizontalen en verticalen van het vlak dat de enige lacking.
richting was die nog ontbrak.
Het resultaat is een trapeziumvormig lijnstuk dat wel in The result is a trapezoidal segment that relates to the total
relatie stond met het totale vlak en de individuele vlakken plane and the individual planes but that as a form or figure
maar wat als vorm of figuur zo monumentaal ging werken functioned so monumentally that it became too much a
dat het teveel een vorm op zichzelf werd en te geïsoleerd. form in itself and too isolated.
De volgende stap was een lijn te maken die wel zijn The next step was to draw a line that did keep its
samenhang en eenheid behield en zijn eigen richting coherence and unity and its own direction but that did not
maar niet direct een vorm veroorzaakt. directly cause a form.
Een evenwicht tussen openheid en geslotenheid. A balance between openness and closeness.
Toen heb ik een aantal proeven gedaan met het zetten Then I did a number of experiments with putting a line
van een lijn op gekreukeld papier om na te gaan in on wrinkled paper to find out to what extent such a line
hoeverre zo’n lijn ondanks de onderbrekingen toch nog despite the interruptions did still connected to each other
op elkaar aansluit en ook welk soort papier daarvoor and also which paper was most suited for that and which
het meest geschikt om in evenwicht was met welk soort type of material was suited best for the line.
materiaal voor de lijn.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor Japans rijstpapier zonder Eventually I choose Japanese rice paper without structure
strictuur omdat het licht transparant is een klein beetje because it is slightly transparent and has a little bit of a
ruw oppervlak heeft waar grafiek erg goed indringt en rough surface in which the graphite penetrates well and is
zeer goed glad te persen met een niet opdringerig visueel also easily squeezed smooth with a visually not obtrusive
behoud van het gevolgde procedé. retention of the procedure that has been followed.
Nu achteraf vind ik afgezien het materiaal en de Now afterwards I find that I apart from the material and the
handelingen het feit dat ik het statische van een vorm heb actions the fact that I did break through the static of a form
kunnen doorbreken met behoud van een vorm wel de with maintaining of the form the most important step.
belangrijkste stap.
Tussen twee materialen In between two materials
tussen vlak en lijn In between plane and line
Maria van Elk Maria van Elk
13 december 1979 December 13th, 1979
Lieve Coosje Dear Coosje,
Nooit heb ik me gerealiseerd dat kunst zo aan mode I never realised that art is to such an extent subject to
onderhevig is. fashion.
21