Page 108 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 108

die zin hebben om zo grondig op het werk in te gaan. Het   with that kind of people. If you really want to give work
        is een luxe als je met zulke mensen kunt werken. Als je   of female artist a serious place in art history you have to
        echt wilt dat het werk van vr. kunstenaars een serieuze   write more about the work and less about the personal
        plaats in de kunstgeschiedenis gaat innemen dan moet   circumstances, everybody has a difficult time, you should
        er meer over het werk en minder over de persoonlijke   not let that prevail with women.
        omstandigheden geschreven worden, iedereen heeft het
        moeilijk, dat moet je bij vrouwen niet laten prevaleren.

        • Maar dat is toch niet iets wat je vrouwen alleen kunt aan   • But that is not something you could blame only women
        rekenen, schrijven mannen dan wel zo goed inhoudelijk   for, do men write that content-related about the work of
        over het werk van vrouwen?                             women?

        Nee, het gebeurt in het algemeen dat men het liever    No, generally one prefers to write about the setting and
        heeft over de lijsten allerlei marginale verschijnselen,   all sorts marginal circumstances and not about the work.
        dan over het werk. Ik heb het vroeger wel gemist en het   In the past I have missed that and if somebody comes
        kost mij moeite om als er iemand komt voor het werk    along for the work it is difficult for me to actually focus on
        de aandacht ook werkelijk daar voor te krijgen. Hoewel   it. Although there are a good many female art historians,
        er een behoorlijk aantal vrouwelijke kunsthistorici zijn,   they prefer to conform themselves to the work of men,
        conformeren zij zich toch het liefst aan het werk van   very understandable when you are insecure, men have a
        mannen, heel begrijpelijk als je onzeker bent, mannen   long tradition of making a carrier, with women that is only
        hebben een lange overlevering van carrière maken, bij   fairly recent, but things are changing. Can’t go otherwise,
        vrouwen is dat nog vrij kort, maar er komt verandering   because there are more and more that have to look after
        in. Kan ook niet anders, er zijn er steeds meer die voor   themselves. Such books as Lucy Lippard has written
        zichzelf moeten zorgen. Zulke boeken als Lucy Lippard   about Eva Hesse are important, that does not go away
        heeft geschreven over Eva Hesse zijn belangrijk, dat gaat   anymore and visibly has had an influence. More books
        niet meer weg en heeft ook zichtbaar invloed gehad.    like that should be published, there is material enough,
        Er zouden meer van die boeken kunnen verschijnen,      and preferably about living female artist. The artist
        er is materiaal genoeg en dan liefst over nog levende   certainly do work, the theorist now have to follow.
        kunstenaressen. De kunstenaars werken wel, nu nog de
        theoretici.

        • En Riekje Swart dan?                                 • And what about Riekje Swart?

        Zij is werkelijk fantastisch, in de betekenis, de filosofie   She is really fantastic, in the meaning and the philosophy
        van het werk. Zeer betrokken bij het werk van de       of the work, very involved with the work of the artist she
        kunstenaars die ze brengt en de internationale situatie.   has in her gallery and in the international situation. It is
        Het is heel belangrijk om met een galerie samen te     very important to work with a gallery, on the one hand
        werken, enerzijds om praktische redenen, je kunt niet   for practical reasons because you can’t invite everybody
        iedereen op je atelier ontvangen, dan kan je niet meer   to your atelier because you can’t get any work done
        werken, anderzijds om je werk toe te lichten, en de    anymore, and on the other hand to explain your work, the
        galerie is de beste plaats om een groter publiek te    gallery is the best place to reach a larger public. Besides,
        bereiken. Bovendien is het spannend om te exposeren.   it is exciting to show your work. Artist are in a paradoxical
        Kunstenaars zitten in een paradoxale situatie aan de ene   situation, they need quietness to concentrate on the one
        kant hebben ze stilte nodig om zich te concentreren en   hand, at the same time they have to function in society.
        tegelijk moeten ze in de samenleving functioneren.

        • Vind je het nodig dat vrouwen een goede              • Do you think it essential that women have a good
        theorievorming over hun werk moeten hebben? Vaak       theory about their work? Often this is lacking with
        ontbreekt het vrouwen daaraan.                         women.

        Dat is zeker noodzakelijk. De theorie is een geraamte.   It certainly is essential. The theory is the frame-work.
        Het is onzin om te zeggen dat dat bij vrouwen ontbreekt,   It is nonsense to say that this is lacking with women,
        er wordt niet naar gevraagd. Je weet toch waar je mee   they just don’t ask for it. You do after all know with what
        bezig bent. Ik ben tegen scheidingen. De vakgroep op de   you are occupied don’t you. I am opposed to divisions.
        academie waar ik coördinator van ben is zo opgezet dat   The department at the academy that I am coordinator
        er geen scheiding in materiaalgebruik is. Het indelen in   of is set up in such a way so that there is no division in
        disciplines, het steeds verder specialiseren is het steeds   use of material. The grouping in disciplines, the further
        verder isoleren, waardoor de oorspronkelijke rijkdom in   specialisation all the time means the further isolation by
        één individu wordt geëlimineerd. Ik ken het isolement en   which the original richness in one individual is eliminated.
        de scheidingen ook de kans op verarming daardoor, het   I know what isolation and division is and also the chances
        vraagt een grote kracht en inventiviteit om daarbinnen   of impoverishment by that, it takes great force and
        iets te ontwikkelen. Lawrence Weiner heeft indertijd vanuit   inventiveness to develop something within this. From his

                                                           100
   103   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113