Page 130 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 130

Recensie Art Book                                       Review Art Book

        Het zijn zuivere tekeningen die Maria van Elk          Maria van Elk, Amsterdam 1943, has put clear drawings
        (Amsterdam; 1943) de afgelopen maanden aan het papier   on paper in the passed months. In lines and planes, circles
        toevertrouwde. In lijnen en vlakken, cirkels en kwadraten;   and squares; in short every variation on what we also call
        kortom elke variant op wat wij wel geometrische en     geometric and organic forms; she evokes an imagery that
        organische vormen noemen roept zij een beeldtaal op die   is complex in its simplicity. Starting from the material as
        complex is in haar eenvoud. Uitgaande van het materiaal   carrier of the concept – the idea of the image – it looks
        als drager van het concept - de idee van de voorstelling -   like chance can take its course, but everything in the
        lijkt in haar werk het toeval zijn gang te gaan, maar alles   creative process is controlled and deliberate in the choice
        in het ontstaansproces is beheerst en weloverwogen in   of the paper up to the drawing pen, varying from hard to
        de keuze van het papier tot aan de tekenstift, variërend   soft pencils, oil pastels, charcoal and ink, in favour of the
        van harde tot zachte potloden, oliepastels, houtskool en   surface structure.
        inkt, ten gunste van de oppervlaktestructuur.          It makes her work related to Fundamental Painting of
        Het maakt haar werk verwant aan de Fundamentele        painters like Rob van Koningsbruggen and Jaap Berghuis,
        Schilderkunst van schilders als Rob van Koningsbruggen   but that what is fundamental in her work can not be
        en Jaap Berghuis, maar wat fundamenteel is in haar     reduced to the technical process alone. Fundamental are
        werk laat zich niet herleiden tot het technische proces   the contrasts between hard and soft, surface and depth,
        alleen. Fundamenteel zijn de contrasten tussen hard    order and chaos that she simplifies in her drawing to a
        en zacht, oppervlakte en diepte, orde en chaos die zij   harmonious, almost natural balance, as a synthesis of
        in haar tekenkunst vereenvoudigt tot een harmonisch,   extremes. Nowhere forced, that whole imagery seems to
        welhaast natuurlijk evenwicht als een synthese van     accommodate to a spatial effect, organic processes of
        uitersten. Nergens geforceerd, blijkt heel die beeldtaal   overlapping colours and be the reason of a purely physical
        plaats te bieden aan ruimtelijke werking, organische   experience.
        processen van overlappende kleuren en, aanleiding te   The work of Maria van Elk does not refer to anything, does
        zijn, tot een puur fysiek ondergaan. Het werk van Maria   not become a symbol other than in itself as a testimony
        van Elk verwijst nergens naar, wordt niet tot symbool   of an idiosyncratic way of life in which cause and effect
        anders dan in zichzelf als getuigenis van een eigenzinnige   are determined by a series of decisions. Or, as Coosje
        levenshouding waarin oorzaak en gevolg bepaald worden   van Bruggen described it in the catalogue of her drawings
        door een reeks van beslissingen. Of zoals Coosje van   from the period 1973 – 1980: “In drawing, Maria van Elk
        Bruggen het in de catalogus van haar tekeningen uit    reduces the distance between thinking and doing by
        de periode van 1973-1980 omschreef: ‘In het tekenen    making the act of drawing to concept. The act of drawing
        verkleint Maria van Elk de afstand tussen denken en doen   is guided by the properties of the material. The drawings
        door de handeling van het tekenen tot concept te maken.   are more the result of the drawing itself than that they refer
        De handeling van het tekenen wordt gestuurd door de    to a meaning outside it”.
        eigenschappen van het materiaal. De tekeningen zijn
        meer het resultaat van het tekenen dan dat zij verwijzen
        naar een betekenis daarbuiten’.

        Maria van Elk                                          Maria van Elk
        Art Book                                               Art Book
        Prinsengracht 645, Amsterdam                           Prinsengracht 645, Amsterdam
        5 januari - 2 februari, 1985                           January 5th – February 2nd, 1985

        Leo Duppen, Kunstbeeld, Dec/Jan 1984/1985              Leo Duppen, Kunstbeeld, Dec/Jan 1984/1985

















                   Kunstbeeld, editie dec/jan 1984/1985              Magazine Kunstbeeld, edition Dec/Jan 1984/1985
         Rubriek Keuzekalender met bespreking expositie bij Art Book,   Column Keuzekalender discussing exhibition at Art Book,
                             Amsterdam                                              Amsterdam
                       5 januari - 2 februari 1985                         January 5th - February 2nd, 1985
                          tekst Leo Duppen                                        text Leo Duppen

                                                           122
   125   126   127   128   129   130   131   132   133   134   135