Page 139 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 139
Alles tegelijk All at once
Maria van Elk / Enno Develing - De keuze van de kunstenaar Maria van Elk / Enno Develing - The choice of the artist
Bulletin Haag Gemeentemuseum, 1983 Bulletin Haags Gemeentemuseum, 1983
Het oneindig aantal visuele feiten in de ’materiële’ The infinite number of visual facts in the ‘material reality’;
werkelijkheid; de natuur, laat zich op een afstand als een Nature, shows itself from a distance as a coherent
samenhangend beeld zien. De waarneming, gestuurd picture. The observation, guided by a search for the
door een zoeken naar de oorzaak, doet de afstand cause, minimizes the distance and maximizes the
verkleinen en de onderdelen vergroten. Ogenschijnlijk components. Seeming details, break free from their
details, maken zich los uit hun omgeving en presenteren setting and present themselves then as isolated visual
zich dan als geïsoleerde visuele feiten. facts
Wat eens onderging in de massa wordt nu een What once sank into the mass now becomes an
zelfstandigheid met een nieuw visueel gebied. independency with a new visual territory. Simultaneously
Gelijktijdig met het verdwijnen van de context, verdwijnt with the disappearance of the context, the conditioned
de geconditioneerde vergelijking. comparison disappears as well.
De dingen kunnen opnieuw geplaatst worden. Things can be set anew.
Een ding tegelijk. One thing at a time.
Voor ’De keuze van de kunstenaar’ toont Maria van Elk For The choice of the Artist Maria van Elk shows a
een nieuwe ontwikkeling in haar werk, die uiteraard nauw development in her work that, naturally, is closely related
samenhangt met het vorige werk. Zij noemt deze serie to her previous work. She calls this series Crossings.
‘doorkruisingen’. Ze tekent met oliepastel op papier of She draws with oil pastel on paper or carton intersecting
karton elkaar kruisende kleurenbanen. Daarbij is er echter lanes. There are several crossings:
sprake van meerdere doorkruisingen: a. one lane overlaps the other one;
a. de ene baan overlapt de andere; b. the underlying lane is drawn through the parent lane
b. de onderliggende baan wordt doorgetekend op de causing, by means of the drawing process, a second
bovenliggende baan, waardoor op het kruispunt, door crossing on the intersection;
het tekenen een tweede doorkruising plaats vindt; c. one colour dominates the other colour although that
c. de ene kleur domineert visueel de andere kleur, terwijl colour lies indeed under the other one, this is because
die kleurbaan toch onder de andere kleur ligt, omdat lighter colours easily take on parts of darker colours,
lichte kleuren gemakkelijk een deel van donkere while the darker colours remain practically unaffected.
kleuren overnemen, donkere kleuren blijven vrijwel
onaangetast.
Maria van Elk, april 1983 Maria van Elk. April 1983
In 1981 hield Maria van Elk een tentoonstelling van haar In 1981 Maria van Elk had an exhibition of her work,
werk, tekeningen van bijna de laatste 10 jaar.* Bij die drawings of the last 10 years.* At this occasion she made
gelegenheid verscheen van haar een boekje, waarin a book with pictures of that work and with a text by
afbeeldingen van dat werk, met een tekst van Coosje van Coosje van Bruggen who expressed the drawn work in
Bruggen, die het getekende werk in taal uitdrukt. Het fraai text. The finely executed and extremely informative little
uitgevoerde en uiterst informatieve boekje laat zien dat book shows that Maria van Elk’s work primarily is about
Maria van Elk’s werk vooral gaat over de handelingen van the act itself of drawing, the use, the importance and the
het tekenen zelf, het gebruik, belang en de gevoeligheid sensitiveness of the material, the hand of drawing and
van het materiaal, het handschrift en de techniek. Het the technique. The hand of drawing is thereby a reflection
handschrift is daarbij een neerslag van beweging, het of movement, the visual memory of an act. Also, the
visuele geheugen van een beweging. Ook de vouwen folds and creases in earlier work at above mentioned
en kreukels in het eerdere werk van bovengenoemde exhibition* are a kind of handwriting, but more like a grip,
tentoonstelling zijn een vorm van handschrift, maar dan an action.
meer als een handgreep, een handeling.
Maria van Elk kiest voor eenvoudige beelden, die het Maria van Elk opts for simple images that make the
onderwerp visueel onderscheidenlijk maken, m.a.w. geen object visually distinct, in other words, no magic but
magie, maar duidelijkheid. Het zijn geconcentreerde clarity. Concentrated moments in which she, so to speak,
* maria van elk: tekenen 1973-1980 * maria van elk: drawing 1973-1980
Stedelijk Museum 1981 Stedelijk Museum 1981
131