Page 11 - De Jaren 70 - ABC van het materiaal
P. 11
Het Stedelijk werpt in Everyday, Someday and other stories (collectie 1950-1980) verder nieuw licht
op de ‘minimal gestures’ in de kunst: werk van Carl Andre, Robert Ryman, Maria van Elk, Jan Dibbets
en Jo Baer wordt gecombineerd met dat van Ganesh Haloi en Chavalit Soemprungsuk, die vanuit India
en Thailand niet snel tot de minimal art worden gerekend (19 februari 2022 - 31 december 2025).
Minimal gestures
In de jaren 1960 namen sommige kunstenaars
afstand van het idee dat kunst moet verwijzen
naar een externe werkelijkheid. Zij benadrukten
eigenschappen als eenvoud, harmonie en
serialiteit, en gebruikten in hun werk geometrisch-
abstracte vormen en sobere kleuren. Het ging
deze kunstenaars ook niet zozeer om het
tentoonspreiden van hun individuele handschrift:
hun werken lijken vaak op industrieel vervaardigde
producten. In deze zaal worden voorbeelden van
minimal art gepresenteerd, van onder anderen Carl
Andre, Jo Baer en Robert Ryman, en tevens van
kunstenaars die eveneens met minimale middelen
werkten maar niet tot die stroming behoorden,
zoals Maria van Elk en Chavalit Soemprungsuk.
linksboven
Zaaltekst Minimal Gestures
Stedelijk Museum Amsterdam 2022 | tekst Leontine Coelewij
rechtsboven
Zig-zag lijnen - lijnen wit diagonaal (1973)
Object - textiel | 69 x 71 cm
collectie Stedelijk Museum Amsterdam | foto Marijn ten Holt
onder
Zig-zag lijnen wit, zwart & wit (1973)
Object - textiel | 51 x 51 cm & 69 x 71 cm
rechts op de foto Robert Ryman - Oneida (1980), olieverf op doek
Zaalfoto Minimal Gestures | Stedelijk Museum Amsterdam 2022 | foto Maria van Elk
7