Page 180 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 180
Rijksaankopen 1985 Governmental purchases 1985
Maria van Elk, Amsterdam Maria van Elk, Amsterdam
Studies - Wisselen van kleur, 1984-1985 Studies Changing of Colour, 1984-1985
Oliepasteltekeningen op papier, oplage 30, gesigneerd en oil pastel on paper, edition of 30, signed and numbered
genummerd
Vanaf 1975 werkt Maria van Elk met oliepastel. From 1975 on Maria van Elk works with oil pastel.
Aanvankelijk werd het alleen afdekkend gebruikt, maar Originally it was only used as a covering, but gradually
geleidelijk ging de kleurwaarde en de verhouding tussen the value of the colour and the relation between the
verschillende kleuren een grotere plaats innemen. Zij colours became more important. In her research she
hield zich in haar onderzoek bezig met de wijze waarop was occupied with the way in which the act of drawing
de tekenhandeling de kleur- en toonwaarde beïnvloedt. influences the colour- and tone value. When a white
Wanneer een witte baan diagonaal over een zwarte track is drawn diagonally across a black one, the white
getekend wordt, neemt het witte oliekrijt gedeeltes van oil pastel takes part of the underlying black with it in the
het onderliggende zwart mee in de beweging en brengt movement and also brings it partially back. This way
ze gedeeltelijk ook weer terug. Zo ontstaat een door a tone arises caused by the movement, a mixing. In a
de beweging veroorzaakte toon, een vermenging. In series of diagonal crossings she applied this principle
een reeks diagonale kruisen paste zij dit principe toe to a number of basic colours, black, white, yellow, blue
op een aantal basiskleuren, zwart, wit, geel, blauw en and red. To combine this overlap of colours in a form she
rood. Om deze overlappingen van kleuren in een vorm te ended up at a diamond shape, divided in segments of
kunnen combineren kwam zij terecht bij de ruitvorm, in different colour which penetrate each other.
segmenten van verschillende kleur opgedeeld, die elkaar
doordringen.
In het boek Studies, Wisselen van kleur doet zij verslag In the book Studies, Changing of Colour she reports of
van deze onderzoeksfase gedurende het jaar 1984. this phase in her research during 1984. It is some sort of
Het is een soort ’Liber Veritatis’, een rechtvaardiging “Liber Veritatis”, a justification afterwards of the different
achteraf van de verschillende ontwikkelingsfasen in haar developmental phases in her work. The diamond shape is
werk. De ruitvorm is een consequentie van de diagonale the consequence of the diagonal movement of the hand
beweging van de hand en is tevens een vorm die and is also a form that is suspending. Van Elk first covers
zwevend is. Van Elk bedekt eerst de helft van de ruit met half of the diamond shape with a certain colour: next the
een bepaalde kleur: vervolgens de andere helft of een other half or part of it. Then she turns the paper a quarter
gedeelte daarvan. Dan draait ze het papier een kwartslag turn and treats again half of the diamond with one of the
en behandelt weer een helft van de ruit met een van de two colours used or with another colour. The result is that
twee gebruikte of een andere kleur. Het resultaat is dat de the diamond is divided into four segments of different
ruit opgedeeld raakt in vier segmenten van verschillende colour or tone. Certain colours try to give their colour to
kleur of toon. Sommige segmenten trachten hun kleur the adjacent segment. The method is an intermediate
aan het belendende segment te geven. De methode is form of drawing and painting. The chalk of a certain
een tussenvorm van tekenen en schilderen. colour brings about an interaction between two other
Het krijt van een bepaalde kleur brengt een interactie colours and enters in a symbiosis with it. The action is the
tot stand tussen twee andere kleuren en gaat er een starting point and remains visible.
symbiose mee aan. De handeling is het uitgangspunt en
blijft zichtbaar.
Men kan de werkwijze beschouwen als een zeer One can consider this way of working as a very stylized
gestileerde vorm van ‘action painting’. De snelheid form of “action painting”. The speed of the action is in a
van de handeling staat enigszins in tegenstelling met way in contradiction with the geometrical framework.
het geometrisch kader. Snelheid van werken wordt Speed of action is generally associated with concepts
meestal geassocieerd met begrippen als expressiviteit such as expressiveness and spontaneity of feeling. Van
en spontaniteit van gevoel. Van Elks gebaar onderwerpt Elks gesture submits itself voluntarily to controllability and
zich vrijwillig aan controleerbaarheid en discipline. Het discipline. The work aims at the cancelling of opposite
werk beoogt het opheffen van tegengestelde waarden, values, the bringing in harmony of contrasts. In this work
het in harmonie brengen van contrasten. In dit werk is the movement is as well a methodical as a aesthetic
de beweging zowel een methodisch als een esthetisch principle.
principe.
Tom Lenders, 1985 Tom Lenders, 1985
Rijksaankopen 1985 Governmental Purchases 1985
aankoop Schetsboek Studies - Wisselen van kleur (1984-85) purchase Schetsboek Studies - Wisselen van kleur (1984-85)
editie 25 van 30 edition 25 van 30
tekst Tom Lenders | blz. 87 | afbeelding linker kolom pagina 171 text Tom Lenders | p. 87 | image left column page 171
172