Page 137 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 137

traditionele patroon. Mijn allergie voor afhankelijkheid en   pattern. My allergy of dependence and the resulting need
            de daaruit voortkomende behoefte aan zelfstandigheid   of independence and also a relentless conviction that in
            en een niet aflatende overtuiging dat er in alles een   everything is a kernel of truth that is in equilibrium with
            kern zit die in evenwicht is met zichzelf, heeft mij ertoe   itself has, in the end. made me find a connection and
            aangezet uiteindelijk toch een verbinding een evenwicht   a balance between the material, the form and art and
            te vinden tussen het materiaal, de vorm en de handeling   simultaneously to make the connection between myself
            en gelijktijdig een verbinding te leggen tussen mijzelf en   and the reality.
            de werkelijkheid.

            Ieder idee is voor zijn manifestatie afhankelijk van een   Every idea depends on an appearance for its
            verschijningsvorm. Ik ben om uitdrukking te geven aan   manifestation. I am dependent on the material within
            zelfstandigheid, afhankelijk van het materiaal dat binnen   my reach to express my independence. By attention
            mijn bereik is. Door aandacht voor en concentratie op de   for and concentration on the independent value of the
            zelfstandige waarde van het materiaal heb ik de afstand   material I was able to diminish the distance between the
            tussen idee en werkelijkheid, denken en doen kunnen    idea and reality, thinking and acting. That way the layers
            verkleinen waardoor de lagen van betekenissen en       of meanings and projections that have obstructed, the
            projecties die in de loop van de geschiedenis het zicht   view of the material itself in the course of history, have
            op het materiaal zelf hebben belemmerd verdwenen.      disappeared. Meditation exercises in the sixties have
            Meditatieoefeningen in de jaren zestig zijn een instrument   been an instrument to learn to focus the attention on one
            geweest om te leren de aandacht te richten op één ding   thing without being distracted. This way, things become
            zonder afgeleid te worden, waardoor de dingen weer     materials again and are brought back to a neutral state of
            materialen worden en teruggebracht tot een neutrale    being. A neutrality, almost a meaninglessness, in which
            staat van zijn, een neutraliteit, bijna betekenisloosheid,   wood becomes wood again, paper is paper, stone is
            waarin hout weer gewoon hout is, papier papier is,     stone and a line is an act, a movement, to be able to form
            steen steen is, een lijn een lijn is en een handeling een   a new image.
            beweging is om een nieuw beeld te kunnen vormen.

            Achteraf is het verklaarbaar dat de tactiek, letterlijk   Looking back, it is explicable that the tactile, the literal
            aanraakbare eigenschappen van het materiaal het        touchable properties of the material, was the answer
            antwoord was op het tasten, het zoeken naar de zin     to the groping and the searching of the meaning and
            en een aansluiting te vinden bij de handeling die in het   to finding a connection with the act that lies in line of
            verlengde van het materiaal zelf ligt. En dat ik in het   the material itself. And that I, in searching an image for
            zoeken naar een beeld voor zelfstandigheid juist de    independency, tried correctly to reach the independency
            zelfstandigheid van het kunstwerk tracht te bereiken. Het   of the work of art. The image that speaks for itself, that
            beeld dat voor zichzelf spreekt, dat niet meer verwijst   does not refer to something invisible but stands up for
            naar iets onzichtbaars, maar voor zichzelf uitkomt,    itself and could function independently.
            zelfstandig kan functioneren.

            De beeldende kunst is het visuele geheugen van een     Visual art is the visual memory of a long history of feeling,
            lange geschiedenis van voelen, denken en handelen. In   thinking and acting. In this field my work is a metaphor of
            dit gebied is mijn werk een metafoor van het geloof in   the belief in the idea of independence. All belief is naive
            en het idee zelfstandigheid. Ieder geloof is naïef, zo ook   and so is my belief in independence. Still, independence
            mijn geloof in zelfstandigheid. Toch is zelfstandigheid   is essential for man, for when he is deprived of it, he
            essentieel voor de mens, omdat wanneer hem dit         becomes a will less, directionless and manipulable thing.
            ontnomen wordt, hij verwordt tot een willoos richtingloos   Independence is not a certainty that, once won is won
            manipuleerbaar ding. Zelfstandigheid is geen zekerheid   permanently. It is an attitude of life, an individual freedom
            die eenmaal gewonnen blijvend gewonnen is, het is      that is affected anew every day.
            een levenshouding een individuele vrijheid die iedere   Therefore, it is important for me to express independence
            dag opnieuw aangetast wordt. Daarom is het voor mij    as starting point in the visual arts.
            belangrijk om in de beeldende kunst zelfstandigheid als
            uitgangspunt tot uitdrukking te brengen.

            Maria van Elk, 5 juni 1983                             Maria van Elk, June 5th, 1983














                                                                129
   132   133   134   135   136   137   138   139   140   141   142