Page 29 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 29

Brieven aan Coosje                                  | Letters to Coosje






            19 november 1979                                       November 19th, 1979

            Lieve Coosje                                           Dear Coosje,

            De laatste serie tekeningen uit 78 – 79 waar jij de cirkel   The last series of drawings from ‘78 – ‘79 of which you
            van hebt is ontstaan uit de ervaring dat als je een lijn zet   have the circle originated from the experience of when you
            op papier dat je er niet aan ontkomt dat zo’n lijn altijd een   put a line on paper that you do not escape from it that such
            monumentale vorm veroorzaakt op het papier en dat zo’n   a line always produces a monumental form on paper and
            monumentale vorm en die lijn in geen enkele relatie staat   that this monumental form and the line are in no relation to
            tot het papier.                                        the paper.
            Bovendien wilde ik dat iedere lijn zijn eigen vlak of gebied   Moreover I wanted each line to have his own area and
            had en tezamen met andere aparte vlakken weer een      together with the other separate areas to become a unity
            eenheid zou vormen.                                    again.
            Daar komt nog bij dat ik niet afhankelijk wilde zijn van   On top of that I did not want to be dependent on the limited
            het door de winkelier geleverde beperkte formaat van het   format of the paper that the shopkeeper could supply.
            papier.
            Door vlakken van verschillende afmetingen bij elkaar   By combining areas of different dimensions I got a larger
            te voegen kreeg ik een groter oppervlak dan ik         area than I originally had on each plane.
            oorspronkelijk had.                                    On each plane I put a diagonal since with the horizontals
            Op ieder vlak had ik een diagonaal gezet omdat binnen   and verticals of the plane that was the only direction
            de horizontalen en verticalen van het vlak dat de enige   lacking.
            richting was die nog ontbrak.
            Het resultaat is een trapeziumvormig lijnstuk dat wel in   The result is a trapezoidal segment that relates to the total
            relatie stond met het totale vlak en de individuele vlakken   plane and the individual planes but that as a form or figure
            maar wat als vorm of figuur zo monumentaal ging werken   functioned so monumentally that it became too much a
            dat het teveel een vorm op zichzelf werd en te geïsoleerd.  form in itself and too isolated.
            De volgende stap was een lijn te maken die wel zijn    The next step was to draw a line that did keep its
            samenhang en eenheid behield en zijn eigen richting    coherence and unity and its own direction but that did not
            maar niet direct een vorm veroorzaakt.                 directly cause a form.
            Een evenwicht tussen openheid en geslotenheid.         A balance between openness and closeness.
            Toen heb ik een aantal proeven gedaan met het zetten   Then I did a number of experiments with putting a line
            van een lijn op gekreukeld papier om na te gaan in     on wrinkled paper to find out to what extent such a line
            hoeverre zo’n lijn ondanks de onderbrekingen toch nog   despite the interruptions did still connected to each other
            op elkaar aansluit en ook welk soort papier daarvoor   and also which paper was most suited for that and which
            het meest geschikt om in evenwicht was met welk soort   type of material was suited best for the line.
            materiaal voor de lijn.
            Ik heb uiteindelijk gekozen voor Japans rijstpapier zonder   Eventually I choose Japanese rice paper without structure
            strictuur omdat het licht transparant is een klein beetje   because it is slightly transparent and has a little bit of a
            ruw oppervlak heeft waar grafiek erg goed indringt en   rough surface in which the graphite penetrates well and is
            zeer goed glad te persen met een niet opdringerig visueel   also easily squeezed smooth with a visually not obtrusive
            behoud van het gevolgde procedé.                       retention of the procedure that has been followed.
            Nu achteraf vind ik afgezien het materiaal en de       Now afterwards I find that I apart from the material and the
            handelingen het feit dat ik het statische van een vorm heb   actions the fact that I did break through the static of a form
            kunnen doorbreken met behoud van een vorm wel de       with maintaining of the form the most important step.
            belangrijkste stap.

            Tussen twee materialen                                 In between two materials
            tussen vlak en lijn                                    In between plane and line

            Maria van Elk                                          Maria van Elk

            13 december 1979                                       December 13th, 1979

            Lieve Coosje                                           Dear Coosje,

            Nooit heb ik me gerealiseerd dat kunst zo aan mode     I never realised that art is to such an extent subject to
            onderhevig is.                                         fashion.

                                                                21
   24   25   26   27   28   29   30   31   32   33   34