Page 120 - De Jaren 70 - ABC van het materiaal
P. 120

waarvan ik achteraf denk: ja, dat is heel tijdloos. Zodra je   zwarte oliepastel: Deze elkaar completerende ‘nullijnen’
        je stemmingen eruit haalt, houd je iets over dat stabieler is   zijn dus niet aangegeven, maar ontstaan uit het materiaal.
        en minder onderhevig aan tijdelijke voorkeuren.”       Doordat de diepte van de plooi-inslag geleidelijk afneemt
        Langzaam, stap voor stap voltrok zich deze             tot niets, wordt het oppervlak naar evenredigheid groter.
        atelierrevolutie. In 1974 doet het oliepastel zijn intrede.   Daarmee zet zich een spel in beweging van een vergroting
        Letterlijk overheerst het de potloodlijn. In Van Elks eigen   die een verkleining tot gevolg heeft; een maatritmiek
        handschrift, de heen en weer krassende beweging waarop   rond de diagonalen die, hoewel het ‘toevallige’ restlijnen
        ook de tijdtekeningen zich baseerden, brengt ze met wit   zijn, hier juist fungeren als de stabiele constanten.
        oliepastel een dikke baan aan op het blad.             Een omgekeerde logica. Het werk zit vol met dit soort
        Lijn op en onder heet deze serie. De potloodlijn wordt cru   paradoxen. Ze zijn ook zichtbaar in het twee-lagenvierkant
        afgesneden door het pastel en kan een eind verder weer   waarbij het uitgevouwen, onbewerkte canvasvlak in het
        opduiken.                                              zwarte oliepastel immers het eerste-fase-restant is in het
        Sensationeel is datzelfde jaar de ontdekking dat een   vierkant van de tweede fase.
        krassende beweging op een papier waar een kaartje      Het lijkt een abstract verhaal. Van intellectuelen
        onderligt, de vorm van dat kaartje aangeeft zonder dat   huize hoeft men echter niet te komen, bij een eerste
        het getekend is. Ieder kind heeft dat al eens uitgevonden,   aanblik raakt men al gefascineerd door deze geestige
        meestal met een munt. Maar voor een filosoof die al maar   tegenstrijdigheden.
        bezig is met begrenzingen betekent dit een reeks van   Het laatste werk, een canvas driehoek met een basis
        consequenties. Want het is zo’n wonderlijke paradoxale   van vijf meter, is het meest recente werk. De ene helft
        beweging: steeds van het vlak afgaan en er weer        volgetekend met geel, de andere met blauw oliepastel,
        opkomen en daarmee de kaders zowel ontkennen als       Driehoek gevouwen tot driehoek, waarvan een driehoekig
        onderstrepen.                                          deel is ingenomen. De uitgevouwen toestand hangt er
        Het potlood maakt dan steeds wat je een luchtsprong zou   ook. Driehoek uitgevouwen tot driehoek. “Van alle vormen
        kunnen noemen. Dat gegeven pikte Van Elk er later uit.   waarbij men oppervlak of de materie inneemt verandert
        Ze blies het op tot een canvas van 140 x 140 cm waarin   de vorm”, constateert Van Elk. “Maar toen ik in deze
        ze een flinke horizontale vouw legde. Aan de rechter kant   driehoek een vouw legde, en eerst had ik dat nog niet
        een kleinere inslag dan aan de linker kant, waardoor de   zo in de gaten, toen bleek, nadat hij was opengevallen,
        vierkante vorm verloren gaat. Deze herstelde ze, met   dat ik exact dezelfde driehoek had, maar dan omgeklapt.
        inbegrip van de vouw en tekende het nieuwe vierkant vol   Dat was een ontzettend spannende ontdekking Dat is
        met oliepastel. Zwart (Dit oliepastel is een niet-glanzend   iets, nou ja, dat had ik niet kunnen bedenken. Daar kom
        willig krijt. Het lijkt op olieverf, maar versmelt niet, zodat   je toch alleen maar achter doordat je ermee bezig bent.
        de drukkende handbeweging erin geboetseerd lijkt).     Indertijd had ik daar al een vermoeden van, dat als ik me
        Als de plooi weer opengelegd wordt, doorbreekt hij als   concentreerde op de dingen waar ik mee bezig was, er
        een niet behandeld blind vlak het zwart en laat met zijn   een ongelofelijke rijkdom in zat, waar ik steeds mee verder
        toegevoegde oppervlak het vierkant barsten. Het onderste   zou kunnen. Als ik de tijd er maar voor heb.
        deel maakt een zwenking naar rechts en hangt definitief   Tentoonstellingen en mensen om me heen, daar word ik
        uit het lood.                                          ontzettend door afgeleid. Ik functioneer het beste als ik
        Een veel verdergaande vergroting resulteert in 1977 in   met rust gelaten word en alleen op mijn atelier zit. Dat
        een monumentaal vijfluik dat een hoogtepunt is van de   vind ik het grootste avontuur. En dan heb ik het gevoel
        tentoonstelling. De vouw blijft hier dicht. Lopend van   dat de zaken verdergaan. Daar kan ik opgewonden van
        het nulpunt in de linkerbovenhoek, diagonaal over de   worden. Dan ben ik goed met kunst bezig”.
        vijf delen naar de rechterbenedenhoek, vertoont hij zich   Over dat laatste is mijns inziens geen vergissing mogelijk.
        als een witte en zeer zwarte lijn in het met oliepastel
        bedekte canvas. De witte is geen getekende lijn, maar een   Tineke Reijnders, 27 maart 1981
        fractie van het onbeschilderde canvas in de luwte van de
        plooiverdikking, daar waar het oliepastel niet gepakt heeft.
        De rugzijde van de vouw pakt bij frottage juist extra hét

                                                           116
   115   116   117   118   119   120   121   122   123   124   125