Page 96 - De Jaren 80 - Deel I (1980-1984)
P. 96
Techniek van het tekenen Techniques of drawing
Evenals Yvonne Kracht gebruikte Maria van Elk de Like Yvonne Kracht, Maria van Elk used the folding of the
vouwbaarheid van de ondergrond waarop zij werkte om surface on which she worked to obtain visual effects. In
visuele effecten te verkrijgen. Bij het werk ‘verbroken the case of the work “broken surface” in the exhibition,
oppervlak’ in de tentoonstelling is dat canvas. In een lap that surface is canvas. In a piece of cloth, Van Elk placed
legde Van Elk een plooi en sneed hem vervolgens in de a fold and then cut it into the shape of a square. She then
vorm van een vierkant. Daarna bewerkte zij het gehele worked the entire square thickly with black chalk. Upon
vierkant dik met zwart krijt. Bij het ophangen van de lap hanging the cloth, it unfolds, and a triangular, untouched
ontvouwt deze zich, en een driehoekig, onaangetast middle section becomes visible. The square becomes
middendeel wordt zichtbaar. Het vierkant wordt distorted. This series of actions with the material
vervormd. Deze reeks handelingen met het materiaal produces a contrasting image that evokes associations
levert een contrastrijk beeld op dat associaties oproept with gravity (see image on page 85).
met zwaartekracht (zie afbeelding op pagina 85).
Techniek van het tekenen (p. 08, magazine, 1981) Technique of Drawing (p. 08, magazine, 1981)
uitgave van De Nederlandse Kunststichting edition of The Dutch Art Foundation
tekst Jetteke Bolten text Jetteke Bolten
88