Page 66 - De Jaren 70 - ABC van het materiaal
P. 66
Lithograaf Freek Kuin was in 1980 nauw betrokken bij het drukken van het boek tekenen 1973 – 1980.
Een van de grote uitdagingen waar hij zich toen voor geplaatst zag was het drukklaar maken van de
reproducties van de Topologische Symmetrieën.
‘Wit papier met hele fijne draadjes, met nog fijnere zachte schaduwen en prachtig afgedrukt op
glanzend wit fotopapier.
Als de drukker dit in 1980 aanschouwt, volgt er een klein NJET. Ik wil wel maar technisch gesproken
bijna onmogelijk dit in rasterfotografie om te zetten.
Het beeld moet vrijstaand in zijn achtergrond staan, of bijna, maar de zogenaamde ‘voet’ van het
raster staat deze verfijning niet toe.
Als stagiaire zag ik dat de lithografen bij Johan Enschedé en Zn zo hun eigen potjes hadden. Geen
etiket erop van een bekend merk maar eigen stooksel waar geheime trucjes mee uitgevoerd werden.
Zo ook het vrijstaand maken met halftoonretouche op een rasternegatief. Normaal gesproken
gebruikte men rode aarde dat alles als een plak teer afdichtte, maar voor dit werk van Maria van Elk
werden witte handschoenen en babyhuidjes gevraagd.
De halftoonretouche moest 20 tot 30 keer zachtjes aangebracht worden met tussenpozen om te
drogen: alleen dan kon je een heel mooi zacht verloop krijgen in je rastertinten en schaduwen.
Oude tijden hoor, we doen dit nu in een handomdraai op de computer!’
boven
tekst Freek Kuin (2014)
onder
Topologische symmetrie (1976)
Tekening - inkt & draad | 50 x 50 cm
collectie Maria van Elk
62