Page 5 - De Jaren 70 - ABC van het materiaal
P. 5

Maria van Elk
                                                    De jaren zeventig




            De jaren zeventig begonnen voor Maria van Elk met een grote wending in
            haar werk; de uitbundige figuratie in textiel maakte plaats voor soberheid,
            introspectie en abstractie. Terwijl zij in sommige werken de eigenschappen van
            textiel liet meespelen, zoals in Twee rechte lijnen waarvan er een altijd krom
            is (1974), waarbij het zwarte canvas zó hangt dat de ene witte lijn recht en de
            ander gebogen is, richtte zij zich in deze tijd vooral op de tekenkunst. Ze testte
            de hardheid van het potlood, tekende een potloodlijn met wit krijt weg of liet de
            tekening bepalen door het vouwen of kreukelen van papier.


            In 1975-1976 maakte zij een serie Vijf                 nog belangrijker dan het uiteindelijke
            minuten tekenen; sommige ontstonden in  resultaat. Lichaam, beweging en tijd,
            het daglicht, andere ’s avonds laat bij het            waren belangrijke elementen in de
            licht van een lamp. Inkt, potlood, krijt en            performance kunst van die jaren. Zo
            houtskool waren de materialen waarmee                  herinneren de Vijf minuten tekenen
            Maria van Elk steeds vijf minuten                      bijvoorbeeld aan een Fluxus-performance
            tekende. Geen voorstelling, geen kleur,                als Zen for Head, waarbij Nam June
            alleen een handeling gedurende een van                 Paik zijn hoofd in een pot inkt doopte
            tevoren vastgestelde tijd. De tekening                 en daarmee een lange lijn zette op een
            toont de afdruk van het materiaal op                   vel papier. Met deze actie voerde Paik
            een vel papier. Een smalle baan van                    een instructie uit van La Monte Young
            dunne streepjes was het resultaat van vijf  Composition 1960 #10 to Bob Morris;
            minuten tekenen met Oost-Indische inkt,                “draw a straight line and follow it”.
            terwijl met houtskool in vijf minuten bijna
            het hele vel bedekt is met horizontale                 Maria van Elk wilde alle verhalen en alle
            strepen. Voor haar Vijf minuten tekenen                referenties naar een wereld buiten het
            stelde ze van tevoren de wekker. Ze                    kunstwerk overboord zetten. Zij streefde
            tekende vijf minuten en noteerde de                    ernaar om zo objectief mogelijke werken
            begin en eindtijd van het werk: “Als idee,             te maken. Zo zegt zij zelf: “(…) het
            als concept vond ik het spannend dat                   maken van kunst is volgens mij niets
            ieder materiaal zijn eigen tijd heeft, want            meer of minder dan het objectiveren,
            daar komt het dan eigenlijk op neer.”                  letterlijk tot object maken of ook op een
                                                                   afstand zetten van observaties. “Zij had
            Maria van Elk onderzocht in deze tijd                  behoefte aan beelden zonder bijklank
            de werking van materialen, enigszins                   of dubbele bodem. Toch was het niet
            vergelijkbaar met andere fundamentele                  voor niets dat zij vijf minuten tekeningen
            kunstenaars, zoals Robert Ryman of Rob                 maakte. Het waren korte momenten
            van Koningsbruggen. Maar ze voegde                     die zij, soms overdag, soms laat op de
            er ook een performatief element aan                    avond, vrij kon maken om zich te wijden
            toe. Het ging haar om het uitvoeren van                aan haar werk. Terwijl het draaiende
            een bepaalde eenvoudige handeling                      houden van een gezin met kinderen en
            gedurende een vooraf bepaalde tijd.                    het lesgeven aan een kunstacademie
            Misschien was die handeling, die                       ook veel tijd vroeg. Vijf minuten voor het
            beweging van de hand over het papier,                  experiment, voor het onderzoek.

                                                                 1
   1   2   3   4   5   6   7   8   9   10