Page 195 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 195
Los Angeles, 14/2/1985 Los Angeles, 2/14/1985
Maria, Maria,
Ik schrijf je uit Los Angeles, de Olympische stad van 1984 I wish you from Los Angeles ,the Olympic city of 1984 ,
die van deze officiële status is teruggekeerd naar zijn which from its official status has returned to the normal laid-
normale relaxte zelf. back self.
In de stad zijn een aantal tekenen van de Spelen nog In the city-scape some signs of the Games are still visible,
steeds zichtbaar, zoals hier en daar een affiche, souvenirs such as a poster here and there , some leftover souvenirs
in de winkels op het vliegveld, en de 25 voet hoge bronzen in the airline terminal gift shops,and the 25 foot tall bronze
“Olympische Poort” ontworpen door Robert Graham, die ‘ Olympics Gateway ‘ by Robert Graham still controversial
nog steeds omstreden is, maar niet langer in het middelpunt but no longer in the spotlight.
van de belangstelling staat.
Deze triomfboog, die op de as van de toegang tot het This triumphal arch, located on the axis of the entrance to
Colosseum staat in het tentoonstellingspark, was uitermate the Colosseum in Exposition Park, lent itself splendidly to
geschikt als onderdoorgang voor de fakkeldrager tijdens de being traversed by a runner carrying the symbolic torch
openingsceremonie van de Spelen. during the opening of the Games.
Op deze triomfboog heeft Graham twee naakte, 6 voet On top of the gate Graham placed two naked figures about
hoge, figuren geplaatst gemodelleerd naar een mannelijke six feet tall ,modelled after a male water polo player and a
waterpolospeler en een vrouwelijke ver-springster die aan female long-jumper,who both competed in the ‘84 Games.
deze Spelen deelnamen.
Helaas zijn deze twee beelden, die het Olympisch ideaal van Unfortunately those sculptures, representing the Olympic
schoonheid en kracht voorstellen, zonder hoofd, waardoor ideal of beauty and strength, are headless, claiming
ze al vroegtijdig lijken aanspraak te maken op de “oudheid” antiquity before their time. In contrast to Graham’s Gateway,
In tegenstelling tot Graham’s boog heb jij, Maria, het Maria, you downplay the Olympic ideal by undercutting its
olympisch ideaal gebagatelliseerd door zijn perfectie en zijn perfection, and hierarchical system.
hiërarchische systeem te ondermijnen.
De titel “overdruk” is in het Nederlands een woordspeling; The title “Overdruk” in Dutch is a pun; it has the double
het heeft de dubbele betekenis van “er bovenop drukken” meaning of “printing over” and “pressing too much”,
en “te zwaar afdrukken”, dus drukken over de limiet heen. pushing beyond limits. You wrote me that the three circles
Jij hebt me geschreven dat de drie primaire kleuren rood, in primary colours red, blue and yellow, are overprinted
blauw en geel zijn bedrukt met respectievelijk brons-, with respectively, bronze, metal and gold powder; that is,
metaal- en goudpoeder; of wel de essentiële waarden van the essential values of Mondrian which you believe in, are
Mondriaan, waar jij in gelooft, zijn bedrukt glitter en goud. covered with glitter and gold.
Brons, zilver en goud symboliseren voor jou niet alleen Bronze, silver and gold symbolise to you not only the
de druk waaronder de atleten met elkaar wedijveren in de “pressure” the athletes competing in the Olympics undergo,
Olympische Spelen, maar ook de druk die op de kunstenaar but also the coercion placed upon the artists.
wordt uitgeoefend.
Ik denk dat het zo is dat zowel de kunstenaars als de atleten I guess it’s true that the artists as well as athletes start
proberen hun doel te bereiken als een eindpunt op zichzelf, out trying to achieve their goal as an end in itself, but the
maar dat de druk van het economische systeem waarin ze pressure of the economic system in which they have to
moeten functioneren hun houding beïnvloed. Soms worden function influences their attitudes; sometimes they fall victim
ze er het slachtoffer van, maar soms ook niet. to it, sometimes not.
Ik hou van de manier waarop jij het hiërarchische aspect I like the way you level the hierarchical set up of prizes.
van prijzen nivelleert. De drie cirkels zijn over de stadia The three circles are printed over three stages of folding
van handmatig vouwen gedrukt. De bronzen cirkel is het (by hand). The bronze circle is most intact when the paper
meest intact wanneer het papier wordt ontvouwen tot zijn is folded out into the original size. When the paper is most
oorspronkelijke vorm. Wanneer het papier in de meest folded, and most object like, the circle in gold is complete
opgevouwen staat is, en dus het meest lijkt op een object, but most broken by folds, a simultaneous representation of
is de cirkel in goud intact, maar ook het meest gebroken the perfect and the imperfect.
door de vouwen; een gelijktijdige voorstelling van het
perfecte en het imperfecte.
Omdat de afdruk het drukproces laat zien wordt het That the print shows the facts of its making offsets
formalistische effect tenietgedaan waardoor de druk niet a formalistic effect preventing it from being merely a
meer alleen een decoratie is. decorative commodity.
Blijkbaar geef je niet toe aan de onvolledigheid, corruptie, Apparently you do not give in to the incompleteness,
onzekerheid en stress van nu, maar ga je door met het corruption, uncertainty and stress of today, but continue to
zoeken naar mogelijkheden om weer de scherven van de search for ways to glue together the pieces of the broken
gebroken spiegel te lijmen op een manier waar we nog mirror in a form we can still enjoy!
steeds van kunnen genieten.
Coosje Coosje
187