Page 106 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 106

hoop op de toekomst, alles slijt, een automatische     wears out, an automatic self protection. It all is extremely
        zelfbescherming. Het is allemaal ontzettend betrekkelijk,   relative, but not on the moment everything comes down
        alleen niet op het moment dat alles op je afkomt en je   at you and you have to continue nevertheless. The
        toch verder moet. De kans om aan de Dokumenta mee      chance to participate in the Documenta was stimulating,
        te doen was stimulerend, je werkt en geen geleuter, er is   you work and that’s it, there is a continuity in working
        continuïteit in werken en exposeren, dat ging niet door,   and exhibiting, but that did not work out, and then it gets
        dan wordt het even moeilijk. Kunst maken is een machine   difficult awhile. Making art is a machine that you have
        die je in jezelf op gang moet houden en dan is het     to keep going within yourself and then it is extremely
        bijzonder plezierig als er zo nu en dan uiterlijke factoren   pleasing when there are sometimes external factors that
        zijn die stimuleren om verder te gaan.                 stimulate to continue.

        • Waarom is jouw deelname aan de Dokumenta niet        • Why did your participation in the Documenta not take
        doorgegaan?                                            place?

        Daar wil ik niet over praten. (stilte)                 That I do not want to talk about (silence).
        Ik ben mijn hele leven met kunst bezig geweest, het    All my life I have been occupied with art, the work of art
        kunstwerk zelf is de kern waar je steeds weer bij      itself is the core to which you come back all the time,
        terugkomt, de rest is secundair. De kwetsbaarheid van   the rest is secondary. The vulnerability of the material is
        het materiaal is onpraktisch maar ook een heel vitaal   impractical, but it is also a very vital visual theme. The
        visueel gegeven. De vraag is: hoe hou je die expressie en   question is: how do you keep that expression and at the
        los je tegelijk het probleem van de houdbaarheid op, dat   same time solve the problem of tenability, that are not
        zijn niet mijn uitgangspunten, maar dat de houdbaarheid   my points of departure, but that the tenability of the work
        van het werk mij zorgen baart, zal wel met mijn leeftijd   troubles me probably has to do with my age.
        samenhangen.

        • Toen je jonger was trok de vergankelijkheid van je werk   • When you were younger the tenability of your work
        je meer aan? En nu wil je werk maken dat langduriger te   attracted you more? And now, you want to make work
        conserveren is.                                        that can be preserved longer?

        Ja, ja.                                                Yes, yes.

        • Maar je verandert niets aan de inhoud van je werk?   • But you do not change anything in the content of your
                                                               work?

        Wat overblijft is de causaliteit. Visueel een eenheid   What remains is the causality. To apply visually a unity in
        in oorzaak en gevolg aanbrengen. Het zijn allemaal     cause and effect. They all are isolated causal relations, a
        geïsoleerde causale verbanden, een rijk onderwerp.     rich subject.

        • Het is een voorwaarde voor je om zo te leven en te   • Is it a condition to live and work like that?
        werken?

        Kritiek, tja waar komt dat uit voort, er wordt in de pers   Criticism, indeed where does it come from, in the press
        benepen gereageerd. Absoluut niet vrolijk. Het is toch   there are petty reactions. Absolutely not cheerful. Is it not
        fantastisch dat kunstenaars zin hebben die dingen te   fantastic that artist want to make these things anyway?
        maken? Dan hoeven anderen dat niet te doen. (gelach)   Then others don’t have to do it anymore (laughing).
        Iemand zei. Het is weinig visueel, wat moet ik daar    Somebody said: it is hardly visual, what can I do with
        nou mee? Ik vind het uiterst visueel, zeer visueel, het   that? I think it is extremely visual, it has everything to do
        heeft alles met waarnemen te maken. Heb je die kritiek   with observing. Did you read the review of Paul de Groot,
        van Paul Groot gelezen, typische achterklap kritiek    typical back biting criticism and others don’t write at all
        en anderen schrijven helemaal niet uit angst voor      for fear of letters from readers, when you can not base
        ingezonden brieven, als je een kritiek niet met echte   your criticism on real arguments it has no meaning.
        argumenten kunt onderbouwen heeft hetgeen betekenis.   Why do things look the way they look? What is it all
        Waarom zien de dingen eruit zoals ze eruitzien? Waar   about, where does it all come from? That I find essential.
        gaat het over, waar komt het vandaan? Dat vind ik      Your work stems from your experiences.
        essentieel. Je werk komt voort uit je ervaringen.

        • Je vindt dat essentiële duidelijk in je werk tot uiting   • You do think that these essentials are clearly expressed
        komen?                                                 in your work?

        Na mijn dertigste heb ik datgene wat ik essentieel vond   After my 30th I have consciously selected that what I
        in mijn werk bewust geselecteerd, vereenvoudigd,       considered essential in my work, simplified, no figuration
        geen figuratie naar de natuur of maatschappij, maar    after nature or society, but figuration that follows from

                                                            98
   101   102   103   104   105   106   107   108   109   110   111