Page 21 - Emaille & Meer
P. 21

Kopshout (1986) - Houtdruk




                                  Elk, Maria van 1943
                                  Amsterdam


                                  Maria van Elk werd in de jaren zestig opgeleid aan de
                                  afdeling Vrije Schilderkunst van de Academie Minerva in
                                  Groningen. Vanaf het begin van de jaren zeventig legde ze
                                  zich toe op de fundamentele teken- en schilder kunst. Van
                                  Elks tekeningen en schilderijen uit deze periode verwijzen
                                  niet naar iets bui ten het werk, maar zijn de directe
                                  neerslag van de handeling die speciaal met het oog op de
                                  eigenschappen van het materiaal wordt gestuurd.
                                  Zo waren op de overzichtstentoonstelling Maria van Elk.
                                  Tekenen, 1973-1980 (Stedelijk Museum Amsterdam)
                                  tekeningen te zien, waarin de hardheidsgraad van het
                                  potlood, het mengen van potlood, houtskool en wit krijt
                                  of het kreuken en vouwen van het pa pier een belangrijke
                                  rol spelen. In veel geval len is het uiteindelijke resultaat
                                  onvoorspelbaar, want er werd slechts tot op zekere
                                  hoogte controle uitgeoefend op het tekenproces. Het zijn
                                  meestal slechts enkele minimale lijnen die het beeldvlak
                                  vullen.
                                  In de periode 1980-1986 gaat zij zich meer bezig houden
                                  met mengen van kleuren en niet-kleuren, in de serie
                                  ‘doorkruisingen’. Hij het kruisen van banen, die getekend
                                  zijn met oliepastel, wordt duidelijk hoe de ene kleur de
                                  andere visueel domineert.
                                  In 1986 kwamen Kopshout en Langshout tot stand. Deze
                                  houtdrukken zijn gebaseerd op hel idee van kops en langs
                                  gezaagd hout: het hout dat in dwarsrichting gezaagd is
                                  laat een andere tekening zien dan het in lengte richting
                                  gezaagde hout. Ook hier staan de fy sieke eigenschappen
                                  van het materiaal cen traal, in dit geval de grove tekening
                                  van de jaarringen die de ‘geschiedenis’ van een boom in
                                  zich dragen. Zoals timmermansgereedschap, elastiekjes,
                                  linialen en dergelijke, op spijkers aan de wand hangt, zo
                                  hangen de vier delen van Kopshout achter elkaar op een
                                  gemeenschappelijk balanspunt. In vergelij king met Van
                                  Elks ingehouden rigoureuze werk uit vroeger jaren, heeft
                                  Kopshout een meer ongedwongen, haast frivool karakter.
                                  Naast haar werk als beeldend kunstenares, werkt Van Elk
                                  aan de AKI in Enschede.


                                  Leontine Coelewij
                                  uit: Catalogus Rijksdienst B.K., aankopen 1987 (p. 71)

                                                                19
   16   17   18   19   20   21   22   23   24   25   26