Page 107 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 107
een figuratie die uit het materiaal voortkomt. De serie the material. The series Hardness of Pencil with white
hardheidsgraad van potlood met wit oliepastel geeft naast oil pastel offers, apart from an attractive image, also
een mooi beeld ook een concept over de gevoeligheid a concept about the sensitivity of the material. Hard
van het materiaal. Hard grafiet blijft staan, onaantastbaar, graphite stays unassailable, soft graphite stays and
zacht grafiet, blijft staan en geeft gelijktijdig mee. In deze yields at the same time. In these drawings there is also
tekeningen zit ook een omkering van fouten, dingen die a reversal of mistakes, things that are qualified as ugly.
als lelijk worden gekwalificeerd. Iets wordt uitgeveegd. In Something is wiped out. In all things there is an opposite
alle dingen zit een tegengestelde betekenis. Ik stuur het meaning. I guide it in such a way that a visual power is
zo dat er een visuele kracht aan gegeven wordt, dan is given to it, then the whole mechanism is turned positively.
het hele mechanisme positief gekeerd. De illusionaire en I have abandoned the illusionary and imitative tradition in
imitatieve traditie in de beeldende kunst heb ik losgelaten. visual arts. What fascinates me most on the long run is
Mij boeit op den duur toch het meest de tastbare, feitelijke the tangible factual reality. Another aspect of the work is
werkelijkheid. Een ander aspect in het werk is het isoleren the isolation and the enlarging on a large scale of details
en op grote schaal vergroten van details uit ander werk, from another work, a self feeding system. What is a detail
een zichzelf voedend systeem. Wat in het ene werk een in one work becomes an independent fact in new work,
detail is wordt in nieuw werk een zelfstandig gegeven, een a new concept. I use what is close by. The exploiting and
nieuw concept. Ik gebruik wat dichtbij ligt. Het uitbuiten, manipulating of the isolation comes of course from the
manipuleren van het isolement komt natuurlijk voort uit het positive use of ones own isolation.
positief benutten van je eigen isolement.
• Je bedoelt het isolement dat je toch hebt als vrouw en • Do you mean the isolation that you already have as a
moeder? Of omdat je dat isolement in jezelf zoekt? woman and as a mother? Or because you look for that
isolation within yourself?
Nee, nee, dat heeft met de visuele werkelijkheid te No, no, this has to do with the visual reality. You are
maken. Je wordt bestookt met een overmaat aan visuele bombarded with an excess of visual information. You
informatie. Je moet je afsluiten voor een visuele chaos en have to shut off yourself from visual chaos and I limit
ik beperk me tot wat binnen mijn bereik ligt, ik breng een myself to what is within my reach, I establish order, a
ordening aan, een eigen grammatica. grammar of my own.
• Gaat dat isolement zover dat je ook geen • Does this isolation go so far that you do not visit
tentoonstellingen meer bezoekt? exhibitions anymore?
Ja, dat doe ik wel, maar ik sprak net over 1973, het Yes, I certainly do visit them, but I was talking about
begin van dit werk. Toen heb ik een aantal afspraken 1973, the beginning of this work. Then I made a number
met mezelf gemaakt, duidelijk gekozen. Zodra je helder of arrangements with myself, clearly chosen. As soon as
voor de geest staat wat je moet doen kun je veel meer you have clearly in mind what you have to do you can
opnemen, zonder verward te raken. Ik moet en wil voor absorb much more without getting confused. For the
de begeleiding van de studenten op de hoogte blijven guidance of the students I have to and do want to stay
van de ontwikkelingen om mij heen. Ik zie en lees veel. informed of the developments around me. I see and read
Het werkt niet storend of afleidend op mijn eigen werk, a lot. It does not work disturbing or distracting on my
een welkome afwisseling. own work, a welcome change.
• Hoe zijn de kritieken geweest op je werk? • How have the reviews on your work been?
Het is natuurlijk wel ontmoedigend, je steekt je nek uit en It is of course disheartening, you stick your neck out and
critici laten het afweten. the critics fail.
Beter geen kritiek dan totaal onbegrepen kritiek. Het grote Better no criticism than totally incomprehensible critique.
mysterie van succes in de kunstwereld hangt samen met The big mystery of success in the art world is related to
de subjectieve affiniteit van een handjevol mensen. Je kunt the subjective affinity of a handful of people. You can’t
niemand dwingen van je werk te houden of er aandacht force anybody to like your work or to pay attention to it.
aan te besteden. Maar door aandacht neemt het werk wel But by attention the work does gain weight, it shoots up.
in gewicht toe, het groeit als kool. Het is niet zo dat de It is not true that art sells itself. When you (MD) want that
kunst zichzelf verkoopt. Wanneer jullie (modern denken) the work and not being a woman becomes important you
willen dat het werk en niet het vrouw-zijn belangrijk have to spent time with the content of the work. About
wordt dan moet je tijd besteden aan de inhoud van het the work of all now known artist there has been published
werk. Over het werk van alle nu bekende kunstenaars regularly and therefore it can not be ignored in art history.
is regelmatig gepubliceerd en daardoor niet meer weg Tineke Reijnders has written an paper on the occasion
te denken uit de kunstgeschiedenis. Tineke Reijnders of the exhibition which was thank heavens focussed
heeft naar aanleiding van de tentoonstelling een artikel on the work and not on my person, that is very helpful
geschreven toegespitst op het werk en godzijdank niet op to me. There are only a few that feel like focussing that
mijn persoon, daar heb ik wat aan. Er zijn er maar weinig thoroughly on the work. It is a luxury when you can work
99