Page 122 - De Jaren 70 - ABC van het materiaal
P. 122
Correspondentie met Coosje Bovendien wilde ik dat iedere lijn zijn eigen
vlak of gebied had en tezamen met andere
aparte vlakken weer een eenheid zou vormen.
Daar komt nog bij dat ik niet afhankelijk wilde
bladzijde 39 zijn van het door de winkelier geleverde
beperkte formaat van het papier.
Lieve Coosje Door vlakken van verschillende afmetingen bij
elkaar te voegen kreeg ik een groter oppervlak
Even snel want ik moet zo naar school (AKI) dan ik oorspronkelijk had.
Hierbij 6 foto’s waarvan ik duplicaten heb. Op ieder vlak had ik een diagonaal gezet
Van ieder serie zijn er maar drie gefotografeerd omdat binnen de horizontalen en vertikalen
(geldgebrek) van het vlak dat de enige richting was die nog
De hardheidsgraad komt na de lijnen onder en ontbrak.
over veldjes krijt. Het resultaat is een trapeziumvormig lijnstuk
Dat meegaan van het grafiet met het krijt en dat wel in relatie stond met het totale vlak
tegelijkertijd het blijven staan van de lijn komt en de individuele vlakken maar wat als vorm
voort uit een tekening waarvan ik geen foto of figuur zo monumentaal ging werken dat
heb (maar je kan het ook zien op foto nr 3 in het teveel een vorm op zichzelf werd en te
het middengebied) een lijn getekend met zacht geisoleerd.
potlood die ik van onder naar boven bedekte De volgende stap was een lijn te maken die
met een laag oliepastel en meer naar en over wel zijn samenhang en eenheid behield en
het midden toe wordt die laag oliepastel dunner zijn eigen richting maar niet direct een vorm
en komt de lijn scherp te staan. veroorzaakt.
In het tussengebied krijg je dat eigenaardige Een evenwicht tussen openheid en
meebewegen van het grafiet. geslotenheid.
Van deze ideeen/observaties heb ik meerdere Toen heb ik een aantal proeven gedaan met
tekeningen gemaakt waar ik nog dia’s van het zetten van een lijn op gekreukeld papier
probeer te maken en die opstuur. om na te gaan in hoeverre zo’n lijn ondanks de
Groeten Maria onderbrekingen toch nog op elkaar aansluit.
en ook welk soort papier daarvoor het meest
Maria van Elk, 25 oktober 1979 geschikt om in evenwicht was met welk soort
materiaal voor de lijn.
Ik heb uiteindelijk gekozen voor Japans
rijstpapier zonder strictuur omdat het licht
transparant is een klein beetje ruw oppervlak
bladzijde 75 heeft waar grafiek erg goed indringt en zeer
goed glad te persen met een niet opdringerig
visueel behoud van het gevolgde procede.
Lieve Coosje Nu achteraf vind ik afgezien het materiaal en
de handelingen het feit dat ik het statische van
De laatste serie tekeningen uit ‘78 – ‘79 waar een vorm heb kunnen doorbreken met behoud
jij de cirkel van hebt is ontstaan uit de ervaring van een vorm wel de belangrijkste stap.
dat als je een lijn zet op papier dat je er niet aan
ontkomt dat zo’n lijn altijd een monumentale Tussen twee materialen
vorm veroorzaakt op het papier en dat zo’n tussen vlak en lijn
monumentale vorm en die lijn in geen enkele
relatie staat tot het papier. Maria van Elk, 19 november 1979
118