Page 32 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 32
overeenkwam met wat ik vind van het leven pas toen was only then I got rid of that magic. That sort of insight never
ik van die magie af. Dat soort inzicht raak je nooit meer leaves you any more.
kwijt.
Maar je moet toch al die misverstanden al die fouten zelf But you have had to experience all these
ervaren hebben om precies te overzien waar je afstand misunderstandings and all those mistakes yourself in order
van neemt. to survey precisely of what you distance yourself of.
Alles wat ik doe haal ik uit mijn eigen werk, in een ding zit Everything I do I get out of my own work. In one thing
zoveel informatie dat ik daar steeds onderdelen uithaal en there is so much information that I get components out of
dan weer uitwerk in een nieuw ding. it all the time which I work out in new things.
Ik maak heen en weer gaande bewegingen. In vroeger I make back and forth movements. In earlier work there are
werk zitten elementen die ik nu weer op een andere manier elements that I use now again in another way.
gebruik.
Waar ik al lange tijd mee bezig ben is het ontstaan van een Of what I am occupied with already for a long time is how
vorm, de relatie vorm-materiaal en zo af en toe lees ik in a form develops, the relation form-material. Now and then
Scientific American of een ander natuurwetenschappelijk I read about research on it in the Scientific American or
tijdschrift over onderzoek daarnaar. another scientific magazine.
Hoe kan ik nog dichter bij de aard en het ontstaan van een How I can come closer the origination of the form.
vorm komen? Hoewel ik de geometrische vormen heel Although I find the geometrical forms very manageable,
goed hanteerbaar vind vind ik het als vorm nog teveel een I find them as form too much a medium and a projection;
medium een projectie je zou verder kunnen gaan. you could go further.
De relatie huid/drager daar ben ik uit, maar nu de relatie The relation surface/carrier I have solved, but now the
huid/drager/vorm. Ik ben al aardig in de goede richting relation surface/carrier/form. I am already in the right
met dat grote doek van 7.50 meter waarin de aard van het direction with the large canvas of 7.50 meter in which the
materiaal en een bepaald gegeven een invloed heeft op de nature of the material and a certain specification have an
verkleining van de vlakken d.m.v. de vouw. impact on the reduction of the surface by means of the
fold.
Die verkleining is niet zomaar van buitenaf bedacht. That reduction has not been just invented from the
Dat is een heel belangrijke stap, ontdekking. outside. That is a very important step, discovery.
Dat is een organisch gegeven binnen een constructie. That is an organic detail within a construction.
Met Martien de Voigt kan ik daar nu heel goed over praten. I can talk about that very well with Martien de Voigt.
Helaas ben ik te vaak te moe maar dat zal in de loop van Unfortunately I am often too tired, but that will improve in
de tijd wel beter gaan. time.
Dat zijn gesprekken waar ik wat aan heb, dan heb ik het That are conversations that are of use to me; then I am
gevoel dat ik verder kom. feeling I am getting ahead.
Met Riekje blijft het toch heel moeilijk, ze laat mij met rust, With Riekje it still is difficult, she leaves me alone but she
laat me niet in de steek maar ze is toch wel heel erg bezig doesn’t let me down. She is however very occupied with
met image. image.
Groeten. Ria Greetings, Ria
22 februari 1980 February 22th, 1980
Lieve Coosje Dear Coosje,
Hier volgt een overzicht van de groepen tekeningen die ik Here is an overview of the group of drawings I made.
heb gemaakt.
Het is verdeeld in 11 onderwerpen waar we per groep It is divided in 11 subjects of which per group minimally
minimaal een briefwisseling over kunnen opbouwen van we could develop a correspondence of 11 letters from you
11 brieven van jou + 11 brieven in antwoord van mij. ±11 letters in reply from me.
Ik ga voor de opbouw van het boek uit van ± 22 brieven I base the structure of the book on 22 letters from you and
van jou en mij 29 reproducties plus een kunsthistorische me and 29 reproductions plus an art historical framework
opbouw en fenomenologie van jou. and phenomenology from you.
De 8 tekeningen uit 1973 zijn mijn eerste aanzet geweest, The 8 drawings from 1973 have been my first step, these
die tekeningen zijn volkomen intuïtief – spontaan ontstaan drawings arose entirely intuitively – spontaneously but put
maar stelde mij voor een aantal vragen die ik later to me a number of questions on which later on I started
bewuster ben gaan uitwerken. working out more consciously.
24