Page 33 - Emaille & Meer
P. 33

Was het werk tot 1980 voornamelijk uitgevoerd in de niet-kleuren wit, zwart en alle grijstinten die
            daar tussen liggen, na 1980 ging Van Elk zich meer bezig houden met het mengen van kleuren en
            niet-kleuren. In de serie Doorkruisingen liet zij, in oliepastel getekende, banen kruisen en maakte zo
            duidelijk hoe de ene kleur de andere visueel domineert.
            Deze aandacht voor de werking van kleuren, die in zekere zin verwant is aan de muurtekeningen
            van Sol Lewitt, komt eveneens tot uitdrukking in Balanspunten. Alle onderdelen van dit werk
            kregen eerst een witte of zwarte ondergrond. Daarover werden de kleuren aangebracht, maar op
            een zodanige wijze dat de ondergrond soms door de bovenlaag heen schemert. Met opzet liet Van
            Elk de vlakken niet egaal schuiten en sommige vlakken schilderde Van Elk zelfs met de hand. De
            tactiele, haast sensuele kwaliteit van het oppervlak is voor Van Elk veel belangrijker dan het streven
            naar industriële perfectie.


            De abstracte elementen waaruit Balanspunten is opgebouwd zijn alle terug te voeren op de
            basisvormen die Van Elks werk vanaf halverwege de jaren zeventig beheersen; de cirkel en
            de rechthoek. Deze geometrische vormen waren echter nooit een dwingend keurslijf, maar
            vertrekpunten voor nieuwe – toevallige - persoonlijke composities. Zo konden de contouren van
            een cirkel uiteen vallen in onderbroken lijnen, wanneer de cirkel op gevouwen papier was getekend
            en daarna weer werd ontvouwen. Deze vormen werden door Van Elk altijd opgevat als de concrete
            neerslag van een handeling, zonder te verwijzen naar iets dat zich buiten het beeld afspeelt. Dit
            werk was, zoals zij het zelf omschreef, ‘Schaal 1:1’. Het is wat je ziet; niets meer en niets minder.
            In Balanspunten zien we eveneens dat Van Elk is uitgegaan van de rechthoek en de cirkel. Maar nu
            heeft zij, meer dan voorheen, ruimte gelaten voor de associaties die deze vormen oproepen.
            In de context van de school, waar technisch en administratief onderwijs wordt gegeven, herkennen
            we in een rechthoekig vlak met kleine ronde gaten een ponskaart, in twee aaneengesloten cirkels
            het cijfer 8 en elders de letter D. Sommige vormen doen weer denken aan radertjes of mecano-
            onderdelen. Maar al herinneren de vormen ons soms sterk aan voorwerpen uit het dagelijks leven,
            Van Elk maakt nooit een afbeelding van een bestaand object. Haar werkwijze is veel meer te
            vergelijken met die van Claes Oldenburg, die alledaagse voorwerpen uit de werkelijkheid neemt, tot
            monumentale proporties opblaast en in onverwachte materialen uitvoert. Deze manipulatie van het
            formaat en de aandacht voor de materialiteit zijn eveneens typerend voor Van Elks Balanspunten.
            Ook in dit werk ‘klopt’ het materiaal niet - een kaartje dat met een touwtje aan een spijker hangt
            zou van papier moeten zijn en niet van geëmailleerd staal... Van Elk zet hiermee de kijker op het
            verkeerde been en brengt een zekere ironie in een ogenschijnlijk strenge abstracte compositie.
            Dit is overigens een duidelijke tendens in Van Elks werk van de laatste jaren. De strengheid,
            ingehoudenheid en rigorositeit is verminderd ten gunste van een zekere speelsheid, ironie en zelfs
            frivoliteit.
            Van Elk veroorlooft zich een veel grotere vrijheid, die leidt tot een grotere diversiteit aan kleuren,
            vormen, verwijzingen en associaties. Balanspunten is een markant punt in deze ontwikkeling.


            Leontine Coelewij
            Over werk in Groningen (school)
            1989






              ◄ Uitgevoerd werk, emaille | Verrijn Stuart School, Groningen(1988) | foto Ferry André de la Porte
                                                   zie tekst Leontine Coelewij

                                                                31
   28   29   30   31   32   33   34   35   36   37   38