Page 141 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 141
Indien zo’n werkelijkheid ontdaan wordt van voorop- With this work Maria van Elk in a tradition that is rooted
gezette interpretaties, vooroordelen, interressantdoenerij, in the investigations of the colour theorists such as
emoties en mystificaties, blijkt die zgn. ‘banale’ Johann Wolfgang von Goethe, Walter LeBlanc, Michel
werkelijkheid uitermate gecompliceerd. Éugène Chevreuil and Ogden Nicholas Rood. In painting,
Met dit werk komt Maria van Elk terecht in een traditie die Georges Seurat developed on the basis of these
wortelt in de onderzoeken van kleurtheoretici als Johann investigations, his pointillism. Also later Robert Delauney,
Wolfgang von Goethe, Walter LeBlanc, Michel Éugène Josef Albers and Richard Paul Lohse often experimented
Chevreuil en Ogden Nicholas Rood. In de schilderkunst and theorized with colour. Alter the war, prior to Minimal
ontwikkelde Georges Seurat op basis van deze Art, the so called colour field painting arose in America
onderzoeken zijn Pointillisme. Ook daarna is veelvuldig by, among others, Jules Olitski, Kenneth Noland and
met kleur geëxperimenteerd en getheoretiseerd, o.a. Ellsworth Kelly. From these the “crossings” of Maria van
door Robert Delauney, Josef Albers en Richard Paul Elk originate and connect in a way with the wall drawings
Lohse. Na de oorlog, voorafgaande aan de Minimal Art, Sol LeWitt. Be it that with Lewitt tere is no real mixing of
ontstond in Amerika het z.g. colourfieldpainting door the colour, rather a mixing of colour on the retina of the
o.a. kunstenaars als Jules Olitski, Kenneth Noland en eye as with the Pointillists.
Ellsworth Kelly. De ‘doorkruisingen’ van Maria van Elk
komen daar in wezen ook uit voort en sluiten in zekere
zin aan bij de muurtekeningen van Sol LeWitt. Zij het dat
bij LeWitt geen sprake is van een echte vermenging van
de kleur zelf, maar een vermenging van de kleur op het
netvlies van het oog, zoals bij de Pointillisten.
Tenslotte nog een opmerking van Maria van Elk die ook Finally, a remark of Maria van Elk that could also apply to
voor LeWitt zou kunnen gelden: LeWitt:
‘Het werk is niet abstract, maar concreet. ‘the work is not abstract, but concrete.
De vorm komt voort uit het concept. The form arises from the concept.
Het concept komt voort uit de waarneming. The concept arises from perception.
De eenvoudige beelden zijn rustpunten om bij stil te The simple images are rest points to dwell upon while
staan, terwijl alles voortbeweegt.’ everything else shifts.’
Maria van Elk / Enno Develing Maria van Elk / Enno Develing
133