Page 135 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 135

Voordracht Haags                                            Lecture Haags


             Gemeentemuseum                                         Gemeentemuseum




            Voordracht Maria van Elk - Haags Gemeente Museum.      Lecture Maria van Elk - Haags Gemeente Museum.
            Ter gelegenheid van de tentoonstelling De keuze van de   On the occasion of the exhibition Choice of the Artist,
            kunstenaar, 5 juni 1983 (ook op video)                 June 5th, 1983 (also on video)

            Mijn eerste ervaring met de beeldende kunst als        My first experience with visual arts as mimetic imitative
            nabootsend imitatief verschijnsel had ik op school,    phenomenon I had at school, where I had to copy
            alwaar wij prentbriefkaarten van geschilderde vazen met   postcards of painted vases with flowers and French
            bloemen en Franse havenplaatsjes moesten natekenen.    harbours. The copying as act was a very soothing
            Het natekenen als handeling was een bijzonder          activity, by concentrating on drawing all worries about
            rustgevende bezigheid, door de concentratie op het     school and home paled.
            tekenen verbleekten alle zorgen over school en thuis.

            Ik kon dat heel goed, maar ergens diep in mij moet een   I was good at that, but somewhere deep in me suspicion
            argwaan en twijfel gerezen zijn, wat dit met kunst of met   and doubt must have arisen about what this had to do
            mij te maken had. Ondanks de hoge cijfers die ik voor   with art or with me. Despite the high marks I received for
            zulk werk kreeg had ik het gevoel dat er iets niet klopte   such work I had the feeling that something was not right
            met de voorstelling die wij natekenden.                with the image we copied.

            Pas vele jaren later toen ik meer inzicht in kunst     Only many years later, when I had more insight in art. I
            had, begreep ik dat ik gelijk had met mijn argwaan.    realized that I had been right with my suspicion. I was
            Ik was tot de derde graad door de werkelijkheid bij    fooled to the third degree by reality. The postcard showed
            de neus genomen. De prentbriefkaart stelde een         a badly painted harbour, this painting, in itself a copy of
            slecht geschilderd haventje voor, dit schilderij, op   reality, was then photographed and this reproduction had
            zich een nabootsing van de werkelijkheid was weer      to be copied by us.
            gefotografeerd en deze reproductie moest door ons weer
            gereproduceerd worden.

            Hoewel de handeling van het tekenen mij niet verraderlijk   Although the act of drawing did not seem false, I did
            voorkwam, voelde ik mij niet gelukkig met het doel     not feel happy with the purpose for which this act was
            waarvoor deze handeling werd ingezet. Een driedubbele   started, a threefold reproduction of a little harbour which
            reproductie van een haventje dat mij onbekend was en   was unknown and alien to me since I had never laid eyes
            wezensvreemd omdat ik het nooit met eigen ogen gezien   on it. However, my attention was completely claimed
            had. Maar mijn aandacht werd geheel opgeëist door de   by the act of drawing; the many lines that turned into
            handeling van tekenen, de vele lijntjes die vlakken en   planes and forms, colours drawn on top of each other,
            vormen werden, kleuren over elkaar getekend, de druk   the pressure exerted on the pencil which caused light
            op het potlood die lichte en donkere partijen veroorzaakt   and dark areas, the direction of drawing; as a result the
            de richting van tekenen, waardoor het probleem van de   problem of the copied reality was addressed much later,
            nagebootste werkelijkheid pas veel later aan de orde   despite the madness of copying a photographed paint
            kwam, ondanks de gekte van het natekenen van een       touch or -stroke. This is an experience in which an act is
            gefotografeerde verftoets en -streek. Dit is een ervaring   made subordinate to an imitative goal.
            waarbij de handeling ondergeschikt is gemaakt aan een
            imitatief doel.

            Een andere ingrijpende ervaring, maar nu betreffende   Another fundamental experience, but now concerning
            het verraderlijke karakter van materiaal en vorm stamt uit   the deceptive nature of material and form comes from
            mijn kleutertijd. Van Sinterklaas (die ik direct herkende   my infancy. From Santa Claus (whom I immediately
            als mijn grootvader) kreeg ik chocolade schoenen (die   recognized as my grandfather) I got chocolate shoes (that
            ik niet aankon) en een walnoot van zeep. Deze beide    did not fit me) and a walnut made of soap.
            voorwerpen wekten mijn woede en teleurstelling, want ik   These two objects arose my rage and disappointment,
            had echte schoenen verwacht en bovendien bleek bij een   because I expected real shoes and besides, after a
            beet in de walnoot mijn mond vol zeep te zitten. Ik voelde   bite from the walnut I found my mouth full of soap. I fell
            me bedrogen door de werkelijkheid van vormen en        deceived by the reality of forms and materials. Things you
            materialen. Dingen waar je op loopt eet je op en dingen   walk on you eat and things that you eat are for washing.
            die je opeet daar was je je mee. Visuele manipulatie, de   Visual manipulation, the metamorphosis of form and
            metamorfose van vorm en materiaal vond ik later in het   material, I found later in the work of Claes Oldenburg.
            werk van Claes Oldenburg terug.

                                                                127
   130   131   132   133   134   135   136   137   138   139   140