Page 109 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 109

zijn situatie de taal binnen de grenzen van de beeldende   situation, Lawrence Weiner has, at the time,drawn the
            kunst gehaald. Vernieuwingen komen niet zomaar uit de   language within the visual art. Innovations do not fall out
            lucht vallen, maar worden uit noodzaak geboren. Door   of the blue just like that, but are born out of necessity. By
            het openhouden van de grenzen in materiaalgebruik in de   keeping the borders open for the use of materials in the
            vakgroep is voor de studenten de ruimte voor het vinden   department, the room for students to find their own form
            van een eigen vorm groter geworden. Een open situatie   has increased. An open situation that leave the students
            die de studenten de vrijheid laat direct aan te sluiten en te   the freedom to join and to work in and on their own time.
            werken op en in hun eigen tijd. Na acht jaar begeleiding   After eight years of guiding students I can say that there is
            kan ik zeggen dat er geen verschil is tussen de mannelijke   no difference between male and female students when you
            en vrouwelijke studenten, als je ze ook niet met dat   don’t approach them on that basis. There are individual
            uitgangspunt benadert. Er zijn individuele verschillen, ik   differences, I guide them in the development of their work
            begeleid ze in de ontwikkeling van hun werk en niet van   and not of their sex, so I don’t pay attention to that.
            hun sekse, dus daar heb ik geen aandacht voor.

            • Vallen meisjes niet terug op de z.g. vrouwelijke     • Do girls not fall back on so called traditional female
            traditionele vormgeving en materialen?                 design and materials?

            Nee hoor! Daar is geen sprake van en het leidt ook niet tot   No. There is no question about that and neither does
            chaos. Omdat de individuele verschillen groter zijn vergt   it lead to chaos. Since the individual differences are
            de begeleiding meer aandacht van mij en zelfstandigheid   larger the guidance from me takes more attention
            van de studenten. Ik heb al vroeg zelfstandig moeten zijn,   and more independence of the students. I had to be
            ik heb geen tijd gehad voor de emancipatie als beweging.   independent already at an early age, I did not have
            Er is een groot verschil tussen mijn werkelijkheid en de   time for emancipation as a movement. There is a large
            maatschappelijke door de wet bepaalde werkelijkheid,   difference between my reality and the social reality
            waarin de man nog steeds als kostwinner economisch een   determined by the law in which the man as provider still
            streepje voorheeft. Mijn werkelijkheid is dat mijn generatie   has economically an advantage. My reality is that my
            het niet zo nauw neemt met dat kostwinnerschap..       generation does not take that breadwinning very well.

            • Nou, ik denk niet dat dat voor onze hele generatie   • Well, I do not think that this goes for the whole of our
            geldt. Maar het zou beter zijn als ieder individu, ook   generation. But it would be better if each individual can
            economisch, voor zichzelf kan zorgen en dat mannen en   look economically after itself and that men and women
            vrouwen de opvoeding van de kinderen ter hand nemen.   take part in the education of children. Looking at it
            In dit histories licht bezien (vrouwen zijn nog te weinig als   from this historical perspective (women have still not
            zelfstandige individuen opgevoed, of hoe je het noemen   been educated enough as independent individuals, or
            wilt) vind je dat vrouwen te weinig doorzettingsvermogen   whatever you want to call it) do you find that women
            hebben om op professionele manier in de kunst door te   have too little perseverance in order to continue in art in a
            gaan?                                                  professional manner?

            Je kunt zelf wel professioneel zijn, maar zonder       You can be a professional yourself, but without a
            professioneel vervolg op je werk blijf je min of meer   professional follow-up of your work you remain more or
            hobbyisten. Het heeft met geld te maken, zodra je      less a hobbyist. It has to do with money, as soon as you
            met welk werk dan ook geld moet verdienen ben je       anyhow have to earn money with whatever work you
            professioneel, op welk niveau dan ook, met of zonder   are a professional, on whatever level, with or without
            kinderen. Het is helemaal niet zo fantastisch dat ik doorga.   children. It is not all that great that I continue. I can’t
            Ik kan en wil niet anders. Ik ben door de jaren moreel op   and I do not want to otherwise. Throughout the years I
            de been gebleven dankzij de particuliere verzamelaars en   morally remained on my feet thanks to private collectors
            de galeries. Je bouwt iets op waar je verantwoordelijk voor   and the galleries. You set up something for which you are
            bent, dat kan je niet zomaar laten vallen. Ook niet als de   responsible, you can’t drop that all of a sudden. Not even
            tijd even tegenzit, zoals nu met de verlegde belangstelling   when time is against you for awhile such as now with the
            voor de schilderkunst. Financieel is het lastig, kunst is een   shifted attention towards painting. Financially it is difficult,
            duur vak, het atelier, sociale contacten, de boeken, reizen.   art is an expensive profession, the atelier, social contacts,
            Met één reisje naar New York of Italië ben je er nog niet. Je   the books, travelling. One trip to new York or Italy is not
            moet langere tijd in die plaatsen verblijven om een relatie   enough. You have to stay for longer periods in these
            met een galerie op te bouwen. Ik heb zeker positieve   places to build a relation with a gallery. I did get positive
            reacties gehad van Rosa Esman bv.. maar het is moeilijk   reactions from Rosa Esman for instance, but for them it is
            voor hen om echt iets op te bouwen over zo’n afstand.  difficult to really build up something over such a distance.

            • Is het niet moeilijk voor jou? Je hebt je gezin en geeft   • Is it not difficult for you?You have a family and also
            ook nog les op de academie.                            teach at the academy?

            Dat is niet in een dag ontstaan. Zo ben ik 20 jaar geleden   That did not come about in one day. I started 20 years
            begonnen. Je moet goed kunnen organiseren, afstand     ago. You have to be able to organise, distance yourself.

                                                                101
   104   105   106   107   108   109   110   111   112   113   114