Page 9 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 9
Voorwoord Preface
Dit boek is een vervolg op de eerdere publicaties waarin This book is a sequel to earlier publications in which
Maria van Elk een nauwgezet overzicht geeft van haar Maria van Elk gives a meticulous overview
kunstenaarschap. Haar kunstenaarschap reikt verder of her artistry. Her artistry reaches beyond pencil,
dan potlood, verf, papier, doek en andere media; het paint, paper, canvas and other media; it is for her most
is voor haar vooral een levenshouding. Van Elk’s werk importantly an attitude of life. Maria van Elks’ work is
wordt echter niet getekend door het leven, het wordt not drawn by life though, it is shaped from an intrinsic
vormgegeven vanuit een intrinsieke overtuiging waarin conviction in which art is a focal point. It transcends
kunst centraal staat. Het ontstijgt de dagelijkse realiteit, the daily reality, and is averse to fiction or to other
en is wars van fictie of andere lyrische verbeelding. Haar lyrical imagination. Her drawings, pastels, paintings and
tekeningen, pastels, schilderijen en andere uitingen other expressions are mainly about the materials and
gaan vooral over de materialen en technieken zelf en techniques themselves and the consequences of the
de gevolgen van de handelingen die voortkomen uit het actions that arise from the use of them.
gebruik er van.
Dit komt al heel duidelijk tot uitdrukking in het boek This is expressed especially clearly in the book that Maria
dat ze samen met kunsthistorica, curator en schrijver van Elk published in 1980 in collaboration with the art
Coosje van Bruggen in 1980 publiceerde: Maria van historian, curator and writer Coosje van Bruggen: Maria
Elk: tekenen 1973 - 1980. Ieder afgebeeld werk (of serie van Elk, tekenen 1973 - 1980.
van werken) is voorzien van een feitelijke beschrijving Each depicted work (or series of works) is featured with a
van het werkproces dat leidt tot het zichtbare resultaat. factual description of the working process that led to the
Bijvoorbeeld: “Een lijn als langwerpige vorm is gedeeltelijk visible results. For instance, “A line as elongated shape is
overlopend, vertikaal gedraaid gespiegeld.” Handeling partially overflowing, mirrored vertically rotated”. Action
en vorm vallen samen in deze teksten, die door van Elk and form coincide in these texts, that are praised by Van
worden geprezen als voortkomend uit “een taalopvatting Elk as arising from “ A conception of language that runs
die parallel loopt met het beeld”. Zo gezien kan Maria parallel to the image”. Seen like that Maria van Elks’ work
van Elk’s werk op haar beurt worden bestempeld als could in turn be labelled as an artistic concept (or even
een kunstopvatting (of misschien wel beter: een wijze better: her way of acting) that runs parallel to the image.
van handelen) die parallel loopt met het beeld. In haar In her later works the titles are the texts that run parallel
latere werken zijn de titels teksten die parallel lopen aan to her work. See for instance: “first blue and white,
de werken. Zie bijvoorbeeld: “eerst blauw en wit, dan then black over blue, then white over black and white”
zwart over blauw, dan wit over zwart en wit” (Wisselen (Wisselen van Kleur, 1983) in which the aspect of time
van kleur,1983) waarin het aspect tijd ook zichtbaar also becomes visible by the description of the succession
wordt door de beschrijving van de opeenvolging van of the different actions. The arsenal of resources, forms
verschillende handelingen. Het arsenaal aan middelen, and actions is limited, the possibilities for elaboration
vormen en handelingen is beperkt, de mogelijkheden seem almost unlimited for Maria van Elk.
voor uitwerking lijken voor Maria van Elk welhaast
eindeloos.
Maria van Elk’s werk is gefundeerd in een minimalistische Maria van Elks’ work is embedded in minimalistic
traditie van kunstenaars als Sol Lewitt en Donald Judd traditions of artists as Sol Lewitt and Donald Judd from
vanaf de late jaren 1960. Onder het credo “What you see the late sixties. Under the credo “What you see is what
is wat you see” vervaardigden deze kunstenaars werken you see” these artists produced works that did refer to
die naar niets anders verwezen dan naar zichzelf, zonder nothing but themselves, without adding any substantive
dat er enige inhoudelijke betekenis aan werd toegevoegd. meaning to it. Van Elks’ work reaches further. She
Van Elk’s werk reikt verder. Zij onderzoekt speels en examines playfully and inexhaustibly the possibilities of
onuitputtelijk de mogelijkheden van het materiaal the material with she uses. For instance, the hardness of
waarmee ze werkt. Zo is bijvoorbeeld de hardheid van het the pencil or the visual consequences of deforming and
potlood een onderwerp van studie of de visuele gevolgen then reforming the support of a work (folding paper and
van het deformeren en het vervolgens reformeren van canvas) are subjects of study. These formal experiments
de drager van een werk (vouwen van papier en canvas). form at the same time the content of the work, a
Deze materiële en formele experimenten vormen figuration arising from the material used by her.
tegelijkertijd de inhoud van het werk, een figuratie die
voortkomt uit het door haar gehanteerde materiaal.
1