Page 139 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 139

Alles tegelijk                                            All at once










            Maria van Elk / Enno Develing - De keuze van de kunstenaar  Maria van Elk / Enno Develing - The choice of the artist
            Bulletin Haag Gemeentemuseum, 1983                     Bulletin Haags Gemeentemuseum, 1983

            Het oneindig aantal visuele feiten in de ’materiële’   The infinite number of visual facts in the ‘material reality’;
            werkelijkheid; de natuur, laat zich op een afstand als een   Nature, shows itself from a distance as a coherent
            samenhangend beeld zien. De waarneming, gestuurd       picture. The observation, guided by a search for the
            door een zoeken naar de oorzaak, doet de afstand       cause, minimizes the distance and maximizes the
            verkleinen en de onderdelen vergroten. Ogenschijnlijk   components. Seeming details, break free from their
            details, maken zich los uit hun omgeving en presenteren   setting and present themselves then as isolated visual
            zich dan als geïsoleerde visuele feiten.               facts
            Wat eens onderging in de massa wordt nu een            What once sank into the mass now becomes an
            zelfstandigheid met een nieuw visueel gebied.          independency with a new visual territory. Simultaneously
            Gelijktijdig met het verdwijnen van de context, verdwijnt   with the disappearance of the context, the conditioned
            de geconditioneerde vergelijking.                      comparison disappears as well.
            De dingen kunnen opnieuw geplaatst worden.             Things can be set anew.
            Een ding tegelijk.                                     One thing at a time.

            Voor ’De keuze van de kunstenaar’ toont Maria van Elk   For The choice of the Artist Maria van Elk shows a
            een nieuwe ontwikkeling in haar werk, die uiteraard nauw   development in her work that, naturally, is closely related
            samenhangt met het vorige werk. Zij noemt deze serie   to her previous work. She calls this series Crossings.
            ‘doorkruisingen’. Ze tekent met oliepastel op papier of   She draws with oil pastel on paper or carton intersecting
            karton elkaar kruisende kleurenbanen. Daarbij is er echter   lanes. There are several crossings:
            sprake van meerdere doorkruisingen:                    a. one lane overlaps the other one;
            a. de ene baan overlapt de andere;                     b. the underlying lane is drawn through the parent lane
            b. de onderliggende baan wordt doorgetekend op de         causing, by means of the drawing process, a second
              bovenliggende baan, waardoor op het kruispunt, door     crossing on the intersection;
              het tekenen een tweede doorkruising plaats vindt;    c. one colour dominates the other colour although that
            c. de ene kleur domineert visueel de andere kleur, terwijl   colour lies indeed under the other one, this is because
              die kleurbaan toch onder de andere kleur ligt, omdat    lighter colours easily take on parts of darker colours,
              lichte kleuren gemakkelijk een deel van donkere         while the darker colours remain practically unaffected.
              kleuren overnemen, donkere kleuren blijven vrijwel
              onaangetast.

            Maria van Elk, april 1983                              Maria van Elk. April 1983

            In 1981 hield Maria van Elk een tentoonstelling van haar   In 1981 Maria van Elk had an exhibition of her work,
            werk, tekeningen van bijna de laatste 10 jaar.* Bij die   drawings of the last 10 years.* At this occasion she made
            gelegenheid verscheen van haar een boekje, waarin      a book with pictures of that work and with a text by
            afbeeldingen van dat werk, met een tekst van Coosje van   Coosje van Bruggen who expressed the drawn work in
            Bruggen, die het getekende werk in taal uitdrukt. Het fraai   text. The finely executed and extremely informative little
            uitgevoerde en uiterst informatieve boekje laat zien dat   book shows that Maria van Elk’s work primarily is about
            Maria van Elk’s werk vooral gaat over de handelingen van   the act itself of drawing, the use, the importance and the
            het tekenen zelf, het gebruik, belang en de gevoeligheid   sensitiveness of the material, the hand of drawing and
            van het materiaal, het handschrift en de techniek. Het   the technique. The hand of drawing is thereby a reflection
            handschrift is daarbij een neerslag van beweging, het   of movement, the visual memory of an act. Also, the
            visuele geheugen van een beweging. Ook de vouwen       folds and creases in earlier work at above mentioned
            en kreukels in het eerdere werk van bovengenoemde      exhibition* are a kind of handwriting, but more like a grip,
            tentoonstelling zijn een vorm van handschrift, maar dan   an action.
            meer als een handgreep, een handeling.
            Maria van Elk kiest voor eenvoudige beelden, die het   Maria van Elk opts for simple images that make the
            onderwerp visueel onderscheidenlijk maken, m.a.w. geen   object visually distinct, in other words, no magic but
            magie, maar duidelijkheid. Het zijn geconcentreerde    clarity. Concentrated moments in which she, so to speak,

            * maria van elk: tekenen 1973-1980                     * maria van elk: drawing 1973-1980
             Stedelijk Museum 1981                                   Stedelijk Museum 1981

                                                                131
   134   135   136   137   138   139   140   141   142   143   144