Page 50 - De Jaren 70 - ABC van het materiaal
P. 50
Tekst Martien de Voigt (2022)
Toen wij vanaf 1974 in de provincie Groningen woonden bij Uithuizermeeden bezochten Ann en ik vaak de
moderne galerie van boer Waalkens in Finsterwolde. Daar verstoutten we ons om in liefde te vallen voor een
zeven meter groot kunstwerk van Maria van Elk; Vergroting↔Verkleining met zwart oliekrijt op vijf canvas
doeken. Het voor ons toen grote bedrag werd netjes bij boer Waalkens in termijnen afbetaald. Het idee
was om dit op te hangen in Groningen op mijn laboratorium, waar een zeer lange betonnen muur bijzonder
geschikt voor was. Hoewel we het thuis nimmer zouden kunnen plaatsen achtten we het goed passen in
onze collectie van o.a. Ad Dekkers, Peter Struycken, Sol Lewitt, Bob Bonies en Marije van Dyck. Maar ik
realiseerde me vrijwel onmiddellijk dat op het laboratorium er een lange muur schreeuwde om een mooi
kunstwerk en dat ook niet te klein was.
Na 15 jaar verwisselde ik van universiteit naar de TU in Eindhoven en het grote werk ging in haar houten
kist mee. We probeerden een museum te vinden waar we dit werk Vergroting↔Verkleining van Maria van
Elk aan konden schenken dat al meer dan twintig jaar in de kist zat op het magazijn van het Eindhovense
cyclotrongebouw.
Na wat teleurstellingen o.a. bij het Stedelijk Museum in Amsterdam gooide ik een balletje op bij het Van
Abbe Museum.
Er kwam een uitnodiging voor een gesprek met de conservator Christina Berndes.
Ik liet haar het boek van Maria zien met de boeiende uitleg bij de werken zoals Maria mij dat in een
telefonisch college verteld had. Ook toonde ik de werktekening van het werk en gaf als motivatie voor
onze keuze van het Van Abbe dat dit werk naadloos aansloot bij hun collectie geometrisch abstracte kunst
verworven in de zestiger jaren door de toenmalige directeur Jean Leering. Het werk van Maria zou een
waardevolle aanvulling van de collectie zijn. Ook achtte ik dat museum zo geschikt vanwege de goede
opslag en verzorging met de mogelijkheid van tentoonstellen voor een breed publiek. Er kwam van Christina
een duidelijk positief signaal. Na overleg met Maria van Elk zijn wij erin geslaagd om het grote werk van
Maria Vergroting↔Verkleining aan het Van Abbe Museum te schenken, inclusief de werktekening (>pag. 44).
Enkele weken later werd het werk door de besteldienst van het museum opgehaald bij de universiteit in
het bijzijn van Maria met haar partner Sieb Bohlken. Maria was na inspectie van de staat van het werk
niet ontevreden, al zou aan het oppervlak van de doeken wel een nieuwe laag zwart oliekrijt aangebracht
moeten worden. Na de schenking in juli 2012 gingen we de doeken in het museum in oktober 2012
bekijken. Op een afspraak togen Maria met haar partner Sieb en ik weer weken later naar het museum, waar
het werk op de triplex platen naast elkaar tegen een wand stond in een grote witte museumzaal. Wij waren
onder de indruk van de sterke uitstraling van het werk. Maria had een zakje zwart pigment en een kwastje
46