Page 135 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 135
Voordracht Haags Lecture Haags
Gemeentemuseum Gemeentemuseum
Voordracht Maria van Elk - Haags Gemeente Museum. Lecture Maria van Elk - Haags Gemeente Museum.
Ter gelegenheid van de tentoonstelling De keuze van de On the occasion of the exhibition Choice of the Artist,
kunstenaar, 5 juni 1983 (ook op video) June 5th, 1983 (also on video)
Mijn eerste ervaring met de beeldende kunst als My first experience with visual arts as mimetic imitative
nabootsend imitatief verschijnsel had ik op school, phenomenon I had at school, where I had to copy
alwaar wij prentbriefkaarten van geschilderde vazen met postcards of painted vases with flowers and French
bloemen en Franse havenplaatsjes moesten natekenen. harbours. The copying as act was a very soothing
Het natekenen als handeling was een bijzonder activity, by concentrating on drawing all worries about
rustgevende bezigheid, door de concentratie op het school and home paled.
tekenen verbleekten alle zorgen over school en thuis.
Ik kon dat heel goed, maar ergens diep in mij moet een I was good at that, but somewhere deep in me suspicion
argwaan en twijfel gerezen zijn, wat dit met kunst of met and doubt must have arisen about what this had to do
mij te maken had. Ondanks de hoge cijfers die ik voor with art or with me. Despite the high marks I received for
zulk werk kreeg had ik het gevoel dat er iets niet klopte such work I had the feeling that something was not right
met de voorstelling die wij natekenden. with the image we copied.
Pas vele jaren later toen ik meer inzicht in kunst Only many years later, when I had more insight in art. I
had, begreep ik dat ik gelijk had met mijn argwaan. realized that I had been right with my suspicion. I was
Ik was tot de derde graad door de werkelijkheid bij fooled to the third degree by reality. The postcard showed
de neus genomen. De prentbriefkaart stelde een a badly painted harbour, this painting, in itself a copy of
slecht geschilderd haventje voor, dit schilderij, op reality, was then photographed and this reproduction had
zich een nabootsing van de werkelijkheid was weer to be copied by us.
gefotografeerd en deze reproductie moest door ons weer
gereproduceerd worden.
Hoewel de handeling van het tekenen mij niet verraderlijk Although the act of drawing did not seem false, I did
voorkwam, voelde ik mij niet gelukkig met het doel not feel happy with the purpose for which this act was
waarvoor deze handeling werd ingezet. Een driedubbele started, a threefold reproduction of a little harbour which
reproductie van een haventje dat mij onbekend was en was unknown and alien to me since I had never laid eyes
wezensvreemd omdat ik het nooit met eigen ogen gezien on it. However, my attention was completely claimed
had. Maar mijn aandacht werd geheel opgeëist door de by the act of drawing; the many lines that turned into
handeling van tekenen, de vele lijntjes die vlakken en planes and forms, colours drawn on top of each other,
vormen werden, kleuren over elkaar getekend, de druk the pressure exerted on the pencil which caused light
op het potlood die lichte en donkere partijen veroorzaakt and dark areas, the direction of drawing; as a result the
de richting van tekenen, waardoor het probleem van de problem of the copied reality was addressed much later,
nagebootste werkelijkheid pas veel later aan de orde despite the madness of copying a photographed paint
kwam, ondanks de gekte van het natekenen van een touch or -stroke. This is an experience in which an act is
gefotografeerde verftoets en -streek. Dit is een ervaring made subordinate to an imitative goal.
waarbij de handeling ondergeschikt is gemaakt aan een
imitatief doel.
Een andere ingrijpende ervaring, maar nu betreffende Another fundamental experience, but now concerning
het verraderlijke karakter van materiaal en vorm stamt uit the deceptive nature of material and form comes from
mijn kleutertijd. Van Sinterklaas (die ik direct herkende my infancy. From Santa Claus (whom I immediately
als mijn grootvader) kreeg ik chocolade schoenen (die recognized as my grandfather) I got chocolate shoes (that
ik niet aankon) en een walnoot van zeep. Deze beide did not fit me) and a walnut made of soap.
voorwerpen wekten mijn woede en teleurstelling, want ik These two objects arose my rage and disappointment,
had echte schoenen verwacht en bovendien bleek bij een because I expected real shoes and besides, after a
beet in de walnoot mijn mond vol zeep te zitten. Ik voelde bite from the walnut I found my mouth full of soap. I fell
me bedrogen door de werkelijkheid van vormen en deceived by the reality of forms and materials. Things you
materialen. Dingen waar je op loopt eet je op en dingen walk on you eat and things that you eat are for washing.
die je opeet daar was je je mee. Visuele manipulatie, de Visual manipulation, the metamorphosis of form and
metamorfose van vorm en materiaal vond ik later in het material, I found later in the work of Claes Oldenburg.
werk van Claes Oldenburg terug.
127