Page 137 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 137
traditionele patroon. Mijn allergie voor afhankelijkheid en pattern. My allergy of dependence and the resulting need
de daaruit voortkomende behoefte aan zelfstandigheid of independence and also a relentless conviction that in
en een niet aflatende overtuiging dat er in alles een everything is a kernel of truth that is in equilibrium with
kern zit die in evenwicht is met zichzelf, heeft mij ertoe itself has, in the end. made me find a connection and
aangezet uiteindelijk toch een verbinding een evenwicht a balance between the material, the form and art and
te vinden tussen het materiaal, de vorm en de handeling simultaneously to make the connection between myself
en gelijktijdig een verbinding te leggen tussen mijzelf en and the reality.
de werkelijkheid.
Ieder idee is voor zijn manifestatie afhankelijk van een Every idea depends on an appearance for its
verschijningsvorm. Ik ben om uitdrukking te geven aan manifestation. I am dependent on the material within
zelfstandigheid, afhankelijk van het materiaal dat binnen my reach to express my independence. By attention
mijn bereik is. Door aandacht voor en concentratie op de for and concentration on the independent value of the
zelfstandige waarde van het materiaal heb ik de afstand material I was able to diminish the distance between the
tussen idee en werkelijkheid, denken en doen kunnen idea and reality, thinking and acting. That way the layers
verkleinen waardoor de lagen van betekenissen en of meanings and projections that have obstructed, the
projecties die in de loop van de geschiedenis het zicht view of the material itself in the course of history, have
op het materiaal zelf hebben belemmerd verdwenen. disappeared. Meditation exercises in the sixties have
Meditatieoefeningen in de jaren zestig zijn een instrument been an instrument to learn to focus the attention on one
geweest om te leren de aandacht te richten op één ding thing without being distracted. This way, things become
zonder afgeleid te worden, waardoor de dingen weer materials again and are brought back to a neutral state of
materialen worden en teruggebracht tot een neutrale being. A neutrality, almost a meaninglessness, in which
staat van zijn, een neutraliteit, bijna betekenisloosheid, wood becomes wood again, paper is paper, stone is
waarin hout weer gewoon hout is, papier papier is, stone and a line is an act, a movement, to be able to form
steen steen is, een lijn een lijn is en een handeling een a new image.
beweging is om een nieuw beeld te kunnen vormen.
Achteraf is het verklaarbaar dat de tactiek, letterlijk Looking back, it is explicable that the tactile, the literal
aanraakbare eigenschappen van het materiaal het touchable properties of the material, was the answer
antwoord was op het tasten, het zoeken naar de zin to the groping and the searching of the meaning and
en een aansluiting te vinden bij de handeling die in het to finding a connection with the act that lies in line of
verlengde van het materiaal zelf ligt. En dat ik in het the material itself. And that I, in searching an image for
zoeken naar een beeld voor zelfstandigheid juist de independency, tried correctly to reach the independency
zelfstandigheid van het kunstwerk tracht te bereiken. Het of the work of art. The image that speaks for itself, that
beeld dat voor zichzelf spreekt, dat niet meer verwijst does not refer to something invisible but stands up for
naar iets onzichtbaars, maar voor zichzelf uitkomt, itself and could function independently.
zelfstandig kan functioneren.
De beeldende kunst is het visuele geheugen van een Visual art is the visual memory of a long history of feeling,
lange geschiedenis van voelen, denken en handelen. In thinking and acting. In this field my work is a metaphor of
dit gebied is mijn werk een metafoor van het geloof in the belief in the idea of independence. All belief is naive
en het idee zelfstandigheid. Ieder geloof is naïef, zo ook and so is my belief in independence. Still, independence
mijn geloof in zelfstandigheid. Toch is zelfstandigheid is essential for man, for when he is deprived of it, he
essentieel voor de mens, omdat wanneer hem dit becomes a will less, directionless and manipulable thing.
ontnomen wordt, hij verwordt tot een willoos richtingloos Independence is not a certainty that, once won is won
manipuleerbaar ding. Zelfstandigheid is geen zekerheid permanently. It is an attitude of life, an individual freedom
die eenmaal gewonnen blijvend gewonnen is, het is that is affected anew every day.
een levenshouding een individuele vrijheid die iedere Therefore, it is important for me to express independence
dag opnieuw aangetast wordt. Daarom is het voor mij as starting point in the visual arts.
belangrijk om in de beeldende kunst zelfstandigheid als
uitgangspunt tot uitdrukking te brengen.
Maria van Elk, 5 juni 1983 Maria van Elk, June 5th, 1983
129