Page 161 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 161
Maria van Elk en de essentie van een lijn Maria van Elk and the Essence of a Line
Zoals in de muziek het wezen van een toon wordt As in music the essence of tone is investigated, so in
onderzocht, zo kan in de beeldende kunst op zoek gegaan visual art one can look for the essence of the line. The
worden naar de essentie van een lijn. De tekenares Maria artist Maria van Elk works that way. Part of this process
van Elk is op die manier bezig. Een deel van dat proces is shown in a catalogue of her work between 1977 and
wordt getoond in een catalogus van haar werk tussen 1980. The follow up is shown in “De Kunstzaal”.
1973 en 1980. Het vervolg hangt in De Kunstzaal.
In de catalogus wordt elk lijntje nauwkeurig beredeneerd. In the catalogue each line is carefully reasoned. I have
Ik moet zeggen dat het geheel nogal theoretisch to say, the whole comes across rather theoretical. On
overkomt. Op het eerste gezicht is dat met de op hun first sight this is true also for the on one point standing
punt staande vierkanten in De Kunstzaal ook het geval. squares in “De Kunstzaal”. Each square is divided in four
Elk vierkant is verdeeld in vier gelijke vierkantjes. Daarin equal squares. All happens within this with paint and
speelt het zich af, in verf en krijt. chalk. Everything Maria van Elk does is systematic. A bit
Maria van Elk doet alles heel systematisch. Een beetje minimal perhaps. But doesn’t the master shows herself in
minimaal misschien. Maar toont de meester zich niet in the restriction?
de beperking?
Een groot aantal mogelijkheid wordt zorgvuldig afgetast. A large number of possibilities is searched carefully. The
Het resultaat is strak en schematisch, geleid en beheerst, result is rigorous and systematic, guided and controlled,
ontdaan van emoties. Hoewel het spelen met kleur toch stripped of emotions. Although toying with colour does
een lichte weemoed naar romantiek verraadt. Deze betray a slight nostalgia for romance. This work is made
werkstukken zijn in series gemaakt en vertonen per in series and shows per part a modification and in the
onderdeel een wijziging en over de hele serie heen een whole series a development in which all possibilities are
verloop, waarin alle mogelijkheden zijn afgetast. gone through.
Dit werken eist een behoorlijke discipline. Het dwingt This way of working demands an appropriate discipline
ook tot concentratie, die nodig is om de diepere Off also compels to a concentration that is necessary to
bewustzijnslagen aan het werk te zetten. Daarmee put to work the deeper layers of consciousness. With that
ontstijgt dit werk aan het mathematische keurslijf en this work surpasses the mathematical straitjacket and
maakt, dat je er onderweg nog over loopt na te denken. makes you think about it afterwards while walking.
tekst Johan Pameyer (J.M.P.), text Johan Pameyer (J.M.P.)
Tubantia-Hengelo’s Dagblad, 19 mei 1984 Newspaper Tubantia-Hengelo’s Dagblad, May 19th,1984
pagina 150-151 page 150-151
Recensies Eerst zwart, dan wit, expositie De Kunstzaal, Hengelo Reviews First black, then white, exhibition De Kunstzaal, Hengelo
links left
Tubantia|Hengelo's Dagblad (19 mei 1984) Tubantia|Hengelo's Dagblad (Mayi 19th, 1984)
rechts right
Twentse Courant (2 mei 1984) Twentse Courant (May 2nd,1984)
153