Foto: John Stoel
2. 141 |
Het beeld is een feit. |
De stellingen van Wittgenstein zijn geen aanleidingen geweest tot het maken van deze litho in 18 delen. Zij benadrukken echter wel in taal de idee die ten grondslag ligt aan dit werk: de overeenkomst en het verschil tussen beeld en afbeelding. Bij de lithotechniek werd ik opnieuw met de problematiek beeld/afbeelding geconfronteerd. Een bijna morele kwestie omdat de traditie van het afbeelden van de werkelijkheid of het beeld - in dit geval de cirkel op de lithosteen - niet te vermijden lijkt. Hoe van de afbeelding weer een beeld te maken, die de logische relatie beeld/afbeelding doorbreekt? De afbeelding van het beeld is de ontkenning van het beeld, zou de titel van dit werk kunnen zijn. Het verbreken van de logische symmetrie. Maria van Elk, oktober 1984 |
Zo dichtbij
En toch zo onbereikbaar
De maan die zich spiegelt in de rivier
De achterzijde van de kaart met speciale postzegels
Deze kaart gaat vergezeld van een serie van vijf postzegels. De vijf unieke afbeeldingen zijn genomen uit de serie litho's Binnenstebuiten gekeerde cirkels, Maria van Elk 1980
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
Foto: John Stoel
Tentoonstelling in Galerie Magazijn, Groningen (1981)
collecties
Het eigen vak wordt voortdurend herontdekt doordat iedere kunstenaar met een eigen probleem aan komt. Brattinga memoreert een project met Maria van Elk. Van Elk kwam bij Brattinga met het idee een steen te breken en met de brokstukken te gaan drukken, een effect dat ook wel voorkomt in het werk van de Amerikaanse kunstenaar Robert Rauschenberg. De gebroken stukken wilde ze afdrukken. Bij zo'n voorstel van een kunstenaar begint het creatieve werk van de drukker. bron: Voor Rento - de collectie grafiek van Rento Brattinga. Tekst Pietje Tegenbosch. Uitgave Steendrukkerij Amsterdam - Fries Museum Leeuwarden (2001). Pagina 27/160-28/160 |
Maria van Elk & Coosje van Bruggen voor de litho Een zuivere cirkelvorm 18 keer gedrukt op gekreukeld papier ( Too much pressure ) bij de opening van de expositie tekenen 1973-1980, Stedelijk Museum Amsterdam
Foto archief Maria van Elk
Too much pressure (rechts) in een zaal van het Stedelijk Museum Amsterdam tijdens de expositie tekenen 1973-1980.
Too much pressure (links) en Vergroting - Verkleining (rechts) in een zaal van het Stedelijk Museum Amsterdam tijdens de expositie tekenen 1973-1980.
|
|
![]() |
Vier diagonalen op gekreukeld papier (1979) Collectie An en Martien de Voigt |
12 Diagonalen in geel, grijs en blauw (1979) Collectie Coosje van Bruggen en Claes Oldenburg, New York |