Page 25 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 25

Flarden van gedachten                                   Fragments of thought

            Hier een aantal flarden van gedachten naar aanleiding van   Here a few fragments of thought as a result of notes
            notities gemaakt in ons gesprek, december 1977.        made during our conversation in December 1977.
            Ik probeer het accent meer op je gedachtegang te leggen,   I try to put more emphasis on your line of thought, more
            meer op het denken vanuit dan op het materiaal.        on thinking from than on the material.

            Invalshoek                                             Angle of View
            gelijkwaardigheid van tegendelen                       equivalence of opposites

            Het lijkt bijna een afspraak in veel kunstuitingen van nu,   It almost seems like by agreement that in many works of
            dat alles uit vorm en tegenvorm moet bestaan, waardoor   art of nowadays everything has to consist of form and
            dan een spanning opgeroepen wordt. Dingen zijn niet    counterform, by which subsequently a tension is evoked.
            alleen aanwezig in de vergelijking met andere, waarmee   Things not only exist in comparison with other things,
            ze overeenkomsten en verschillen vertonen, ze zijn ook   with which they show similarities and dissimilarities, they
            zichzelf.                                              also are themselves.

            Door eigenschappen van materiaal en techniek te        By manipulating the properties of material and technique,
            manipuleren, lettend op vorm, soort of hoedanigheid,   paying attention to form, type or quality, the equivalence
            wordt de gelijkwaardigheid van tegendelen zichtbaar.   of opposites becomes visible.

            De keuze van materiaal en techniek is vaak bepaald door   The choice of material and technique is often determined
            het gevoelig zijn voor veranderlijkheid in ruimte/tijd. In het   by a sensitiveness for changeability in space/time.
            werkproces zijn suggestieve verwijzingen naar iets anders   In the working process evocative references to something
            dan concrete eigenschappen van het materiaal zelf zo   else than the concrete properties of the material itself are
            veel mogelijk gereduceerd.                             reduced as much as possible.

            Voorbeelden*: “hoe harder het sneeuwt, hoe meer er valt”   Examples*: “the harder it snows, the more there falls”.
            Winnie de Pooh.                                        Winnie the Pooh.

            Eenzelfde eenheid, bv.. een lijn van dezelfde afmeting, gaat   The same entity, for instance a line of the same
            er door verschil in samenstelling, totaal anders uitzien.   dimension, is going to look totally different by a difference
            Een lijn wordt met inkt op papier gezet, een of twee keer   in composition. A line is put with ink on paper, and is
            van richting veranderd. Daarmee is deze zo voor altijd   changed of direction one or two times. With this it for
            vastgelegd in tegenstelling tot een driedimensionale lijn op   ever is fixed unlike a three-dimensional line on the same
            hetzelfde papier van dezelfde afmeting en ook 1 of 2 keer   paper of the same dimension and that is also changed of
            van richting veranderd, die onderhevig is aan bepaalde   direction 1 or 2 times and that is subject to certain forces
            krachten in de natuur bv zwaartekracht.                in nature such as gravity.

            Vijf minuten tekening. Techniek: frottage              Five Minutes Drawing. Technique: frottage
            De handeling van vijf minuten lang met potlood over papier   The act of “rubbing” with a pencil on paper for five
            “wrijven” geeft een visueel eindresultaat dat niet identiek   minutes produces a visual end result that is not identical
            is aan de gemaakte beweging. Het horizontaal wrijven van   to the movement made. The horizontal rubbing of the
            het potlood haalt tegelijkertijd een verticale beweging op   pencil brings out at the same time a vertical movement
            het papier naar voren.                                 on the paper.

            Topologische symmetrie - de leer van vervorming van    Topological Symmetry – The principle of the
            meetkundige figuren.                                   transformation of geometric figures.
            De aard van het gebruikte materiaal bepaalt de mate van   The nature of the material used determines the degree of
            vervorming.                                            transformation.
            Elementen die totaal verschillend lijken, blijken toch elkaars   Elements that seem totally different, turn out to be each
            spiegeling te zijn, waarbij lengte, soort, plaatsing gelijk is.  others reflection in which length, type, location is equal.

            * chronologische ordening aanvullen met feiten, jaartallen,   * chronological ranking, additional facts, sizes etc
             maten etc. + ander werk.

            Coosje van Bruggen, 25 oktober 1978                    Coosje van Bruggen, October 25th, 1978

                                 pagina 14-15                                            page 14-15
                          Brief van Coosje van Bruggen                          Letter from Coosje van Bruggen
                                25 oktober 1978                                      October 25th, 1978
                               pag. 14 handschrift                                pag. 14 handwritten original

                                                                17
   20   21   22   23   24   25   26   27   28   29   30