Page 36 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 36

Maria van Elk -



        steen en houtdruk





        Claes Oldenburg was bezig met het maken van een litho
        in mijn drukkerij, Steendrukkerij Amsterdam. Het jaartal
        was ongeveer 1980. Claes had een spijker op de lithosteen
        getekend; Braque’s Nail.
        Maar dit gaat over Maria. Het bruggetje ontstond door de
        echtgenote van Claes Oldenburg, Coosje van Bruggen,
        tevens vriendin van Maria van Elk. Claes vertelde Maria over   Kopshout (l) & Langshout (r) (foto Evert De Cock)
        het bestaan van een geduldige drukker op de Lauriergracht.
        En zo kwam het dat Maria van Elk aanbelde!             En toch, na behandeling met schuurpapier en het
        Maria had een geweldig idee. Zij wilde een cirkelvormige   handmatig inkten en afdrukken van de schijf in vier
        tekening maken op een lithosteen, de steen vervolgens in   verschillende drukgangen en kleuren ontstond er iets. Na
        stukken breken en dan afdrukken.                       een ‘nabehandeling’ van Maria en hangend aan een spijker
        Zij kon toen nog niet weten dat het onderwerp van      waarbij de zwaartekracht de positie bepaald is het een
        een gebroken steen een heikel onderwerp is voor een    tijdloos kunstwerk geworden.
        steendrukker. Zo geweldig als haar idee was, zo weinig   Langzamerhand ontstond er een heel oeuvre aan prenten
        enthousiast was ik over de realisatie ervan.           waarmee we in de aan de drukkerij verbonden galerie
        Mogelijk openbaart zich een andere invalshoek als de   prachtige en succesvolle tentoonstellingen maakten.
        kunstenaar bereid is om over het concept te discussiëren.
        Gelukkig hebben Maria van Elk en ik geen moeite met het   Er zijn op de Lauriergracht veel prenten van veel kunstenaars
        heen en weer kaatsen van ideeën.!                      gedrukt. Elke prent heeft een verhaal.
        Zo ontstond het idee een cirkelvormige tekening op de steen   Misschien dan nog Steendruk (1980), een dik vel Fabriano
        te maken en het dunne, af te drukken papier te kreukelen en   papier dat opnieuw onder protest van de pers in een door
        dan pas af te drukken. Bij het ontkreukelen is een ‘gebroken’   de lengte gevouwen staat in het zwart bedrukt is. Dit vel
        cirkel te herkennen. Too Much Pressure is een toepasselijke   word gevouwen opgehangen waarbij de naad of kier een
        titel ingegeven door het kreunen van de pers.          spannende lichtlijn in het zwarte vlak weergeeft.
                                                               Het was een groot genoegen om met Maria van Elk aan de
                                                               pers te staan.















                    Too Much Pressure (foto Rob Versluys)

        Dit was het begin van een productieve samenwerking
        die gepaard ging met veel wederzijdse waardering en
        voorzichtige vriendschap!
        De onorthodoxe benadering van het bedrukken van wel of
        niet mishandeld papier is tevens een verandering van een
        traditionele tweedimensionale staat, voor en achterzijde van
        een vel, naar een driedimensionale. Het vel krijgt een diepte!  Rento Brattiga en Maria van Elk aan de drukpers (1988)
                                                                  foto Ferry André de la Porte | collectie Rijksmuseum Amsterdam
        Driedimensionaal zijn ook het tweetal houtdrukken, Kopshout
        en Langshout (1986). Vooral Kopshout was voor mij als   Natuurlijk word ik als drukker gevraagd; Rento, wat vind
        drukker een uitdaging.                                 je nou de mooiste prent die je gedrukt hebt in die veertig
        Visualiseer een schijf van een boom, ongeveer 9 cm dik en   jaar?’. Ik ben voorzichtig met mijn antwoord. Maar ik kan u
        60 cm diameter. De schijf is van een stam gehaald met een   wel toevertrouwen dat de werken van Maria van Elk tot de
        kettingzaag waarbij de houthakker onverschillig was over het   favorieten behoren.
        af te drukken oppervlak. De schijf was niet overal even dik en
        er waren veel sporen van de zaag.                      Rento Brattinga, Steendrukkerij Amsterdam

                                                            28
   31   32   33   34   35   36   37   38   39   40   41