Page 16 - Emaille & Meer
P. 16

Lieve Coosje,


        hierbij stuur ik je 3 modellen van de litho.
        De modellen zijn gemaakt met oliepastel. Ik heb drie papiersoorten geprobeerd.
        NR. 1 papier ga ik gebruiken.
        Dus geen transparant soort. (is niet stevig genoeg).
        De oplage van de litho is 200 exemplaren.
        Iedere litho wordt met de hand gevouwen.
        Dus de vouw is niet berekend, wel gepland.
        Het is een geometrische vouw, dus geen kreukel.
        De laatste fase van vouwen geeft als eindresultaat een nogal architectonisch beeld


        Gegevens over de litho:


        a. papier glad 50 x50 cm.
        b. eerste druk. Een vouw in papier, cirkel rood,
           ingepoederd met brons, papier glad.
           2-3 vouwen in papier haaks op de eerste vouw
        c. cirkel in blauw gedrukt, gepoederd met zilver
           daarna papier weer recht/glad
        d. papier 3-4 vouwen weer haaks enigszins diagonaal op de vouwen in c.
           Dan een soort V vouw haaks op de andere vouwen
           Dan cirkel geel gedrukt met goud gepoederd


        Dit is de definitieve vorm. Dan is de maat 25 x 32 cm. Dat is de maat van de doos.
        De vouwen zijn zo gemaakt dat het werk in verschillende stadia gehangen kan worden open of
        gesloten of ertussen in.
        De titel is Overdruk waar je in het Nederlands meerdere betekenissen mee kunt ondervangen zowel
        uiterlijk, het proces als figuurlijk verwijzend.


        Het een is net zo waar als het andere.


        Een goede Engelse titel heb ik nog niet


        Het gebruik van brons, zilver, en goud heeft geen mystieke of alchemistische bedoeling maar een
        ironische, die te maken heeft met de druk die zo langzamerhand op het kunstenaarschap is ontstaan,
        waarbij allerlei primaire waarden (dat zijn de primaire kleuren) bedekt raken met glitter en goud.
        Brons, zilver en goud zijn de hiërarchische vertaling van de prestaties die geleverd worden.


        In de litho blijft de bronzen cirkel het meest intact als je het vel papier helemaal glad ophangt. In
        de laatste fase wanneer de litho het meest gevouwen is en bijna een object zie je de cirkel in goud
        geheel ongeschonden maar eigenlijk door de meeste vouwen het ergst verbrokkeld.


        Verder vind ik het wel spannend dat de litho er een beetje uitziet als de kubistische architectuur uit de
        10e jaren.
        Met dit werk ondervang ik een hoop beperkingen en mogelijkheden, a. de afmeting het is groot en
        klein tegelijk, b. de herhaling, toch 200 maar verschillend etc.

                                                            14
   11   12   13   14   15   16   17   18   19   20   21