Page 123 - De Jaren 70 - ABC van het materiaal
P. 123
bladzijde 78 aan bepaalde krachten in de natuur bv
zwaartekracht.
Flarden van gedachten
Brief van Coosje van Bruggen aan Maria van Elk Vijf minuten tekening. Techniek: frottage
De handeling van vijf minuten lang met
Hier een aantal flarden van gedachten naar potlood over papier “wrijven” geeft een visueel
aanleiding van notities gemaakt in ons gesprek, eindresultaat dat niet identiek is aan de
december 1977. gemaakte beweging. Het horizontaal wrijven
Ik probeer het accent meer op je gedachtegang van het potlood haalt tegelijkertijd een verticale
te leggen, meer op het denken vanuit dan op beweging op het papier naar voren.
het materiaal.
Topologische symmetrie - de leer van
Invalshoek vervorming van meetkundige figuren.
gelijkwaardigheid van tegendelen De aard van het gebruikte materiaal bepaalt
de mate van vervorming. Elementen die
Het lijkt bijna een afspraak in veel kunstuitingen totaal verschillend lijken, blijken toch elkaars
van nu, dat alles uit vorm en tegenvorm spiegeling te zijn, waarbij lengte, soort,
moet bestaan, waardoor dan een spanning plaatsing gelijk is.
opgeroepen wordt. Dingen zijn niet alleen
aanwezig in de vergelijking met andere, # chronologische ordening aanvullen met feiten,
waarmee ze overeenkomsten en verschillen jaartallen, maten etc. + ander werk.
vertonen, ze zijn ook zichzelf.
Coosje van Bruggen, 25 oktober 1978
Door eigenschappen van materiaal en techniek
te manipuleren, lettend op vorm, soort of
hoedanigheid, wórdt de gelijkwaardigheid van
tegendelen zichtbaar. bladzijde 82-83
De keuze van materiaal en techniek is Lieve Coosje
vaak bepaald door het gevoelig zijn voor
veranderlijkheid in ruimte/tijd. In het werkproces Nooit heb ik me gerealiseerd dat kunst zo aan
zijn suggestieve verwijzingen naar iets anders mode onderhevig is.
dan concrete eigenschappen van het materiaal Misschien ben ik veel te idealistisch, maar ik
zelf zo veel mogelijk gereduceerd. ben er altijd van uitgegaan dat kunst iets is wat
voorbij de buitenkant gaat en daar bedoel ik
Voorbeelden#: “hoe harder het sneeuwt, hoe niks magisch of mystieks mee.
meer er valt” Winnie de Pooh. Hoe kun je je werk aan een groter publiek laten
zien zonder dat er tegelijk een banaliserende
Eenzelfde eenheid, b.v. een lijn van dezelfde bijwerking optreed.
afmeting, gaat er door verschil in samenstelling, Moet je dat passief over je heen laten komen?
totaal anders uitzien. Een lijn wordt met Maar ik heb geen passieve aard.
inkt op papier gezet, een of twee keer van Vroeger dacht ik dat je naarmate je ouder wordt
richting veranderd. Daarmee is deze zo voor een beter inzicht krijgt in de struktuur van het
altijd vastgelegd in tegenstelling tot een leven en minder kwetsbaar en gevoelig wordt.
driedimensionale lijn op hetzelfde papier Inderdaad krijg je meer inzicht maar dat inzicht
van dezelfde afmeting en ook 1 of 2 keer veroorzaakt het tegenovergestelde je wordt
van richting veranderd, die onderhevig is steeds kwetsbaarder en gevoeliger omdat je zo
119