Page 108 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 108
die zin hebben om zo grondig op het werk in te gaan. Het with that kind of people. If you really want to give work
is een luxe als je met zulke mensen kunt werken. Als je of female artist a serious place in art history you have to
echt wilt dat het werk van vr. kunstenaars een serieuze write more about the work and less about the personal
plaats in de kunstgeschiedenis gaat innemen dan moet circumstances, everybody has a difficult time, you should
er meer over het werk en minder over de persoonlijke not let that prevail with women.
omstandigheden geschreven worden, iedereen heeft het
moeilijk, dat moet je bij vrouwen niet laten prevaleren.
• Maar dat is toch niet iets wat je vrouwen alleen kunt aan • But that is not something you could blame only women
rekenen, schrijven mannen dan wel zo goed inhoudelijk for, do men write that content-related about the work of
over het werk van vrouwen? women?
Nee, het gebeurt in het algemeen dat men het liever No, generally one prefers to write about the setting and
heeft over de lijsten allerlei marginale verschijnselen, all sorts marginal circumstances and not about the work.
dan over het werk. Ik heb het vroeger wel gemist en het In the past I have missed that and if somebody comes
kost mij moeite om als er iemand komt voor het werk along for the work it is difficult for me to actually focus on
de aandacht ook werkelijk daar voor te krijgen. Hoewel it. Although there are a good many female art historians,
er een behoorlijk aantal vrouwelijke kunsthistorici zijn, they prefer to conform themselves to the work of men,
conformeren zij zich toch het liefst aan het werk van very understandable when you are insecure, men have a
mannen, heel begrijpelijk als je onzeker bent, mannen long tradition of making a carrier, with women that is only
hebben een lange overlevering van carrière maken, bij fairly recent, but things are changing. Can’t go otherwise,
vrouwen is dat nog vrij kort, maar er komt verandering because there are more and more that have to look after
in. Kan ook niet anders, er zijn er steeds meer die voor themselves. Such books as Lucy Lippard has written
zichzelf moeten zorgen. Zulke boeken als Lucy Lippard about Eva Hesse are important, that does not go away
heeft geschreven over Eva Hesse zijn belangrijk, dat gaat anymore and visibly has had an influence. More books
niet meer weg en heeft ook zichtbaar invloed gehad. like that should be published, there is material enough,
Er zouden meer van die boeken kunnen verschijnen, and preferably about living female artist. The artist
er is materiaal genoeg en dan liefst over nog levende certainly do work, the theorist now have to follow.
kunstenaressen. De kunstenaars werken wel, nu nog de
theoretici.
• En Riekje Swart dan? • And what about Riekje Swart?
Zij is werkelijk fantastisch, in de betekenis, de filosofie She is really fantastic, in the meaning and the philosophy
van het werk. Zeer betrokken bij het werk van de of the work, very involved with the work of the artist she
kunstenaars die ze brengt en de internationale situatie. has in her gallery and in the international situation. It is
Het is heel belangrijk om met een galerie samen te very important to work with a gallery, on the one hand
werken, enerzijds om praktische redenen, je kunt niet for practical reasons because you can’t invite everybody
iedereen op je atelier ontvangen, dan kan je niet meer to your atelier because you can’t get any work done
werken, anderzijds om je werk toe te lichten, en de anymore, and on the other hand to explain your work, the
galerie is de beste plaats om een groter publiek te gallery is the best place to reach a larger public. Besides,
bereiken. Bovendien is het spannend om te exposeren. it is exciting to show your work. Artist are in a paradoxical
Kunstenaars zitten in een paradoxale situatie aan de ene situation, they need quietness to concentrate on the one
kant hebben ze stilte nodig om zich te concentreren en hand, at the same time they have to function in society.
tegelijk moeten ze in de samenleving functioneren.
• Vind je het nodig dat vrouwen een goede • Do you think it essential that women have a good
theorievorming over hun werk moeten hebben? Vaak theory about their work? Often this is lacking with
ontbreekt het vrouwen daaraan. women.
Dat is zeker noodzakelijk. De theorie is een geraamte. It certainly is essential. The theory is the frame-work.
Het is onzin om te zeggen dat dat bij vrouwen ontbreekt, It is nonsense to say that this is lacking with women,
er wordt niet naar gevraagd. Je weet toch waar je mee they just don’t ask for it. You do after all know with what
bezig bent. Ik ben tegen scheidingen. De vakgroep op de you are occupied don’t you. I am opposed to divisions.
academie waar ik coördinator van ben is zo opgezet dat The department at the academy that I am coordinator
er geen scheiding in materiaalgebruik is. Het indelen in of is set up in such a way so that there is no division in
disciplines, het steeds verder specialiseren is het steeds use of material. The grouping in disciplines, the further
verder isoleren, waardoor de oorspronkelijke rijkdom in specialisation all the time means the further isolation by
één individu wordt geëlimineerd. Ik ken het isolement en which the original richness in one individual is eliminated.
de scheidingen ook de kans op verarming daardoor, het I know what isolation and division is and also the chances
vraagt een grote kracht en inventiviteit om daarbinnen of impoverishment by that, it takes great force and
iets te ontwikkelen. Lawrence Weiner heeft indertijd vanuit inventiveness to develop something within this. From his
100