Page 21 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 21
Licht op het materiaal Light on the material
Maria van Elk koos als onderwerp voor de twee Maria van Elk chose as subject for two drawings that
tekeningen die op de tentoonstelling te zien zijn het are shown on the exhibition the analysis of a specific
onderzoeken van een specifieke eigenschap van potlood: property of the pencil: the variation in the hardness of
de variaties in hardheid ervan. De eigenschap van het them. She made visible the property of the material
materiaal grafiet, zoals wij dat kennen in de vorm van graphite as we know it in the form of a pencil, by the
een potlood, maakt zij zichtbaar door de volgende following actions. In the Drawing 6B she drew with a
handelingen. In de Tekening 6B trok zij met een zeer very “soft” pencil a straight vertical line on a sheet of
‘zacht’ potlood een rechte verticale lijn op een blad wit white paper. Over it she rubbed in a horizontal direction
papier. Daaroverheen veegde zij in horizontale richting from left to right with a white greasy pastel. The two
met een wit, vettig pastelkrijt van links naar rechts. De contrasting actions and materials appeared to influence
twee contrasterende handelingen en materialen bleken each other to a great extent. The straight, vertical, black
elkaar in hoge mate te beïnvloeden. De rechte, verticale, pencil line lost part of its blackness and its lineness; the
zwarte potloodlijn verloor een deel van zijn zwartheid en white greasy chalk took with it the blackness in horizontal
zijn lijnheid; het blanke vettige krijt nam die zwartheid op direction without being able to erase completely the
en mee in horizontale richting, zonder echter het verticale vertical image. In the Drawing 3H, 3B, 6H, 6B she used
gegeven geheel weg te kunnen vegen. In Tekening 3H, the same principle but different types of hard and soft
3B, 6H, 6B paste zij hetzelfde principe toe, maar dan pencil in one drawing. This way the different degrees of
met verschillende soorten hard en zacht potlood in hard – and softness get a visual form.
één tekening. De verschillende gradaties van hard- of
zachtheid krijgen op die manier beeldend vorm.
Jetteke Bolten, Licht op het Materiaal, blz. 5 (1979) Jetteke Bolten, Licht on the Material, p. 5 (1979)
Licht op het materiaal Light on the Material
uitgave Nederlandse Kunststichting 1979 edition Nederlandse Kunststichting 1979
tekst Jetteke Bolten text Jetteke Bolten
omslag voorzijde | (pag. 10), tekst blz. 5 (pag. 11) cover front (pag. 10), text p. 5 (pag. 11)
en omslag achterzijde (pag. 12) and cover back (pag. 12)
13