Page 123 - De Jaren 70 - ABC van het materiaal
P. 123

bladzijde 78                       aan bepaalde krachten in de natuur bv
                                                                   zwaartekracht.
                          Flarden van gedachten
            Brief van Coosje van Bruggen aan Maria van Elk         Vijf minuten tekening. Techniek: frottage
                                                                   De handeling van vijf minuten lang met
            Hier een aantal flarden van gedachten naar             potlood over papier “wrijven” geeft een visueel
            aanleiding van notities gemaakt in ons gesprek,        eindresultaat dat niet identiek is aan de
            december 1977.                                         gemaakte beweging. Het horizontaal wrijven
            Ik probeer het accent meer op je gedachtegang          van het potlood haalt tegelijkertijd een verticale
            te leggen, meer op het denken vanuit dan op            beweging op het papier naar voren.
            het materiaal.
                                                                   Topologische symmetrie - de leer van
            Invalshoek                                             vervorming van meetkundige figuren.
            gelijkwaardigheid van tegendelen                       De aard van het gebruikte materiaal bepaalt
                                                                   de mate van vervorming. Elementen die
            Het lijkt bijna een afspraak in veel kunstuitingen     totaal verschillend lijken, blijken toch elkaars
            van nu, dat alles uit vorm en tegenvorm                spiegeling te zijn, waarbij lengte, soort,
            moet bestaan, waardoor dan een spanning                plaatsing gelijk is.
            opgeroepen wordt. Dingen zijn niet alleen
            aanwezig in de vergelijking met andere,                # chronologische ordening aanvullen met feiten,
            waarmee ze overeenkomsten en verschillen               jaartallen, maten etc. + ander werk.
            vertonen, ze zijn ook zichzelf.
                                                                   Coosje van Bruggen, 25 oktober 1978
            Door eigenschappen van materiaal en techniek
            te manipuleren, lettend op vorm, soort of
            hoedanigheid, wórdt de gelijkwaardigheid van
            tegendelen zichtbaar.                                                    bladzijde 82-83


            De keuze van materiaal en techniek is                  Lieve Coosje
            vaak bepaald door het gevoelig zijn voor
            veranderlijkheid in ruimte/tijd. In het werkproces     Nooit heb ik me gerealiseerd dat kunst zo aan
            zijn suggestieve verwijzingen naar iets anders         mode onderhevig is.
            dan concrete eigenschappen van het materiaal           Misschien ben ik veel te idealistisch, maar ik
            zelf zo veel mogelijk gereduceerd.                     ben er altijd van uitgegaan dat kunst iets is wat
                                                                   voorbij de buitenkant gaat en daar bedoel ik
            Voorbeelden#: “hoe harder het sneeuwt, hoe             niks magisch of mystieks mee.
            meer er valt” Winnie de Pooh.                          Hoe kun je je werk aan een groter publiek laten
                                                                   zien zonder dat er tegelijk een banaliserende
            Eenzelfde eenheid, b.v. een lijn van dezelfde          bijwerking optreed.
            afmeting, gaat er door verschil in samenstelling,      Moet je dat passief over je heen laten komen?
            totaal anders uitzien. Een lijn wordt met              Maar ik heb geen passieve aard.
            inkt op papier gezet, een of twee keer van             Vroeger dacht ik dat je naarmate je ouder wordt
            richting veranderd. Daarmee is deze zo voor            een beter inzicht krijgt in de struktuur van het
            altijd vastgelegd in tegenstelling tot een             leven en minder kwetsbaar en gevoelig wordt.
            driedimensionale lijn op hetzelfde papier              Inderdaad krijg je meer inzicht maar dat inzicht
            van dezelfde afmeting en ook 1 of 2 keer               veroorzaakt het tegenovergestelde je wordt
            van richting veranderd, die onderhevig is              steeds kwetsbaarder en gevoeliger omdat je zo

                                                                119
   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127   128