Page 94 - De Jaren 70 - ABC van het materiaal
P. 94

Maria van Elk - steen en houtdruk
        Claes Oldenburg was bezig met het maken van een litho in mijn   Driedimensionaal zijn ook het tweetal houtdrukken, Kopshout
        drukkerij, Steendrukkerij Amsterdam. Het jaartal was ongeveer   en Langshout (1986). Vooral Kopshout was voor mij als drukker
        1980. Claes had een spijker op de lithosteen getekend;   een uitdaging.
        Braque’s Nail.                                         Visualiseer een schijf van een boom, ongeveer 9 cm dik en
                                                               60 cm diameter. De schijf is van een stam gehaald met een
        Maar dit gaat over Maria. Het bruggetje ontstond door de   kettingzaag waarbij de houthakker onverschillig was over het af
        echtgenote van Claes Oldenburg, Coosje van Bruggen, tevens   te drukken oppervlak. De schijf was niet overal even dik en er
        vriendin van Maria van Elk. Claes vertelde Maria over het   waren veel sporen van de zaag.
        bestaan van een geduldige drukker op de Lauriergracht.  En toch, na behandeling met schuurpapier en het handmatig
        En zo kwam het dat Maria van Elk aanbelde!             inkten en afdrukken van de schijf in vier verschillende
                                                               drukgangen en kleuren ontstond er iets. Na een ‘nabehandeling’
        Maria had een geweldig idee. Zij wilde een cirkelvormige   van Maria en hangend aan een spijker waarbij de zwaartekracht
        tekening maken op een lithosteen, de steen vervolgens in   de positie bepaald is het een tijdloos kunstwerk geworden.
        stukken breken en dan afdrukken.
        Zij kon toen nog niet weten dat het onderwerp van een   Langzamerhand ontstond er een heel oeuvre aan prenten
        gebroken steen een heikel onderwerp is voor een steendrukker.   waarmee we in de aan de drukkerij verbonden galerie prachtige
        Van: Maria van Elk
        Zo geweldig als haar idee was, zo weinig enthousiast was ik   en succesvolle tentoonstellingen maakten.
        Onderwerp: Antw.: tekst vervolg
        over de realisatie ervan.                              Er zijn op de Lauriergracht veel prenten van veel kunstenaars
        Datum: 14 januari 2020 10:06:28 CET
        Aan: Rento Brattinga                                   gedrukt. Elke prent heeft een verhaal.
        Mogelijk openbaart zich een andere invalshoek als de
        kunstenaar bereid is om over het concept te discussiëren.   Misschien dan nog Steendruk (1980), een dik vel Fabriano
        Dag Rento, geweldig!! Maar Claes nam mij mee naar jouw drukkerij.
        Gelukkig hebben Maria van Elk en ik geen moeite met het heen   papier dat opnieuw onder protest van de pers in een door de
        Door hem zag ik dat het heel handig was om prenten te maken, dan kon je door een grotere oplage van 1 werk aan meerdere
        en weer kaatsen van ideeën.!                           lengte gevouwen staat in het zwart bedrukt is. Dit vel word
        tentoonstellingen mee doen. Maar door mijn manier van werken is mij dat toch niet gelukt.
        Zo ontstond het idee een cirkelvormige tekening op de steen   gevouwen opgehangen waarbij de naad of kier een spannende
        te maken en het dunne, af te drukken papier te kreukelen en   lichtlijn in het zwarte vlak weergeeft.
        Jij dook  na mijn verhaal over een zuivere cirkel, in een kast  en kwam met een groot bord tevoorschijn die je op de steen legde.
        dan pas af te drukken. Bij het ontkreukelen is een ‘gebroken’
        “Groot genoeg?” zei je. Dat was een hele opluchting omdat ik dacht dat ik als ECHTE kunstenaar die cirkel zo uit de hand moest
        cirkel te herkennen. Too Much Pressure is een toepasselijke titel   Het was een groot genoegen om met Maria van Elk aan de pers te
        kunnen tekenen.
        ingegeven door het kreunen van de pers. (pagina 79)    staan.
        Dit was het begin van een productieve samenwerking die   Natuurlijk word ik als drukker gevraagd; Rento, wat vind je nou de
        Ik kwam thuis met een enorme stapel ontplofte cirkels, fantastisch, maar ik was er nog niet.
        gepaard ging met veel wederzijdse waardering en voorzichtige   mooiste prent die je gedrukt hebt in die veertig jaar?’. Ik ben voorzichtig
        vriendschap!                                           met mijn antwoord. Maar ik kan u wel toevertrouwen dat de werken van
        Ook vergeet ik nooit dat je hele werkplaats aan elkaar plakte van de lijm om de Kops en Langshout van een extra laag papier te
        De onorthodoxe benadering van het bedrukken van wel of   Maria van Elk tot de favorieten behoren.
        voorzien. Later meer, ik ga nu koken.
        niet mishandeld papier is tevens een verandering van een
        traditionele tweedimensionale staat, voor en achterzijde van een
        Groeten,  Maria
        vel, naar een driedimensionale. Het vel krijgt een diepte!  Rento Brattinga Steendrukkerij Amsterdam
        Van: Maria van Elk
        Onderwerp: Antw.: tekst vervolg
        Datum: 15 januari 2020 10:06:28 CET
        Aan: Rento Brattinga
        Hoi Rento,  hoe het is gegaan. Voordat Claes en Coosje bij ons op de Weesperzijde logeerden, was ik al een keer naar Piet
        Clement gegaan met het idee om de druk van de pers op de steen zichtbaar te maken.
        Mijn uitgangspunt was een zuivere cirkel op de steen. Maar bij Clement zat een clubje roddelende kunstenaars te kijken wat ik
        ging doen en ik schaamde mij dat ik niet zomaar in een zwierig handgebaar een zuivere cirkel kon tekenen.
        Toen ben ik daar gestopt.

        Claes kende ik heel goed omdat wij Claes en ik vaak bij Coosje in Deventer logeerden.
        Coosje en ik waren vriendinnen  en we gaven allebei les op de AKI. Een fantastische tijd!
        Coosje en Claes waren toen nog niet getrouwd.
        Ik vertelde Claes wat ik wilde doen. Hij werkte toen bij jou aan de spijker.
        Claes vertelde mij dat je rustig bij jou kon werken en experimenteren en nam mij mee naar jou.
        Heel bijzonder, zonder jouw hulp en kennis had ik nooit die werken kunnen maken. Waarvoor mijn dank!!!
        Gelukkig durfde je het risico te nemen met de pers en de stenen en hebben ze de druk goed weerstaan.
        18 cirkels Too much pressure 1980 is nu officieel in de collectie van het Rijksmuseum opgenomen. Fantastisch!!
        Onlangs heb ik Kops en Langshout terug kunnen kopen. Die staan nu op een postzegel en gaan zo sneller de hele wereld door,
        dan ik ooit had kunnen bedenken!

        Maria van Elk

                                                          boven
                                        Maria van Elk – Steen en houtdruk
                                                tekst Rento Brattinga
                                                          onder
                       Email van Maria van Elk aan Rento Brattinga (15 januari 2020)

                                                            90
   89   90   91   92   93   94   95   96   97   98   99