Page 21 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 21

Licht op het materiaal                                 Light on the material

            Maria van Elk koos als onderwerp voor de twee          Maria van Elk chose as subject for two drawings that
            tekeningen die op de tentoonstelling te zien zijn het   are shown on the exhibition the analysis of a specific
            onderzoeken van een specifieke eigenschap van potlood:   property of the pencil: the variation in the hardness of
            de variaties in hardheid ervan. De eigenschap van het   them. She made visible the property of the material
            materiaal grafiet, zoals wij dat kennen in de vorm van   graphite as we know it in the form of a pencil, by the
            een potlood, maakt zij zichtbaar door de volgende      following actions. In the Drawing 6B she drew with a
            handelingen. In de Tekening 6B trok zij met een zeer   very “soft” pencil a straight vertical line on a sheet of
            ‘zacht’ potlood een rechte verticale lijn op een blad wit   white paper. Over it she rubbed in a horizontal direction
            papier. Daaroverheen veegde zij in horizontale richting   from left to right with a white greasy pastel. The two
            met een wit, vettig pastelkrijt van links naar rechts. De   contrasting actions and materials appeared to influence
            twee contrasterende handelingen en materialen bleken   each other to a great extent. The straight, vertical, black
            elkaar in hoge mate te beïnvloeden. De rechte, verticale,   pencil line lost part of its blackness and its lineness; the
            zwarte potloodlijn verloor een deel van zijn zwartheid en   white greasy chalk took with it the blackness in horizontal
            zijn lijnheid; het blanke vettige krijt nam die zwartheid op   direction without being able to erase completely the
            en mee in horizontale richting, zonder echter het verticale   vertical image. In the Drawing 3H, 3B, 6H, 6B she used
            gegeven geheel weg te kunnen vegen. In Tekening 3H,    the same principle but different types of hard and soft
            3B, 6H, 6B paste zij hetzelfde principe toe, maar dan   pencil in one drawing. This way the different degrees of
            met verschillende soorten hard en zacht potlood in     hard – and softness get a visual form.
            één tekening. De verschillende gradaties van hard- of
            zachtheid krijgen op die manier beeldend vorm.

            Jetteke Bolten, Licht op het Materiaal, blz. 5 (1979)  Jetteke Bolten, Licht on the Material, p. 5 (1979)

















































                             Licht op het materiaal                                  Light on the Material
                      uitgave Nederlandse Kunststichting 1979                edition Nederlandse Kunststichting 1979
                              tekst Jetteke Bolten                                    text Jetteke Bolten
                   omslag voorzijde | (pag. 10), tekst blz. 5 (pag. 11)       cover front (pag. 10), text p. 5 (pag. 11)
                          en omslag achterzijde (pag. 12)                           and cover back (pag. 12)

                                                                13
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26