Page 141 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 141

Indien zo’n werkelijkheid ontdaan wordt van voorop-    With this work Maria van Elk in a tradition that is rooted
            gezette interpretaties, vooroordelen, interressantdoenerij,   in the investigations of the colour theorists such as
            emoties en mystificaties, blijkt die zgn. ‘banale’     Johann Wolfgang von Goethe, Walter LeBlanc, Michel
            werkelijkheid uitermate gecompliceerd.                 Éugène Chevreuil and Ogden Nicholas Rood. In painting,
            Met dit werk komt Maria van Elk terecht in een traditie die   Georges Seurat developed on the basis of these
            wortelt in de onderzoeken van kleurtheoretici als Johann   investigations, his pointillism. Also later Robert Delauney,
            Wolfgang von Goethe, Walter LeBlanc, Michel Éugène     Josef Albers and Richard Paul Lohse often experimented
            Chevreuil en Ogden Nicholas Rood. In de schilderkunst   and theorized with colour. Alter the war, prior to Minimal
            ontwikkelde Georges Seurat op basis van deze           Art, the so called colour field painting arose in America
            onderzoeken zijn Pointillisme. Ook daarna is veelvuldig   by, among others, Jules Olitski, Kenneth Noland and
            met kleur geëxperimenteerd en getheoretiseerd, o.a.    Ellsworth Kelly. From these the “crossings” of Maria van
            door Robert Delauney, Josef Albers en Richard Paul     Elk originate and connect in a way with the wall drawings
            Lohse. Na de oorlog, voorafgaande aan de Minimal Art,   Sol LeWitt. Be it that with Lewitt tere is no real mixing of
            ontstond in Amerika het z.g. colourfieldpainting door   the colour, rather a mixing of colour on the retina of the
            o.a. kunstenaars als Jules Olitski, Kenneth Noland en   eye as with the Pointillists.
            Ellsworth Kelly. De ‘doorkruisingen’ van Maria van Elk
            komen daar in wezen ook uit voort en sluiten in zekere
            zin aan bij de muurtekeningen van Sol LeWitt. Zij het dat
            bij LeWitt geen sprake is van een echte vermenging van
            de kleur zelf, maar een vermenging van de kleur op het
            netvlies van het oog, zoals bij de Pointillisten.

            Tenslotte nog een opmerking van Maria van Elk die ook   Finally, a remark of Maria van Elk that could also apply to
            voor LeWitt zou kunnen gelden:                         LeWitt:
            ‘Het werk is niet abstract, maar concreet.             ‘the work is not abstract, but concrete.
            De vorm komt voort uit het concept.                    The form arises from the concept.
            Het concept komt voort uit de waarneming.              The concept arises from perception.
            De eenvoudige beelden zijn rustpunten om bij stil te   The simple images are rest points to dwell upon while
            staan, terwijl alles voortbeweegt.’                    everything else shifts.’

            Maria van Elk / Enno Develing                          Maria van Elk / Enno Develing















































                                                                133
   136   137   138   139   140   141   142   143   144   145   146