Page 109 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 109
zijn situatie de taal binnen de grenzen van de beeldende situation, Lawrence Weiner has, at the time,drawn the
kunst gehaald. Vernieuwingen komen niet zomaar uit de language within the visual art. Innovations do not fall out
lucht vallen, maar worden uit noodzaak geboren. Door of the blue just like that, but are born out of necessity. By
het openhouden van de grenzen in materiaalgebruik in de keeping the borders open for the use of materials in the
vakgroep is voor de studenten de ruimte voor het vinden department, the room for students to find their own form
van een eigen vorm groter geworden. Een open situatie has increased. An open situation that leave the students
die de studenten de vrijheid laat direct aan te sluiten en te the freedom to join and to work in and on their own time.
werken op en in hun eigen tijd. Na acht jaar begeleiding After eight years of guiding students I can say that there is
kan ik zeggen dat er geen verschil is tussen de mannelijke no difference between male and female students when you
en vrouwelijke studenten, als je ze ook niet met dat don’t approach them on that basis. There are individual
uitgangspunt benadert. Er zijn individuele verschillen, ik differences, I guide them in the development of their work
begeleid ze in de ontwikkeling van hun werk en niet van and not of their sex, so I don’t pay attention to that.
hun sekse, dus daar heb ik geen aandacht voor.
• Vallen meisjes niet terug op de z.g. vrouwelijke • Do girls not fall back on so called traditional female
traditionele vormgeving en materialen? design and materials?
Nee hoor! Daar is geen sprake van en het leidt ook niet tot No. There is no question about that and neither does
chaos. Omdat de individuele verschillen groter zijn vergt it lead to chaos. Since the individual differences are
de begeleiding meer aandacht van mij en zelfstandigheid larger the guidance from me takes more attention
van de studenten. Ik heb al vroeg zelfstandig moeten zijn, and more independence of the students. I had to be
ik heb geen tijd gehad voor de emancipatie als beweging. independent already at an early age, I did not have
Er is een groot verschil tussen mijn werkelijkheid en de time for emancipation as a movement. There is a large
maatschappelijke door de wet bepaalde werkelijkheid, difference between my reality and the social reality
waarin de man nog steeds als kostwinner economisch een determined by the law in which the man as provider still
streepje voorheeft. Mijn werkelijkheid is dat mijn generatie has economically an advantage. My reality is that my
het niet zo nauw neemt met dat kostwinnerschap.. generation does not take that breadwinning very well.
• Nou, ik denk niet dat dat voor onze hele generatie • Well, I do not think that this goes for the whole of our
geldt. Maar het zou beter zijn als ieder individu, ook generation. But it would be better if each individual can
economisch, voor zichzelf kan zorgen en dat mannen en look economically after itself and that men and women
vrouwen de opvoeding van de kinderen ter hand nemen. take part in the education of children. Looking at it
In dit histories licht bezien (vrouwen zijn nog te weinig als from this historical perspective (women have still not
zelfstandige individuen opgevoed, of hoe je het noemen been educated enough as independent individuals, or
wilt) vind je dat vrouwen te weinig doorzettingsvermogen whatever you want to call it) do you find that women
hebben om op professionele manier in de kunst door te have too little perseverance in order to continue in art in a
gaan? professional manner?
Je kunt zelf wel professioneel zijn, maar zonder You can be a professional yourself, but without a
professioneel vervolg op je werk blijf je min of meer professional follow-up of your work you remain more or
hobbyisten. Het heeft met geld te maken, zodra je less a hobbyist. It has to do with money, as soon as you
met welk werk dan ook geld moet verdienen ben je anyhow have to earn money with whatever work you
professioneel, op welk niveau dan ook, met of zonder are a professional, on whatever level, with or without
kinderen. Het is helemaal niet zo fantastisch dat ik doorga. children. It is not all that great that I continue. I can’t
Ik kan en wil niet anders. Ik ben door de jaren moreel op and I do not want to otherwise. Throughout the years I
de been gebleven dankzij de particuliere verzamelaars en morally remained on my feet thanks to private collectors
de galeries. Je bouwt iets op waar je verantwoordelijk voor and the galleries. You set up something for which you are
bent, dat kan je niet zomaar laten vallen. Ook niet als de responsible, you can’t drop that all of a sudden. Not even
tijd even tegenzit, zoals nu met de verlegde belangstelling when time is against you for awhile such as now with the
voor de schilderkunst. Financieel is het lastig, kunst is een shifted attention towards painting. Financially it is difficult,
duur vak, het atelier, sociale contacten, de boeken, reizen. art is an expensive profession, the atelier, social contacts,
Met één reisje naar New York of Italië ben je er nog niet. Je the books, travelling. One trip to new York or Italy is not
moet langere tijd in die plaatsen verblijven om een relatie enough. You have to stay for longer periods in these
met een galerie op te bouwen. Ik heb zeker positieve places to build a relation with a gallery. I did get positive
reacties gehad van Rosa Esman bv.. maar het is moeilijk reactions from Rosa Esman for instance, but for them it is
voor hen om echt iets op te bouwen over zo’n afstand. difficult to really build up something over such a distance.
• Is het niet moeilijk voor jou? Je hebt je gezin en geeft • Is it not difficult for you?You have a family and also
ook nog les op de academie. teach at the academy?
Dat is niet in een dag ontstaan. Zo ben ik 20 jaar geleden That did not come about in one day. I started 20 years
begonnen. Je moet goed kunnen organiseren, afstand ago. You have to be able to organise, distance yourself.
101