Object bestaande uit 4 loshangende panelen op een balanspunt
Houtdruk
Schaal 1 : 1
Uitgesneden 54 x 46 cm
Object bestaande uit 3 loshangende panelen op een balanspunt
Houtdruk
Schaal 1 : 1
Uitgesneden 60 x 50 cm
1986 | Houtdrukken en Lithodrukken uit de jaren 80-85 | Steendrukkerij Amsterdam |
1986 | Wat Amsterdam betreft | Stedelijk Museum Amsterdam![]() Aankondiging van Steendrukkerij Amsterdam van de expositie Wat Amsterdam betreft in het Stedelijk Museum Amsterdam (22 november 1985 - 5 januari 1986) |
1986 | Reizende tentoonstelling | Uitgevers van kunst in oplage De nieuwe generatie o.a. Bebert, Ink on Paper | Steendrukkerij Amsterdam Rijksdienst Beeldende Kunst, Den Haag |
1987 | Stedelijk Museum Schiedam, Grafiek |
1988 | Rijksaankopen 1987 | Rijksdienst Beeldende Kunst, Den Haag Publicatie Leontine Coelewij over Kopshout Maria van Elk werd in de jaren zestig opgeleid aan de afdeling Vrije Schilderkunst van de Academie Minerva in Groningen. Vanaf het begin van de jaren zeventig legde ze zich toe op de fundamentele teken- en schilderkunst. Van Elks tekeningen en schilderijen uit deze periode verwijzen niet naar iets buiten het werk, maar zijn de directe neerslag van de handeling die speciaal met het oog op de eigenschappen van het materiaal wordt gestuurd. Zo waren op de overzichtstentoonstelling Maria van Elk, Tekenen, 1973-1980 (Stedelijk Museum Amsterdam) tekeningen te zien, waarin de hardheidsgraad van het potlood, het mengen van potlood, houtskool en wit krijt of het kreuken en vouwen van het papier een belangrijke rol spelen. In veel gevallen is het uiteindelijke resultaat onvoorspelbaar, want er werd slechts tot op zekere hoogte controle uitgeoefend op het tekenproces. Het zijn meestal slechts enkele minimale lijnen die het beeldvlak vullen. In de periode 1980-1986 gaat zij zich meer bezig houden met mengen van kleuren en niet-kleuren, in de serie 'doorkruisingen'. Bij het kruisen van banen, die getekend zijn met oliepastel, wordt duidelijk hoe de ene kleur de andere visueel domineert. In 1986 kwamen Kopshout en Langshout tot stand. Deze houtdrukken zijn gebaseerd op het idee van kops en langs gezaagd hout. Het hout dat in dwarsrichting gezaagd is laat een andere tekening zien dan het in lengterichting gezaagde hout. Ook hier staan de fysieke eigenschappen van het materiaal centraal, in dit geval de grove tekening van de jaarringen die de 'geschiedenis' van een boom in zich dragen. Zoals timmermansgereedschap, elastiekjes, linialen en dergelijke, op spijkers aan de wand hangt, zo hangen de vier delen van Kopshout achter elkaar op een gemeenschappelijk balanspunt. In vergelijking met Van Elks ingehouden rigoureuze werk uit vroeger jaren, heeft Kopshout een meer ongedwongen, haast frivool karakter. Naast haar werk als beeldend kunstenares, doceert Van Elk aan de AKI in Enschede. Leontine Coelewij in Catalogus Rijksaankopen 1987. Werk van hedendaagse beeldende kunstenaars | Rijksdienst Beeldende Kunst, Den Haag | 1988 | blz 71 |
1988 | Een collectie | ABN-AMRO |
1988 | Grafiek in het prentenkabinet | Stedelijk Museum Amsterdam | Bulletin S.M. |
1989 | Grafiek | Galerie Nouvelles Image, Den Haag | Werk van o.a. Carel Visser, Rene Daniels, J.C.J. v.d. Heyden, Hans Schuil, Maria van Elk |
