Page 130 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 130
Recensie Art Book Review Art Book
Het zijn zuivere tekeningen die Maria van Elk Maria van Elk, Amsterdam 1943, has put clear drawings
(Amsterdam; 1943) de afgelopen maanden aan het papier on paper in the passed months. In lines and planes, circles
toevertrouwde. In lijnen en vlakken, cirkels en kwadraten; and squares; in short every variation on what we also call
kortom elke variant op wat wij wel geometrische en geometric and organic forms; she evokes an imagery that
organische vormen noemen roept zij een beeldtaal op die is complex in its simplicity. Starting from the material as
complex is in haar eenvoud. Uitgaande van het materiaal carrier of the concept – the idea of the image – it looks
als drager van het concept - de idee van de voorstelling - like chance can take its course, but everything in the
lijkt in haar werk het toeval zijn gang te gaan, maar alles creative process is controlled and deliberate in the choice
in het ontstaansproces is beheerst en weloverwogen in of the paper up to the drawing pen, varying from hard to
de keuze van het papier tot aan de tekenstift, variërend soft pencils, oil pastels, charcoal and ink, in favour of the
van harde tot zachte potloden, oliepastels, houtskool en surface structure.
inkt, ten gunste van de oppervlaktestructuur. It makes her work related to Fundamental Painting of
Het maakt haar werk verwant aan de Fundamentele painters like Rob van Koningsbruggen and Jaap Berghuis,
Schilderkunst van schilders als Rob van Koningsbruggen but that what is fundamental in her work can not be
en Jaap Berghuis, maar wat fundamenteel is in haar reduced to the technical process alone. Fundamental are
werk laat zich niet herleiden tot het technische proces the contrasts between hard and soft, surface and depth,
alleen. Fundamenteel zijn de contrasten tussen hard order and chaos that she simplifies in her drawing to a
en zacht, oppervlakte en diepte, orde en chaos die zij harmonious, almost natural balance, as a synthesis of
in haar tekenkunst vereenvoudigt tot een harmonisch, extremes. Nowhere forced, that whole imagery seems to
welhaast natuurlijk evenwicht als een synthese van accommodate to a spatial effect, organic processes of
uitersten. Nergens geforceerd, blijkt heel die beeldtaal overlapping colours and be the reason of a purely physical
plaats te bieden aan ruimtelijke werking, organische experience.
processen van overlappende kleuren en, aanleiding te The work of Maria van Elk does not refer to anything, does
zijn, tot een puur fysiek ondergaan. Het werk van Maria not become a symbol other than in itself as a testimony
van Elk verwijst nergens naar, wordt niet tot symbool of an idiosyncratic way of life in which cause and effect
anders dan in zichzelf als getuigenis van een eigenzinnige are determined by a series of decisions. Or, as Coosje
levenshouding waarin oorzaak en gevolg bepaald worden van Bruggen described it in the catalogue of her drawings
door een reeks van beslissingen. Of zoals Coosje van from the period 1973 – 1980: “In drawing, Maria van Elk
Bruggen het in de catalogus van haar tekeningen uit reduces the distance between thinking and doing by
de periode van 1973-1980 omschreef: ‘In het tekenen making the act of drawing to concept. The act of drawing
verkleint Maria van Elk de afstand tussen denken en doen is guided by the properties of the material. The drawings
door de handeling van het tekenen tot concept te maken. are more the result of the drawing itself than that they refer
De handeling van het tekenen wordt gestuurd door de to a meaning outside it”.
eigenschappen van het materiaal. De tekeningen zijn
meer het resultaat van het tekenen dan dat zij verwijzen
naar een betekenis daarbuiten’.
Maria van Elk Maria van Elk
Art Book Art Book
Prinsengracht 645, Amsterdam Prinsengracht 645, Amsterdam
5 januari - 2 februari, 1985 January 5th – February 2nd, 1985
Leo Duppen, Kunstbeeld, Dec/Jan 1984/1985 Leo Duppen, Kunstbeeld, Dec/Jan 1984/1985
Kunstbeeld, editie dec/jan 1984/1985 Magazine Kunstbeeld, edition Dec/Jan 1984/1985
Rubriek Keuzekalender met bespreking expositie bij Art Book, Column Keuzekalender discussing exhibition at Art Book,
Amsterdam Amsterdam
5 januari - 2 februari 1985 January 5th - February 2nd, 1985
tekst Leo Duppen text Leo Duppen
122