Page 180 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 180

Rijksaankopen 1985                                Governmental purchases 1985

        Maria van Elk, Amsterdam                               Maria van Elk, Amsterdam
        Studies - Wisselen van kleur, 1984-1985                Studies Changing of Colour, 1984-1985
        Oliepasteltekeningen op papier, oplage 30, gesigneerd en   oil pastel on paper, edition of 30, signed and numbered
        genummerd

        Vanaf 1975 werkt Maria van Elk met oliepastel.         From 1975 on Maria van Elk works with oil pastel.
        Aanvankelijk werd het alleen afdekkend gebruikt, maar   Originally it was only used as a covering, but gradually
        geleidelijk ging de kleurwaarde en de verhouding tussen   the value of the colour and the relation between the
        verschillende kleuren een grotere plaats innemen. Zij   colours became more important. In her research she
        hield zich in haar onderzoek bezig met de wijze waarop   was occupied with the way in which the act of drawing
        de tekenhandeling de kleur- en toonwaarde beïnvloedt.   influences the colour- and tone value. When a white
        Wanneer een witte baan diagonaal over een zwarte       track is drawn diagonally across a black one, the white
        getekend wordt, neemt het witte oliekrijt gedeeltes van   oil pastel takes part of the underlying black with it in the
        het onderliggende zwart mee in de beweging en brengt   movement and also brings it partially back. This way
        ze gedeeltelijk ook weer terug. Zo ontstaat een door   a tone arises caused by the movement, a mixing. In a
        de beweging veroorzaakte toon, een vermenging. In      series of diagonal crossings she applied this principle
        een reeks diagonale kruisen paste zij dit principe toe   to a number of basic colours, black, white, yellow, blue
        op een aantal basiskleuren, zwart, wit, geel, blauw en   and red. To combine this overlap of colours in a form she
        rood. Om deze overlappingen van kleuren in een vorm te   ended up at a diamond shape, divided in segments of
        kunnen combineren kwam zij terecht bij de ruitvorm, in   different colour which penetrate each other.
        segmenten van verschillende kleur opgedeeld, die elkaar
        doordringen.
        In het boek Studies, Wisselen van kleur doet zij verslag   In the book Studies, Changing of Colour she reports of
        van deze onderzoeksfase gedurende het jaar 1984.       this phase in her research during 1984. It is some sort of
        Het is een soort ’Liber Veritatis’, een rechtvaardiging   “Liber Veritatis”, a justification afterwards of the different
        achteraf van de verschillende ontwikkelingsfasen in haar   developmental phases in her work. The diamond shape is
        werk. De ruitvorm is een consequentie van de diagonale   the consequence of the diagonal movement of the hand
        beweging van de hand en is tevens een vorm die         and is also a form that is suspending. Van Elk first covers
        zwevend is. Van Elk bedekt eerst de helft van de ruit met   half of the diamond shape with a certain colour: next the
        een bepaalde kleur: vervolgens de andere helft of een   other half or part of it. Then she turns the paper a quarter
        gedeelte daarvan. Dan draait ze het papier een kwartslag   turn and treats again half of the diamond with one of the
        en behandelt weer een helft van de ruit met een van de   two colours used or with another colour. The result is that
        twee gebruikte of een andere kleur. Het resultaat is dat de   the diamond is divided into four segments of different
        ruit opgedeeld raakt in vier segmenten van verschillende   colour or tone. Certain colours try to give their colour to
        kleur of toon. Sommige segmenten trachten hun kleur    the adjacent segment. The method is an intermediate
        aan het belendende segment te geven. De methode is     form of drawing and painting. The chalk of a certain
        een tussenvorm van tekenen en schilderen.              colour brings about an interaction between two other
        Het krijt van een bepaalde kleur brengt een interactie   colours and enters in a symbiosis with it. The action is the
        tot stand tussen twee andere kleuren en gaat er een    starting point and remains visible.
        symbiose mee aan. De handeling is het uitgangspunt en
        blijft zichtbaar.
        Men kan de werkwijze beschouwen als een zeer           One can consider this way of working as a very stylized
        gestileerde vorm van ‘action painting’. De snelheid    form of “action painting”. The speed of the action is in a
        van de handeling staat enigszins in tegenstelling met   way in contradiction with the geometrical framework.
        het geometrisch kader. Snelheid van werken wordt       Speed of action is generally associated with concepts
        meestal geassocieerd met begrippen als expressiviteit   such as expressiveness and spontaneity of feeling. Van
        en spontaniteit van gevoel. Van Elks gebaar onderwerpt   Elks gesture submits itself voluntarily to controllability and
        zich vrijwillig aan controleerbaarheid en discipline. Het   discipline. The work aims at the cancelling of opposite
        werk beoogt het opheffen van tegengestelde waarden,    values, the bringing in harmony of contrasts. In this work
        het in harmonie brengen van contrasten. In dit werk is   the movement is as well a methodical as a aesthetic
        de beweging zowel een methodisch als een esthetisch    principle.
        principe.

        Tom Lenders, 1985                                      Tom Lenders, 1985



                         Rijksaankopen 1985                                 Governmental Purchases 1985
          aankoop Schetsboek Studies - Wisselen van kleur (1984-85)   purchase Schetsboek Studies - Wisselen van kleur (1984-85)
                            editie 25 van 30                                      edition 25 van 30
         tekst Tom Lenders | blz. 87 | afbeelding linker kolom pagina 171  text Tom Lenders | p. 87 | image left column page 171

                                                           172
   175   176   177   178   179   180   181   182   183   184   185