1989 | De grenzen van de grafiek | 4 Kunstenaars in 4 lokaties: Dan Flavin, Joris Geurts, Maria van Elk , Herman Geerdink Galerie Dijk 1, Alkmaar | Vouwblad (1989) ![]() Vouwblad bij de expositie De Grenzen van de Grafiek Galerie Dijk 1 | Alkmaar |
1991 | Aanwinsten Nederlandse Grafiek. Grafiek in het prentenkabinet Stedelijk Museum Amsterdam |
1991 | Experimentele Grafiek | G.B.K. Grafiekmanifestatie Arnhem Forumdiscussie over de plaats van de grafiek binnen de eigentijdse beeldende kunst. Werk van o.a. Carel Blotkamp, Carel Visser, Pieter Laurens Mol, Erik Andriesse, Maria van Elk ![]() De plaats van de grafiek binnen de eigentijdse beeldende kunst. Experimentele grafiek (do. 24 okt t/m zo 10 nov 1991) | Extra uitgave Het Blad, Arnhem 1991 | blz. 48 |
1991 | Steendrukkerij Amsterdam, Amsterdam. Werk van Armando, Jean-Charles Blaise en Maria van Elk |
1992-93 | Gedrukt door Rento Brattinga | Exposorium V.U. Amsterdam Publikatie in Ad Valvas | 3 december 1992 ![]() In haar praatje tijdens de opening van de tentoonstelling benadrukte exposorium-medewerkster Hendriekje Bosma de rol van de drukker bij het creatieve proces. Volgens haar moet hij in de gaten houden hoe de kunstenaar werkt, om daarop te kunnen anticiperen. De drukker moet ideeën van de kunstenaar vertalen in grafiek, bijvoorbeeld door aan te geven welk formaat en welke papiersoort het meest geschikt zijn. Een goede drukker blijft zo de kunstenaar steeds een stapje voor. Citaat uit bovenstaand artikel van Dick Roodenburg | Ad Valvas | 3 december 1992 | blz. 8 |
1994 | Grafiek Nu | Nieuwe Kerk, Amsterdam |
1994 | AZL Leiden | Openingsspeech Babette Welters![]() Babette Welters voor Kopshout (r) en Langshout (l) Dat helderheid niet gelijk staat aan voorspelbaarheid bewijst het objectmatige werk Kopshout en Langshout uit 1986. De verschillende vormen van dit 2-delige werk zijn op zo'n manier over elkaar heen gehangen dat de onderliggende gekleurde structuren gedeeltelijk zichtbaar blijven. Op de stevige ronde vormen en de langwerpige ernaast, staan de afdrukken van houten schijven en houten plankjes, en met dit simpele gegeven zijn de twee essenties van de tekening van hout op een levendige manier geregistreerd. Citaat uit het openingswoord van Babette Welters |
1995 | Werken op papier | Stedelijk Museum Amsterdam |
1996 | Kunst aan bod | Grafiekcollectie uit het bezit van het Stedelijk Museum Amsterdam | Singer Museum Laren Publicatie 10 Jaar kunst aan bod 1987-1996 | Corrie v.d. Veen | Uitgave Readers Digest ![]() ![]() Kopshout-Langshout geëxposeerd in Museum Singer, Laren (1996) |
1998 | Steendrukkerij Amsterdam, Amsterdam Publicatie Lang leve de lithografie | Maartje den Breejen | Het Parool |
2001 | Voor Rento collectie Brattinga | Fries Museum Leeuwarden Publicatie Voor Rento, de gedrukte collectie | Tekst Pietje Tegenbosch | Uitgave Steendrukkerij Amsterdam & Fries Museum, Leeuwarden Publicatie Johanna Schuurman ![]() ![]() Voor Rento, de gedrukte collectie | Omslag & pagina 78-79 |
2010 | Aegon Art Collection | Publicatie Art For Sure | Tekst o.a. Carel Blotkamp De kernachtige presentatie van het materiaal en niets dan het materiaal in de afdrukken van
houten schijven en planken op de houtdrukken van Maria van Elk. Art for sure - Cover |
KLM | Schiphol Privé collecties |
Deze kaart gaat vergezeld van een serie van twee postzegels.
Beide afbeeldingen zijn genomen uit de serie van twee houtdrukken Kopshout ‒ Langshout (1986)
![]() |
![]() |