Page 50 - De Jaren 70 - ABC van het materiaal
P. 50

Tekst Martien de Voigt (2022)


        Toen wij vanaf 1974 in de provincie Groningen woonden bij Uithuizermeeden bezochten Ann en ik vaak de
        moderne galerie van boer Waalkens in Finsterwolde. Daar verstoutten we ons om in liefde te vallen voor een
        zeven meter groot kunstwerk van Maria van Elk; Vergroting↔Verkleining met zwart oliekrijt op vijf canvas
        doeken. Het voor ons toen grote bedrag werd netjes bij boer Waalkens in termijnen afbetaald. Het idee
        was om dit op te hangen in Groningen op mijn laboratorium, waar een zeer lange betonnen muur bijzonder
        geschikt voor was. Hoewel we het thuis nimmer zouden kunnen plaatsen achtten we het goed passen in
        onze collectie van o.a. Ad Dekkers, Peter Struycken, Sol Lewitt, Bob Bonies en Marije van Dyck. Maar ik
        realiseerde me vrijwel onmiddellijk dat op het laboratorium er een lange muur schreeuwde om een mooi
        kunstwerk en dat ook niet te klein was.
        Na 15 jaar verwisselde ik van universiteit naar de TU in Eindhoven en het grote werk ging in haar houten
        kist mee. We probeerden een museum te vinden waar we dit werk Vergroting↔Verkleining van Maria van
        Elk aan konden schenken dat al meer dan twintig jaar in de kist zat op het magazijn van het Eindhovense
        cyclotrongebouw.
        Na wat teleurstellingen o.a. bij het Stedelijk Museum in Amsterdam gooide ik een balletje op bij het Van
        Abbe Museum.


        Er kwam een uitnodiging voor een gesprek met de conservator Christina Berndes.
        Ik liet haar het boek van Maria zien met de boeiende uitleg bij de werken zoals Maria mij dat in een
        telefonisch college verteld had. Ook toonde ik de werktekening van het werk en gaf als motivatie voor
        onze keuze van het Van Abbe dat dit werk naadloos aansloot bij hun collectie geometrisch abstracte kunst
        verworven in de zestiger jaren door de toenmalige directeur Jean Leering. Het werk van Maria zou een
        waardevolle aanvulling van de collectie zijn. Ook achtte ik dat museum zo geschikt vanwege de goede
        opslag en verzorging met de mogelijkheid van tentoonstellen voor een breed publiek. Er kwam van Christina
        een duidelijk positief signaal. Na overleg met Maria van Elk zijn wij erin geslaagd om het grote werk van
        Maria Vergroting↔Verkleining aan het Van Abbe Museum te schenken, inclusief de werktekening (>pag. 44).


























        Enkele weken later werd het werk door de besteldienst van het museum opgehaald bij de universiteit in
        het bijzijn van Maria met haar partner Sieb Bohlken. Maria was na inspectie van de staat van het werk
        niet ontevreden, al zou aan het oppervlak van de doeken wel een nieuwe laag zwart oliekrijt aangebracht
        moeten worden. Na de schenking in juli 2012 gingen we de doeken in het museum in oktober 2012
        bekijken. Op een afspraak togen Maria met haar partner Sieb en ik weer weken later naar het museum, waar
        het werk op de triplex platen naast elkaar tegen een wand stond in een grote witte museumzaal. Wij waren
        onder de indruk van de sterke uitstraling van het werk. Maria had een zakje zwart pigment en een kwastje

                                                            46
   45   46   47   48   49   50   51   52   53   54   55