Page 122 - De Jaren 70 - ABC van het materiaal
P. 122

Correspondentie met Coosje                         Bovendien wilde ik dat iedere lijn zijn eigen
                                                               vlak of gebied had en tezamen met andere
                                                               aparte vlakken weer een eenheid zou vormen.
                                                               Daar komt nog bij dat ik niet afhankelijk wilde
                           bladzijde 39                        zijn van het door de winkelier geleverde
                                                               beperkte formaat van het papier.
        Lieve Coosje                                           Door vlakken van verschillende afmetingen bij
                                                               elkaar te voegen kreeg ik een groter oppervlak
        Even snel want ik moet zo naar school (AKI)            dan ik oorspronkelijk had.
        Hierbij 6 foto’s waarvan ik duplicaten heb.            Op ieder vlak had ik een diagonaal gezet
        Van ieder serie zijn er maar drie gefotografeerd       omdat binnen de horizontalen en vertikalen
        (geldgebrek)                                           van het vlak dat de enige richting was die nog
        De hardheidsgraad komt na de lijnen onder en           ontbrak.
        over veldjes krijt.                                    Het resultaat is een trapeziumvormig lijnstuk
        Dat meegaan van het grafiet met het krijt en           dat wel in relatie stond met het totale vlak
        tegelijkertijd het blijven staan van de lijn komt      en de individuele vlakken maar wat als vorm
        voort uit een tekening waarvan ik geen foto            of figuur zo monumentaal ging werken dat
        heb (maar je kan het ook zien op foto nr 3 in          het teveel een vorm op zichzelf werd en te
        het middengebied) een lijn getekend met zacht          geisoleerd.
        potlood die ik van onder naar boven bedekte            De volgende stap was een lijn te maken die
        met een laag oliepastel en meer naar en over           wel zijn samenhang en eenheid behield en
        het midden toe wordt die laag oliepastel dunner        zijn eigen richting maar niet direct een vorm
        en komt de lijn scherp te staan.                       veroorzaakt.
        In het tussengebied krijg je dat eigenaardige          Een evenwicht tussen openheid en
        meebewegen van het grafiet.                            geslotenheid.
        Van deze ideeen/observaties heb ik meerdere            Toen heb ik een aantal proeven gedaan met
        tekeningen gemaakt waar ik nog dia’s van               het zetten van een lijn op gekreukeld papier
        probeer te maken en die opstuur.                       om na te gaan in hoeverre zo’n lijn ondanks de
        Groeten Maria                                          onderbrekingen toch nog op elkaar aansluit.
                                                               en ook welk soort papier daarvoor het meest
        Maria van Elk, 25 oktober 1979                         geschikt om in evenwicht was met welk soort
                                                               materiaal voor de lijn.
                                                               Ik heb uiteindelijk gekozen voor Japans
                                                               rijstpapier zonder strictuur omdat het licht
                                                               transparant is een klein beetje ruw oppervlak
                           bladzijde 75                        heeft waar grafiek erg goed indringt en zeer
                                                               goed glad te persen met een niet opdringerig
                                                               visueel behoud van het gevolgde procede.
        Lieve Coosje                                           Nu achteraf vind ik afgezien het materiaal en
                                                               de handelingen het feit dat ik het statische van
        De laatste serie tekeningen uit ‘78 – ‘79 waar         een vorm heb kunnen doorbreken met behoud
        jij de cirkel van hebt is ontstaan uit de ervaring     van een vorm wel de belangrijkste stap.
        dat als je een lijn zet op papier dat je er niet aan
        ontkomt dat zo’n lijn altijd een monumentale           Tussen twee materialen
        vorm veroorzaakt op het papier en dat zo’n             tussen vlak en lijn
        monumentale vorm en die lijn in geen enkele
        relatie staat tot het papier.                          Maria van Elk, 19 november 1979

                                                           118
   117   118   119   120   121   122   123   124   125   126   127