Page 107 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 107

een figuratie die uit het materiaal voortkomt. De serie   the material. The series Hardness of Pencil with white
            hardheidsgraad van potlood met wit oliepastel geeft naast   oil pastel offers, apart from an attractive image, also
            een mooi beeld ook een concept over de gevoeligheid    a concept about the sensitivity of the material. Hard
            van het materiaal. Hard grafiet blijft staan, onaantastbaar,   graphite stays unassailable, soft graphite stays and
            zacht grafiet, blijft staan en geeft gelijktijdig mee. In deze   yields at the same time. In these drawings there is also
            tekeningen zit ook een omkering van fouten, dingen die   a reversal of mistakes, things that are qualified as ugly.
            als lelijk worden gekwalificeerd. Iets wordt uitgeveegd. In   Something is wiped out. In all things there is an opposite
            alle dingen zit een tegengestelde betekenis. Ik stuur het   meaning. I guide it in such a way that a visual power is
            zo dat er een visuele kracht aan gegeven wordt, dan is   given to it, then the whole mechanism is turned positively.
            het hele mechanisme positief gekeerd. De illusionaire en   I have abandoned the illusionary and imitative tradition in
            imitatieve traditie in de beeldende kunst heb ik losgelaten.   visual arts. What fascinates me most on the long run is
            Mij boeit op den duur toch het meest de tastbare, feitelijke   the tangible factual reality. Another aspect of the work is
            werkelijkheid. Een ander aspect in het werk is het isoleren   the isolation and the enlarging on a large scale of details
            en op grote schaal vergroten van details uit ander werk,   from another work, a self feeding system. What is a detail
            een zichzelf voedend systeem. Wat in het ene werk een   in one work becomes an independent fact in new work,
            detail is wordt in nieuw werk een zelfstandig gegeven, een   a new concept. I use what is close by. The exploiting and
            nieuw concept. Ik gebruik wat dichtbij ligt. Het uitbuiten,   manipulating of the isolation comes of course from the
            manipuleren van het isolement komt natuurlijk voort uit het   positive use of ones own isolation.
            positief benutten van je eigen isolement.

            • Je bedoelt het isolement dat je toch hebt als vrouw en   • Do you mean the isolation that you already have as a
            moeder? Of omdat je dat isolement in jezelf zoekt?     woman and as a mother? Or because you look for that
                                                                   isolation within yourself?

            Nee, nee, dat heeft met de visuele werkelijkheid te    No, no, this has to do with the visual reality. You are
            maken. Je wordt bestookt met een overmaat aan visuele   bombarded with an excess of visual information. You
            informatie. Je moet je afsluiten voor een visuele chaos en   have to shut off yourself from visual chaos and I limit
            ik beperk me tot wat binnen mijn bereik ligt, ik breng een   myself to what is within my reach, I establish order, a
            ordening aan, een eigen grammatica.                    grammar of my own.

            • Gaat dat isolement zover dat je ook geen             • Does this isolation go so far that you do not visit
            tentoonstellingen meer bezoekt?                        exhibitions anymore?

            Ja, dat doe ik wel, maar ik sprak net over 1973, het   Yes, I certainly do visit them, but I was talking about
            begin van dit werk. Toen heb ik een aantal afspraken   1973, the beginning of this work. Then I made a number
            met mezelf gemaakt, duidelijk gekozen. Zodra je helder   of arrangements with myself, clearly chosen. As soon as
            voor de geest staat wat je moet doen kun je veel meer   you have clearly in mind what you have to do you can
            opnemen, zonder verward te raken. Ik moet en wil voor   absorb much more without getting confused. For the
            de begeleiding van de studenten op de hoogte blijven   guidance of the students I have to and do want to stay
            van de ontwikkelingen om mij heen. Ik zie en lees veel.   informed of the developments around me. I see and read
            Het werkt niet storend of afleidend op mijn eigen werk,   a lot. It does not work disturbing or distracting on my
            een welkome afwisseling.                               own work, a welcome change.

            • Hoe zijn de kritieken geweest op je werk?            • How have the reviews on your work been?
            Het is natuurlijk wel ontmoedigend, je steekt je nek uit en   It is of course disheartening, you stick your neck out and
            critici laten het afweten.                             the critics fail.

            Beter geen kritiek dan totaal onbegrepen kritiek. Het grote   Better no criticism than totally incomprehensible critique.
            mysterie van succes in de kunstwereld hangt samen met   The big mystery of success in the art world is related to
            de subjectieve affiniteit van een handjevol mensen. Je kunt   the subjective affinity of a handful of people. You can’t
            niemand dwingen van je werk te houden of er aandacht   force anybody to like your work or to pay attention to it.
            aan te besteden. Maar door aandacht neemt het werk wel   But by attention the work does gain weight, it shoots up.
            in gewicht toe, het groeit als kool. Het is niet zo dat de   It is not true that art sells itself. When you (MD) want that
            kunst zichzelf verkoopt. Wanneer jullie (modern denken)   the work and not being a woman becomes important you
            willen dat het werk en niet het vrouw-zijn belangrijk   have to spent time with the content of the work. About
            wordt dan moet je tijd besteden aan de inhoud van het   the work of all now known artist there has been published
            werk. Over het werk van alle nu bekende kunstenaars    regularly and therefore it can not be ignored in art history.
            is regelmatig gepubliceerd en daardoor niet meer weg   Tineke Reijnders has written an paper on the occasion
            te denken uit de kunstgeschiedenis. Tineke Reijnders   of the exhibition which was thank heavens focussed
            heeft naar aanleiding van de tentoonstelling een artikel   on the work and not on my person, that is very helpful
            geschreven toegespitst op het werk en godzijdank niet op   to me. There are only a few that feel like focussing that
            mijn persoon, daar heb ik wat aan. Er zijn er maar weinig   thoroughly on the work. It is a luxury when you can work

                                                                99
   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112